Yaman Törüner

Yaman Törüner

yaman.toruner@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Herkes tatilde. Okullar kapalı. Trafik yine de arapsaçı. Maalesef, seçilen belediye başkanları işi bilmiyor. İki ay sonra, okullar açılınca her şey daha da kötüleşecek. Belediye çalışanları da yaz tatilinden dönüp kazılara başlayacaklar. Ne mi yapmak gerekli?a) Belediyeler siyasetten arındırılmalı. Trafik ve imar işine teknik kadrolar bakmalı.b) Hesapsız imar izni verilmemeli. En önemli konu bu. Altyapısı, yolu olmayan yerlere gökdelen, alışveriş merkezi, yüksek katlı inşaat yapılmamalı. İmar izni verilirken çevrede yaşayanlara sorulmalı. Bu işin prensipleri yayımlanmalı ve uygulanmalı. İstanbul'un trafiğini düzeltebilecek kalıcı bir çözüm üretilemiyor. 40 kavşak yapmakla trafik sorunu çözülecek zannediliyor. Zaten bunlar da zamanında bitirilemiyor. Örneğin, Ayazağa kavşağının 30 Haziran'da bitirileceği ilan edildi; eylül sonuna zor yetişir. c) Toplu taşıma ve metro çalışmaları çok hızlandırılmalı. Deniz ulaşımından çok daha fazla faydalanılmalı.d) Otopark sorunu mutlaka çözülmeli. Yeterli otoparkı olmayan inşaatlara izin verilmemeli. Mevcut binalara bir biçimde otopark yaptırılmalı. Bütün İstanbul'da, yollarda otopark olarak kullanılabilecek yerler ayrılmalı. Servis araçları için mutlaka otoparklar ayrılmalı. Gereken yerlerde otoparklar paralı olmalı. Belediyeden kiralanan otopark işletmelerinin gereğinde şikâyet edilebileceği tedbirler alınmalı. Otopark olan yerlerde, otoparkı işletence denetlenen, kesin park yasağı uygulanmalı.e) Sorunların çözümünde, özel sektörden de faydalanılmalı. Ancak, bu çözümler için iyi bir denetim mekanizması oluşturulmalı.f) Trafik ve yön işaretleri, olması gereken yerde ve her detayda konulmalı. Bir Avrupa ülkesinde, bizdekinin yaklaşık otuz katı trafik ve yön işareti var. Trafik işaretleri, sadece sembollerle olmaz. Gerektiğinde, yazı ile de açıklama yapılır. g) Neredeyse, şehir içindeki tüm kavşaklarda trafik ve yapım bozukluğu var. Kavşakların tümü yeniden ele alınıp bilimsel olarak incelenmeli. Kavşaklarda, işyeri, benzin istasyonu, minibüs veya otobüs durağı olmaz. h) Otobüs ve minibüs durakları için mutlaka cep olmalı. Duraklar, kavşakların dibinde olmamalı. Duraklarda, duracak otobüsler ve saatleri belirtilmeli. Deniz ulaşımı önemli i) Yaya kaldırımları yaya için olmalı. Yaya kaldırımına park yapılması kesinlikle önlenmeli ve kaldırımları motosikletler kullanmamalı. Yaya kaldırımları, ayrıca planlanıp bunlar gerekli yerlerde birbirine üst ve altgeçitlerle bağlanmalı. Yani, ayrı bir yaya kaldırımı planı bulunmalı.j) Trafik kurallarına uyulmaması halinde, sürücüye mutlaka ceza verecek bir sistem geliştirilmeli. Bu, İngiltere'de saatlik çalışan geçici polis yardımcıları ile, Hollanda'da özel sektör aracılığı ile çözülmüş.k) Gereksiz korna çalınması ve bozuk egzozlar sık ikazlarla önlenmeli ve cezalandırılmalı. Güya yasaktır ama gereksiz korna çaldığı veya egzozu bozuk olduğu için ceza yazılan birisini gördünüz mü?Araçların düzeni, yolların bozukluğu ve kalitesizliği, sık ve plansız kazılar, her isteyenin yola müdahale etmesi, taşıt kullananların hoşgörü sahibi olmasının sağlanması, trafik kurallarının öğretilmesi, kar ve yağmurla mücadele gibi daha onlarca sorun var. Yukarıdakileri halledelim, sıra onlara da gelir. ytoruner@milliyet.com.tr Kaldırıma park olmaz