Mustafa Yılmaz

Mustafa Yılmaz

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


İstanbul’da yapımı 2005 yılında başlayan Kadıköy ile Kartal arasındaki metro çalışmaları tamamlandı.
Test sürüşleri de bitince önümüzdeki birkaç ay içinde yolcu taşımasına başlanacak.
Hat 21.7 kilometre. İstanbul’da önemli bir aksta ulaşımı büyük oranda rahatlatacak.
Yolcular için konforlu, rahat ve hızlı bir alternatif olacak. Toplam 16 istasyonu var.
Kadıköy, Ayrılıkçeşme, Acıbadem, Ünalan, Göztepe, Yenisahra, Kozyatağı, Bostancı, Küçükyalı, Maltepe, Huzurevi, Gülsuyu, Esenkent, Hastane/Adliye, Soğanlık, Kartal’daki istasyonlardan bu metronun vagonlarına binilecek.
Her 2.5 dakikada bu istasyonlara 8 adet vagondan oluşan metro trenleri yanaşacak.
Saatte 70 bin yolcu taşıma kapasitesine sahip olan bu metro ile her gün bir milyon yolcu seyahat edebilecek.
Maliyeti ise İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın açıkladığı rakamlara göre 1.6 milyar dolar.
Yani yaklaşık 3 milyar lira (eski parayla 3 katrilyon) lira. Bölün 22’ye, her bir kilometresi yaklaşık 140 milyon lira ediyor.
* * *
İzmir’de de 2005 yılından beri yapımı süren bir metro projesi var. Bornova ile Üçyol arasındaki 11.8 kilometrelik metro Üçkuyular’a kadar uzatılıyor.
Yaklaşık 5.5 kilometrelik yeni hat üzerinde 5 adet istasyon bulunuyor.
Mevcut istasyonlara, Fahrettin Altay, Güzelyalı, Poligon, Göztepe, Hatay ve Bahçelievler istasyonları eklenecek.
Yeni hattın her gün 100 bin yolcu taşıması planlanıyor. Tamamlandığında şüphesiz İzmir’de önemli ölçüde bir trafik rahatlaması sağlayacak.
İşte bu hattın tamamının maliyeti yaklaşık 200 milyon lira. Yani bir kilometresinin maliyeti yaklaşık 40 milyon lira.
İstanbul’daki metroya göre İzmir’deki metronun her kilometresi 100 milyon lira daha ucuza yapılıyor.
Zemin şartları açısından bakıldığında da İzmir’deki metronun daha zor olduğu açıkça ortada.
Çünkü yapıldığı yer tamamen suyun içinde. Denizin ortasında metro yapılsa ancak bu kadar zorluk olur.
Dolayısıyla teknik olarak en yüksek maliyetin İzmir’de olması gerekir.
Buna rağmen İstanbul’un Anadolu yakasındaki metrodan neredeyse dört kat daha ucuza yapılması gerçekten ilginç.
* * *
İşte bunu gerçekleştiren, yani İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne göre kat kat ucuza metro yapan ekibin büyük bölümü bugün cezaevinde.
Hem de “İhaleye fesat karıştırmak” gibi ciddi iddialarla yargılanıyorlar.
Ekibin başı İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu için tam 397 yıl isteniyor.
Hakim karşısına 3 Nisan’da ilk olarak o çıkacak.
Ama bence 397 yıl yetmez. Yukarıda anlattığım gibi ihale yapanlar için 1397 yıl isteseler az kardeşim.