Bu acımasız satırları Tunustan yazıyorum. Magic Life Yönetim Kurulu Başkanı Cem Kınay ile Büyük Sahra Çölünün ortasında olmasa da başlangıcına kurulan kıl çadırda yaptığımız sohbette tartıştık doluluk oranlarını ve turizm vizyonunu."Kınay neden burada yatırım yapıyor" sorusuna cevap ararken geldik doluluk oranlarına. Magic Lifeın Djerba Adasında bu sezon hizmete açtığı Mare Imperial Oteli, grubun Tunustaki 4üncü tesisi. Türkiyede 9 otelleri, 3 bin 500 çalışanlarını var, Tunusta çalışan sayısı da bin 500 civarında. Turizm sektöründe ortalama yıllık doluluk oranı yüzde 37 - 38. Bakmayın siz her yaz Antalyaya inen uçakların bolluğuna; hepsinin havası toplasan üç ay sürüyor. Sonbahar, kış, ilkbahar; turizmci eli böğründe seyrediyor Akdeniz çanağında yüzde 75lerin üzerine çıkan turizm hareketliliğini... Magic Lifeın ürün, istihdam ve ciro bazında Türkiyeden sonra ikinci büyük pazarı Tunus. Ondan sonra Yunanistan, Mısır ve Bulgaristandan sonra yine Akdeniz çanağında yeni girdikleri ülke İspanya geliyor. Toplam 140 milyon dolar ciro gerçekleştiriyorlar. Kınayın deyimi ile Magic Life tesislerinde yılda "350 bin misafir tatil yapıyor".Türkiyede turizmde pazara sunulan ürün çeşitliliği denince akla ilk gelen isim Magic Life. Çünkü kış turizminden, şov dünyasına, mavi turdan, kültür turizmine her alanda olmaya çalışıyorlar. Bütün bu yatırımların tek nedeni; turizmi 12 aya yaymak ve böylece kurulu yatak kapasitelerinde doluluğu artırmak.Sektör doluluk oranını arttırmak için nasıl bir tavır izliyor? Böyle sormayayım da, Akdeniz çanağında Türkiyenin turizmdeki rekoru hangi alanda diye sorayım... Fiyat kırmada. İndir fiyatı, kap müşteriyi...Kınay "Fiyat kırıldığı zaman tüketici de dahil kimse kâr sağlamıyor. Direnmemize rağmen bu sezon yüzde 7 - 8 oranında fiyatlarımızı geri çektik. Asıl yaptığımız ise hizmet kalitesini artırmak oldu" diyor.1999dan beri siyasi, askeri, ekonomik ne kadar kriz varsa hepsini gören turizm sektöründe Türkiyenin sorunu artık belli olmuş; fiyat kırarak Akdeniz çanağında rekabet etme hastalığı.Size Tunustan bir de moral vereyim. Güney sahillerimiz, Ege, hatta Karadeniz Tunustan on gömlek ötede. Doğası, tarihi, kültürel birikimi, ekonomisi, gelişmişlik düzeyi, tesislerinin konforu, insanların huyu - suyu... Ancak gelin görün ki, çölünü, kültürünü, mavi denizini, ince kumunu marka haline getirmeyi başaran Tunus, nüfusunun yarısı kadar turist çekiyor. 10 milyon nüfuslu Tunusa yılda 5 milyon turist geliyor. Turizm gelirleri yılda 3.5 - 4 milyar doları aşmıyor. Tunusda kişi başına gelir 2 bin 200 doları buluyor, bulmuyor; enflasyon yüzde 2.5... Açlık, kompleksli bir halk fakat ülke potansiyelini değerlendiren turizm hareketliliği. En azından bizden iyi. Bunda en önemli neden mevsimin uzun olması. O nedenle Mısır gibi Tunusta da doluluk oranı yüzde 75ler düzeyinde."Başkanlık sistemi ile yönetilen Tunusun Devlet Başkanı Abidine Ben Ali, yapılan genel seçimde oyların yüzde 99unu alarak "ölene kadar başkan" koltuğuna oturmuş.Ben Alinin ülkesi Müslüman bir ülke, örtünen kadınlar var ama çarşaflı gezmek yasak. Türkiyenin 1980 öncesi gibi yabancı parayla alışveriş yasak.Yahudilerin yaşadığı Djerba adasındaki sinagogda, 6 Alman turistin ölümüne yol açan bombalı saldırıyı El Kaide örgütü üstlendi... Endonezyada olduğu gibi. Bu yüzden geçtiğimiz yıla göre turist sayısında yüzde 25 azalma olmuş. Eğlence, yüzme, kayma Türkiye özellikle AB politikalarında gösterdiği tutarlılık nedeniyle Avrupada önem kazanıyor ve bu "ılımlı" hava, gelecek sezonda turizme bahar havası getiriyor. Şimdi görev Turizm Bakanlığında. Yatırım ve planlama yetkilerini tek bakanlığa devreden yeni yasa ile sektör vizyonunu ortaya koyacak; göreceğiz! syilmaz@milliyet.com.tr İyimserlik artıyor