Amazon’un MGM’i satın alması seç-izle(VoD) platformları arasındaki rekabeti nasıl etkiler?

İzleyicinin tercihine dayalı video yayın akışı sunan seç-izle (video-on-demand) streaming platformları arasındaki rekabet, Amazon’un geçtiğimiz ay efsanevi Hollywood stüdyosu MGM'yi (Metro Goldwyn Mayer) 8,45 milyar ABD Doları değerinde bir anlaşmayla satın alması ile zirveye ulaştı.

26 Mayıs'ta açıklanan satış, altı aydan fazla süren müzakerelerin ardından geldi. Kükreyen aslanı ile tanınan Amerikan film stüdyosu, pandemi öncesinde de büyük finansal sıkıntılardan dolayı zor günler geçirirken, salgın döneminde sinema salonlarının uzun süre kapalı kalması MGM’yi Amazon’a evet demek zorunda bıraktı.

MGM ile daha önce Apple başta olmak üzere pek çok şirketin ilgilendiği ile ilgili haberler basına sızmıştı. Hatta 2018 yılında, MGM'nin o zamanki CEO'su Gary Barber, yönetim kurulundan izin almadan Apple ile ön satış görüşmeleri yaptığı için görevden alınmıştı. Ancak Apple’ın ısrarı yeterli olmadı ve bu rekabette kazanan Amazon oldu. Amazon’un bu satın alma hamlesi ile amacının Netflix’i tahtından indirmek olduğunu söylemek mümkün. Amazon’un çok fazla naktiği yaktığı için eleştirilen seç-izle platformu Prime Video’nun şimdiden yaklaşık 200 milyon kullanıcısı var. Prime’a giderek artan ilgi Amazon’u rekabette en yakın rakibi 208 milyon aboneye sahip Netflix’e her geçen gün yaklaştırıyor.

Amazon aslan payını alıyor

İçeriğin ve deneyimin her geçen gün önem kazandığı günümüzde, bir platformun öne çıkması ve daima çeşitlilik arayan izleyicinin radarına girebilmesinin en etkili yolu, içerik seçkisini düzenli olarak genişletmesi ve yenilemesinden geçiyor. Teknolojik yeniliklere çok hızlı adapte olan ve beklentisi her geçen gün artan günümüz tüketicisini ikna etmek ve sonrasında elde tutmak için platformların daha fazla yeni ve özgün içerik sunması şart. Bu bağlamda rekabetin iyiden iyiye kızıştığı seç-izle platformlaarı pazarında orijinal içeriğin edinilmesine veya üretilmesine yatırım yapmak ise en önemli unsurlardan biri haline gelmiş durumda.

Yakın gelecekte, abone kazanmak ve elde tutmak için yeterince yeni içeriği hızlı bir şekilde sunamayan bir platform, rakipleriyle rekabet edemeyecek gibi duruyor. Wall Street Journal, MGM satın alınmasının, Amazon'un Prime Video abonelerinin talebini karşılamak için yeterli özgün içerik üretmekte zorluk çektiğinin bir işareti olduğunu öne sürmüştü mesela.  Ancak online video ekosisteminin Amazon, Netflix gibi oyuncuların mücadele ettiği kulvarında platformların Apple TV + gibi daha çok içerik kataloğunun kalitesine güvenmesi hata olur.  Abonelerin gözünde, sunulan içeriğin kalitesi kadar, çeşitliliği ve sayısı da önemli. Bununla birlikte pazara girmekte kalmasına rağmen son dönemde platforma eklediği yeni içeriklerle rekabette öne çıkmak isteyen Apple TV +’ın 40 milyon aboneyi aştığını not olarak düşeyim.

MGM satın alması ile Prime Video’ya hangi içerikler geliyor?

Amazon bu satın alma ile, Kuzuların Sessizliği, Hobbit, Oz Büyücüsü, Rocky, Terminator, Pembe Panter ve tüm James Bond filmleri dahil olmak üzere 4 bin uzun metrajlı filmin özel fikri mülkiyetini elde ederek kataloğunu zenginleştirmek için gerçek bir hazine aldı. Buna ek olarak, MGM ile Stargate, Vikings ve The Handmaid's Tale gibi popüler diziler de dahil olmak üzere yaklaşık 17.000 MGM televizyon programı da geliyor. Bu katalog, 180'den fazla Oscar ve 100 Emmy kazanan sinematografik çalışmaları içeriyor. Şirketin patronu Jeff Bezos, bu satın alma ile ilgili heyecanını; “MGM'nin derin kataloğunu yeniden tasarlamayı ve geliştirmeyi dört gözle bekliyoruz” diye ifade etti.

Pandemi sırasında e-ticaret ve bulut hizmetlerinden elde ettiği gelirleri katlanarak artan Amazon'un bu dönemde geliri yüzde 44 artışla 75,5 milyar dolardan 108,5 milyar dolara yükseldi. Şirketin net kârı ise bu dönemde yüzde 224 artışla 2,5 milyar dolardan 8,1 milyar dolara çıktı. Amazon bu kazançlı dönemin ardından MGM yatırımını rahat bir şekilde yapabildi.

Dahası Amazon ayrıca yine bu dönemki kazancı sayesinde televizyon tarihinin en pahalı dizisi olarak kabul edilen Yüzüklerin Efendisi dizisinin ilk sezonunda yaklaşık 465 milyon ABD doları yatırım yaptı.  Dizisinin ilk sezonu için harcanacak olan bu para diziye gelmiş geçmiş en pahalı yapımlardan biri ünvanını verecek.

Global medya sektöründe dev konsolidasyon dalgası

Seç-izle paltformlarına son dönemde giderek artan ilgi pandemi döneminde zirve yaptı. Statista verilerine göre tüm dünyada salgın nedenli kısıtlamalar nedeniyle 2020 yılının büyük bölümünü evde geçiren tüketicinin video içeriklere artan ilgisi nedeniyle ücretli video platformlarının abone sayıları 1 milyara yaklaştı. Pandemi öncesi bu rakamın 900 milyonun biraz üzerinde olacağı tahmin ediliyordu.

Fransız Conseil supérieur de l'audiovisuel tarafından yakın zamanda yapılan bir araştırma, pazarda yerel yapımların fark yarattığını ortaya koyuyor. İçerikte yerelleşen  oyuncular sundukları özgün ve popüler yapımlar yanında gelirlerinin artması sayesinde pazarın geleneksel şirketlerini de satın alarak oyun kurallarını değiştirmeye devam ediyor. Eğlenceli içeriğin yeni dünyasında yeteri kadar çevik olamayan sektörün köklü prodüksüyon şirketlerinin ise bu şartlarda kepenk indirmemek ve dijital devlerle mücadele edebilmek için için tek şansının iş modellerini dönüştürmek zorunda olduğu olduğu ortaya çıkıyor. Bu da pek kolay görünmüyor. MGM çevrimiçi video alanında şansını denemiş ama umduğunu bulamamıştı mesela.  

Kartların yeniden dağıtıldığı pazardaki en sansasyonel adımlarından birini 2 yıl önce Disney attı. Disney, 21st Century Fox’un eğlence alanındaki varlıklarını tam 71 milyar dolar karşılığında satın aldı. Bu satın alma ile The Simpsons, Fargo, Empire, Family Guy, American Crime Story, Handmaid’s Tale gibi popüler dizilerin yanı sıra, Wolverine, Deadpool, Professor X, Storm, Cable, the Silver Surfer, X-Men ve Fantastic Four gibi ikonik Marvel karakterlerinin sinema telifleri de Disney’e geçmiş oldu. Disney bununla da kalmadı, Fox satın almasının akabinde Comcast ile Hulu’yu tamamen bünyesine katacak bir anlaşma imzaladıklarını açıkladı. Bu hamlelerin ardından Disney’in dijital içerik platformu Disney Plus 100 milyon aboneye bir buçuk yıldan kısa sürede ulaştı.

Medya ve eğlence sektöründeki bir diğer önemli satın alma ise 2018’de dünyanın en büyük telekom şirketi AT&T’den gelmişti. Şirket tüm zamanların en büyük medya satın almalarından birisine imza atarak, içinde CNN, Warner Bros ve HBO gibi devlerin de bulunduğu Time Warner grubunu 85 milyar dolara satın aldı.  AT&T’den geçtğimiz günlerde bir hamle daha geldi. Şirket HGTV ve TLC gibi lifestyle TV kanallarına ev sahipliği yapan Discovery ile birleşme kararı alarak 43 milyar dolarlık bir anlaşmaya vardı. Discovery’nin geçtğimiz haftalarda BluTv’ye yatırım yaparak, platformun yüzde 35’ine hissedar olduğunu hatırlayalım.

Bu birleşme ve satın almaların tamamının amacının orijinal içeriğe daha fazla yatırım yaparak, izleyicilere yeni içerik ve formatlar sunmak olduğunu söyleyebiliriz. Ortaya çıkan yeni tabloda Netflix’in tek rakibi Amazon değil, Disney Plus, Apple TV + ve HBO Max da artık eğlenceli içerikte ciddiye alınması gereken oyuncular. Amazon’un bir artısı önemli rakiplerinin (Netflix, Disney+, HBO Max, Apple TV+) yeni kataloğundaki özel lisanslı içerikleri kullanmasını engelleyebilmesi olabilir. Bununla birlikte Netflix’in arşivinde çok geniş bir MGM içeriği olmasa da, örneğin Bond filmlerini kısa süre sonra bu platformda göremeyebiliriz. TV dizileri tarafında Netflix tarafından 2. sezonunun iptal edildiği açıklanan Mesih dizisi de yine MGM yapımı. Dizinin ilk sezonunu hala Netflix üzerinden izlemeniz mümkün. Netflix tarafından duyurulan iki MGM imzalı proje usta yönetmen Tim Burton'ın Addams Family temalı "Wednesday" ve Vikinglerin maceralarını ekrana taşıyacak olan Vikings: Valhalla dizilerinin bu platformdaki akıbeti ne olur, yorum yapmak güç.

Netflix ne cevap verecek?

Abone sayısına 2020'de eklenen 37 milyon üyenin 8,5 milyonunu son çeyrekte elde eden ve  bir önceki yıla kıyasla abone artışı yüzde 30'dan fazla artan Netflix 2021’in ilk çeyreği itibarıyla yaklaşık 208 milyon abonesi ile seç-izle platformları arasında liderliğini koruyor.

Netflix'in liderliğini sürdürmek için Fransızca konuşulan Afrika gibi gelecek vaat eden pazarlarda büyümesini hızlandırması ve yeni içerikler sunarak hizmetlerini çeşitlendirmesi gerekecek. Rekabetin giderek daha da kızışacağının farkında olan Netflix’in yeni çabalar içinde olduğunu görüyoruz. Kısa bir süre önce Netflix, kullanıcılara gönderdiği bir anket ile N-Plus olarak isimlendirilen bir hizmeti test etmeye başladı. Sosyal ağ özelliklerine sahip N-Plus, içeriklerin kamera arkası prodüksiyon bilgilerini, yapımla ilgili podcast yayınlarını ve hatta kullanılan tüm müzikleri içeriyor. Öte yandan Neflix geçtiğimiz günlerde e-ticaret pazarına giriş yaptığını da duyurdu. Şirket, Nathalie Nguyen, Kristopher Kites ve Jordan Bentley tarafından tasarlanan, anime diziler Yasuke ve Eden’den ilham alan koleksiyonlar içeren çevrimiçi mağazası Netflix.shop’u tanıttı.

Netflix'in video oyun pazarına girmek için iddialı planları olduğunu ve 2022 yılına kadar Apple Arcade ile rekabet edecek bir hizmet başlatmayı düşündüğüne dair söylentiler de var. Pandemi nedeniyle oyuna giderek artan ilgi ve oyunun yakın geleceğin ana tüketici grubu Z kuşağının hayatındaki önemli yeri nedeniyle bu alana yatırım yapmak için doğru zaman olabilir.

Ancak yine de Netflix’in, video oyun endüstrisine girişi ana işinin ötesine geçerek risk alması anlamına geliyor. Ancak bu hareket, kurgu ve video oyunlarını bir araya getirece içeriklerle etkileşimli eğlence sunarak kullanıcıların ilgisini çekebilebilir ve platforma yeni aboneler kazandırabilir. Bir sonraki yazımda seç-izle platformlarının Türkiye pazarındaki durumuna bakacağım.