Meral Tamer

Meral Tamer

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


Tiyatro sanatçısı Suna Selen'in geçkin bir İngilizce öğretmenini canlandırdığı Yapı Kredi Bankası reklamı, anlaşılan pek çok kişiyi rahatsız etmiş.
Hani şu yetişkinlerlerden oluşan bir kurs sınıfında masadaki telefonu gösterip, "what is this?" diyen öğretmene "this is a bank" yanıtının verildiği yeni reklam var ya...
Tüketici köşesine e - posta ve faks gönderenler sadece İngilizce öğretmenleri ya da genel olarak öğretmenler değil. Değişik mesleklerden çok sayıda kişi, bu reklamda topluma yanlış mesajlar verildiğini ve öğretmenlerin rencide edildiğini düşünüyor.
Okur tepkilerinden 2 örneği (biri öğretmen, diğeri değil) üstteki sütunlarda bulabilirsiniz.
* "Hayatta her şey para mı? Banka ve para meselelerinden anlamayanların bu toplumda yeri yok mu?" diye soran, üstelik öğretmen de olmayan okurumuzun algılaması düşündürücü.
* Yapı Kredi'nin sokak panolarında ve gazetelerde "vat iz dis?" ibaresini kullanmasını bir çeşit dil sömürüsü olarak görüp kızanlar da var.
* Ayrıca reklamı çok beğendiği halde İngilizce öğretmeninin düştüğü durum karşısında içi burkulanların sayısı da az değil.
* "Siz ne biçim İngilizce öğretmenisiniz?" ya da "sizin dünyadan haberiniz yok" gibi cümleler, pek çok izleyiciyi rahatsız etmiş.
Üniversite 3. sınıftaki kızım, ilk gördüğü andan beri bu reklama bayılıyor. Bana da defalarca izletti. Açıkçası ben de reklamı fena bulmadım. Hele kız öğrencinin kaleme bakıp da "Vallahi hocam şimdi ne desem yalan olur" dediği son bölüm, komedi filmlerine taş çıkartacak cinsten.
Öğretmen okurlarımızın yoğun tepkisini görünce birden farkettim ki, ilkokuldan bu yana derslerle yıldızı hiç barışamamış olan kızımın reklamı bu kadar beğenmesinde, gelmiş - geçmiş tüm öğretmenlerinden bir tür hınç alma dürtüsü de yok değil!
İzleyicilerin hemen bölünüverdiği bu tür tartışmalı reklamlarla daha önce de karşılaşmıştık. Reklamı beğenenler, reklama karşı çıkanlar, reklama sinir olanlar, reklama sinir olanlara sinir olanlar...
Bakalım bu reklamlarla ilgili tepkiler nasıl gelişecek?
(Merak edenler için reklam filmini Alice BBDO ajansı hazırlamış.)

"Hayat paradır, mesajı veriliyor"

"Yapı Kredi Bankası'nın telefon bankacılığını tanıtan reklam için seçtiği tema maalesef rencide edicidir.
Sınıf ortamında geçen reklamda pek de çalışkan olmadığı anlaşılan bir öğrenci, öğretmenin sorusundan kurtulmak amacıyla konuyu para ve bankacılığa getiriyor. Bu reklam eğitimle uğraşanları küçük düşürücü nitelikte. Özellikle öğrencinin "Sizin dünyadan haberiniz yok, İngilizce ögretmeyi bırakın..." deyip sınıfı terk etmesi hem saygısızlık, hem de benzer öğrencilere kötü örnek olacak nitelikte. Dahası toplumumuza hayatta her şeyin para ve bankadan ibaret olduğu, bunları bilmeyenlerin de toplumda yerinin olmadığı mesajı veriliyor.
Televizyonun bu tür reklamları defalarca yayınlaması sonucunda insanların beyinleri yıkanıyor ve TV'de gördüklerini taklit etmeye başlıyorlar. Sizin köşenizden YKB'ye seslenerek bu reklamı bir an önce yayından çekmelerini talep ediyorum."
Abdülkadir Hürol Özcan

"Asıl bu reklam Vat iz dis?"

"Son günlerde televizyonlarda Yapı Kredi'nin öğretmenleri aşağılayan reklamını yadırgıyorum. Bu reklamı hazırlayanlara ve bu haliyle kabul eden banka yöneticilerine soruyorum:
What is this?
Reply: Disgrace. (Yanıt: Ayıp)
En büyük üzüntüm, bu ayıba ortak olanların da tarafımızdan eğitilmiş olmalarıdır.
Benimle aynı grüşü paylaşanların, bu e - postayı dostlarına göndermelerini, ayrıca Yapı Kredi'nin 212 339 70 00 no'lu telefonu, 212 268 57 28 no'lu faksına ve www.ykb.com web adresine söz konusu reklamla ilgili düşüncelerini iletmelerini diliyorum. Saygılarımla."
Nilay Mine Aydoğmuş
İngilizce Öğretmeni - Eczacı


İngiliz iş kadınının tercihi erkek parfümü

Kozmetikte kadınlara yönelik ürünlerin erkek ürünlerine karşı tartışılmaz bir üstünlüğü vardır. Ancak İngiltere'de son 5 yılda erkek kokuları ve traş losyonlarının cirosu 20 milyon sterline yükselirken, kadın kokularında 4 milyon sterlin dolayında bir gerileme olmuş.
Haberi veren The Times gazetesine göre bu beklenmedik gelişmenin en önemli nedeni, kadınların da erkek kokularını tercih etmeye başlamaları. İngiltere'deki bir piyasa araştırması, kadınların artık eksiden olduğu gibi çiçek kokulu parfümleri pek de beğenmediklerini ortaya koymuş. Genç iş kadınları arasında erkek parfümü, hatta traş losyonu kullananların sayısı hızla artıyormuş. Araştırmaya göre iş dünyasında etkinliği artan kadın, geleneksel kadın kokularını pasifliğin ve güçsüzlüğün simgesi olarak algılıyormuş. Erkekle eşit olduğunu düşündüğü için bilinçaltı, onu erkek parfümü almaya yöneltiyormuş.
Bu arada İngiliz kadınının ilk 3 tercihi parfümler de belirlenmiş: Christian Dior, Old Spice ve Başbakan Tony Blair'ın kullandığı Habit Rouge.
Bu gelişmeyi yakından izleyen parfüm üreticileri ise uniseks parfümlere öncelik vermeye başlamışlar. Bunların başında Calvin Klein'ın One ve Be isimli parfümleri geliyor. Bu arada İngiltere'de uniseks parfüm piyasasının cirosu 30 milyon sterlin olduğunu da hatırlatalım.
Habere göre, doğrudan tüketicinin bilinçaltını hedefleyen bir başka parfüm de Viennesie'in çıkardığı Cash. Adı üstünde, Cash'i sürünenler para matbaasından yeni çıkmış banknot gibi kokuyorlarmış.
çizildi


Yazara E-Posta: mtamer@milliyet.com.tr