Aile mercek altında

57. Antalya Film Festivali’nde ulusal yarışma aile içi ilişkileri konu alan iki filmin Türkiye prömiyerlerine ev sahipliği yaptı.

Aile mercek altında


2014 yılında ilk uzun metrajlı filmi “Toz Ruhu”na imza atan Nesimi Yetik’in yönettiği “Dirlik Düzenlik”, üç kadından oluşan bir aileyi merkeze alıyor. Yönetmenin bol ödüllü kısa filmi “Annem Sinema Öğreniyor”da da yer alan annesi Dudu Yetik’in canlandırdığı anne ile Asiye Dinçsoy ve Betül Esener’in canlandırdığı iki kız kardeş Hicran ve Vildan, aynı evde yaşıyorlar. Kız kardeşler arasında uzun süredir çözülmemiş sorunlar, anne Dudu’nun evlenip onlardan ayrılmak istemesiyle yüzeye çıkıyor. Yönetmen sıklıkla yer verdiği yakın planlarla Türkiye’de kadın olmanın getirdiği zorlukları da mercek altına alıyor. İzleyiciye tanıdık gelecek aile hallerinin ve çatışmaların döngüselliğine vurgu yapan ve çözümlerin kolay olmadığının altını çizen film, karakterler üzerinden dramı derinleştiriyor.

Kısa filmleriyle adını duyuran Ferit Karol’un ilk uzun metrajlı filmi “Kumbara”da da odakta bir aile var. Baba Orhan’ın (Murat Kılıç) ailesiyle çatışmaya girmesinin nedeni ise ekonomik. Kefil olduğu ve ortadan kaybolan bir arkadaşının borçlarını ödemeye çalışan ve annesi komaya girince onunla ilgili maddi meselelerle de uğraşan Orhan, yavaş yavaş ek işlerde çalıştığı ve ailesiyle ilişkisinin bozulduğu bir sürece girer. Aile babasının krizini merkeze alan film, bunun bir aileye etkilerini ve açtığı mesafeleri, klasik ve gerçekçi bir sinema diliyle ele alıyor.

Aile mercek altında

57. Antalya Film Festivali’nde ulusal yarışmada yer alan iki film “Dirlik Düzenlik” ve “Kumbara”nın merkezinde kriz halinde aileler yer alıyor

Tepegöz’ün bilimkurgusu

Yarışmada gösterilen diğer bir film Erdem Tepegöz’ün yönettiği “Gölgeler İçinde”. Tepegöz, ilk filmi “Zerre”yle Altın Portakal’dan aldığı En İyi İlk Film ve En İyi Yönetmen de dahil olmak üzere birçok ödül kazanmıştı. Tepegöz’ün önce Moskova Film Festivali’nde, ardından da Antalya’da yarışan yeni filmi “Gölgeler İçinde” ise Türkiye’de pek denenmeyen bir tür ait, bir bilimkurgu. Gürcistan’da terk edilmiş, Sovyet tarzı bir estetiğe sahip bir fabrikada çekilen ve etkileyici bir görsel dünyaya sahip filmde, merkezdeki karakteri Numan Acar canlandırıyor. Kimin kontrol ettiği belli olmayan bu fabrikada işçi olarak çalışan ve bir distopya içinde yaşayan ana karakterin düzeni çalıştığı makinenin arızalanmasının ardından bozuluyor. Yetkililerle görüşmek istemesiyle işler iyice çığırından çıkar. Film, atmosferi ve mekanıyla izleyiciye karanlık ve endüstriyel bir dünya sunuyor. Tepegöz, hayat kavgası veren işçi bir kadını merkeze alan “Zerre”nin ardından “Gölgeler İçİnde”de bu kez gerçekliği tamamen terk ediyor ancak “Zerre”nin sömürüyle ilgili meselelerini bir kez daha, ancak farklı bir dünya içinde işliyor.