Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

11 yıldır tamamlanamayan 23 kilometrelik yol: Bolu Tüneli ve viyadükleri.1992de İtalyan Astaldi firmasına 277.2 milyon dolara ihale edilen projenin, 2006 yılında bitirilebilmesi için, Hazine 22 yabancı bankadan toplam 305 milyon dolar kredi getirdi.30 milyon doları Amerikan Eximbankından alınan kredinin geri ödeme şartları ise ilk 52 ayı ödemesiz, 13.5 yıl vadeli olarak belirdi.Bolu Tüneli ve bağlı viyadükleriyle 23 kilometre uzunluğundaki yolun, yüzde 76sı bitirildi. İki ülke bir oldu, bir tüneli yapamadı. Bu sözler Bayındırlık Bakanı Zeki Ergezene ait. Haksız da sayılmaz. Bu projenin başından çok işler geçti. 12 Kasım Düzce depremi yıkıcı olanıydı ve bundan dolayı Türkiyeye 105 milyon dolar sigorta bedeli ödendi. Deprem kadar olmasa da, 1998 yılında Bayındır İnşaatın Astaldiye ortak olarak eklemlenmesinin tahrip gücü de az değildi.İtalyan Başbakanı Berlusconinin devreye girmesi ile çözülen Astaldi sorununu düğümleyen Bayındırın patronu Kamuran Çörtüktü.Çörtük, sahibi olduğu Bayındırbankın Fona geçmesiyle, Astaldi ortaklığından doğan hak-edişini istiyordu.Geçtiğimiz günlerde mahkemeler tek yüklenici firma olarak Astaldiyi tescil ettiler. Böylece Bayındırın Astaldiden bundan sonraki işlerden alacağı bir pay kalmadı.Çörtük, bankalarla borçların yeniden yapılandırılmasına olanak veren "İstanbul Yaklaşımı" müzakerelerini sürdürüyor. Astaldiden alacağı paylar İstanbul Yaklaşımından çıkartıldı. Astaldi - Bayındır ortaklığının tasfiye işlemi ise sürüyor. İstanbula yaklaşamadı! Bayındır denince aklıma Kavacık otobanı da geliyor. Otobanın müteahhitlerinden Bayındıra haksızlık ediyorum. Burada yüklenici firmaya değil, 6 kilometre uzunluğundaki yola, sanki acil projeymiş gibi 40 milyon dolar yatıran siyasetçilere, bürokratlara yüklenmek gerekir.Beykoz Konaklarına rahat gidilsin diye evlerinin önüne otoban yaptırdılar. İstanbulun 70 metre ile en yüksek viyadüğü burada.Kavacık otobanının bir ilginç tarafı da tüneller var, Beykoz - Riva bağlantı yolları yapılmadı. Tünele gireceksin ama çıkışı yok!Girip, geri dönebilirsin...Bir dönemin en güçlü iki ismi; Mesut Yılmaz ve Hüsamettin Özkanın oturduğu yer Beykoz Konakları.Bilmem soruların cevabını vermiş oldum mu? Evlerinin önü otoban 40 milyon dolarlık yatırımı Bayındırlık Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Yaşar Karayele sordum; "Bu parayla, 200 kilometre duble yol yaparız" dedi.Yaptıklarına bakalım...Son 10 ayda yapımına başlanan 1250 kilometre bölünmüş yolun, 950 kilometresi trafiğe açıldı. Ekimde bitecek.Geçmiş siyasi dönemlerde Çorluda 19 kilometre bölünmüş yol 17 trilyona yapılırken; AKPnin Aydın - Horsunlu arasında 96 kilometre uzunluğunda yaptığı bölünmüş yol, 27 trilyona mal oldu. Arada önemli bir fark var.Nedenini soruşturuyorum; kamunun ilde, ilçede, belde de ne kadar iş makinesi, personeli varsa, ortak havuzda toplanıyor ve devlet imkânları ile yol inşa ediliyor. Yazın da kış bölgelerindeki makineler yazlık bölgelere kaydırilacak ve buradaki yollar yapılacak.AKPnin hedefi 15 bin kilometre duble yoldu. 100 milyon dolar ödeyecek. Öbür tarafta da 40 milyon dolarlık Kavacık otobanı. Duble yol maliyeti Bayındırlık Bakanlığı da, banka hortumları gibi içini bir açtılar neler çıktı...Bayındırlık Bakanlığı Teftiş Kurulunun, 56. ve 57. hükümetler döneminde yapılan işlerle ilgili araştırması tamamlandı. Meclis Araştırma Komisyonuna gönderildi. Karayollarından ihale alan 23 şirkete, 780 trilyonluk fazla ödeme yapıldığı belgelendi. Danıştay, komisyon kararını onayladı. Sorumlu bürokratlar ağır cezaya gönderildi, önümüzdeki günlerde duruşmalara çıkacaklar. 780 trilyonun buhar olduğu yerde paralar Bolu Tüneline değil, karanlığa gömülmüş. syilmaz@milliyet.com.tr 780 trilyon uçtu