Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Olayı biraz hatırlatayım:Gümüşova - Gerede Bolu Dağı Geçişi Projesi 2. Kısım İnşaatı için kurulan "Astaldi - Bayındır Ortak Girişimi" hakkında 2001 yılında alınan bir mahkeme kararı ile tasfiye süreci başladı.Bu süreçte, Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) yüklenici pilot firma olarak Astaldiyi tayin edip, işin devamından sorumlu tuttu. 12 Kasım Düzce depreminde, Bolu Tünelinin çökmesiyle birlikte Generali Sigorta, KGM ve Astaldiye 105 milyon dolar tazminat ödedi. Ancak bu parayı ne KGM, ne de Astaldi Türkiyeye getirmedi. Taraflar, tazminat bedelini İngilteredeki hesaplarda bloke ettiler.Bayındırlık Bakanı Akçana Meclisten tepkiler geldi. DYP Milletvekili Rıza Akçalı, Akçana "Türkiyeye gelmesi gereken 105 milyon dolar neden İngilterede tutuluyor? KGM neden Astaldi ile birlikte İngiliz mahkemelerine başvuruyor?" sorularını bir önerge ile yöneltti.Akçan bu sütunlardaki açıklamasına kadar, kendisine yöneltilen sorulara "Çörtük sigorta tazminat bedeline ortak olduğu iddiasıyla, paranın Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kuruluna (BDDK) gitmesi için uğraşıyor" yanıtını vermemişti. Çörtükün bankası Bayındırbank Fona geçti ve bu nedenle Bayındır Holding gelirleri üzerinde BDDKnın tedbir kararı bulunuyor. Çörtük, BDDKya, İngilterede bloke edilen sigorta parasını ihbar ediyor. BDDK da bu ihbarı değerlendirip, KGMden paranın hesabını soruyor.Çörtüke göre Bakan "BDDK masalı" anlatıyor. Böyle bir durum ne hukuki, ne de mantıki...İşte bugünkü basın toplantısında Akçan, Çörtükün öne sürdüğü "Gerçekdışı" iddialarına yanıt verecek.Akçan, BDDK Başkanı Engin Akçakocaya konuyu geçtiğimiz günlerde iletti ve "Bu paraya Bayındırbanktan dolayı el koymayacağınızı açıklayın, getireyim" sözü verdi.Konunun can alıcı noktası, KGM ve Astaldinin İngiliz mahkemelerine verdikleri dava dilekçesinde, "Türkiyede paranın zayi olma ihtimalini" vurgulaması.Hale bakın ki, devletin birimleri, ülkenin menfaati konusunda ortak bir tutum takınmakta güçlük çekiyor, anlaşamıyor...İşin teknik ayrıntıları da var tabii. Astaldi ile Bayındır ortaklığındaki hukuki sorunlar, paranın iki parça halinde İngilteredeki hesapta bloke edilmesi, sigorta bedeli üzerinde yapılan anlaşmanın içeriği gibi...Sanırım Bakan bu konulara da toplantısında açıklık getirecektir.1993ten beri yürüyen Bolu Tüneli Projesinde, 1998de kıyılan Bayındır - Astaldi nikâhı tartışmalı geçmişti. Bakan Akçan yazımda yer alan, "9. Cumhurbaşkanı ve zamanın Bayındırlık Bakanı Yaşar Topçunun itmesiyle Çörtük son anda trene bindirildi" sözlerinin, kamuoyunda dile getirilen söylentiden ibaret olduğunu belirtiyor. Topçu da aynı konuda beni arayıp, "Sayın Demirelin ne bir talebi, ne de iması oldu. Kamuran babamın oğlu değil. Astaldi buldu, getirdi" açıklamasını yapıyor. syilmaz@milliyet.com.tr Bayındırlık ve İskan Bakanı Abdülkadir Akçan, bugün düzenleyeceği bir basın toplantısında, Bayındır Holdingin patronu Kamuran Çörtük ile ilgili bu sütunlarda dile getirdiği iddialara açıklık getirecek. Çörtük yanıt hakkını, kendi televizyonu BRTde kullanmıştı.