Sık Kullanılanlara Ekle  Açılış Sayfası Yap  Sitene Ekle  İletişim    Kurumsal 13 Mayıs 2007 / Pazar  
   Milliyet Online    Blog    Emlak    Arabam    İnsan Kaynakları    Cumartesi    Pazar    Ege    Seri İlanlar    Mobil 
   
 » Detaylı Arama

  SON DAKİKA
  ANA SAYFA
  YAZARLAR
  SİYASET
  EKONOMİ
  FİNANS
  DÜNYA
  SPOR
  GÜNCEL
  YAŞAM
  MAGAZİN
  ASTROLOJİ
  HAVA DURUMU
  OMBUDSMAN
  ÇİZERLER
  Sağlık
  Bilim ve Teknoloji
  Kültür ve Sanat
  Eğitim
  TV Rehberi
  Tatil
  Otomobil
Haber İndeksi Arşiv Haberci Üyelik Bülten
Yeşil yapraklı sebzelerden şaşmayın

Daha sağlıklı bir hayat sürmek için yeşil yapraklı sebzeleri sık sık tüketmelisiniz


tkumeli@milliyet.com.tr

Yeşil yapraklı sebzelerle tanışıklığımız çocukluk yıllarında Temel Reis'in güç kaynağı olan ıspanakla başlamıştır. Küçüklüğümüzde belleğimize faydası kazınmış ıspanak ve benzeri sebzeler leziz tatları ve zengin besin içerikleriyle mönülerde yer almalıdır. Semizotu, pazı, tere, roka, Akdeniz yeşillikleri, maydanoz, dereotu, nane, göbek, marulla çeşitlendirebileceğimiz yeşil yapraklı sebzeleri farklı besin hazırlama teknikleri ve tariflerle sofralarımızda bulundurmalıyız.
Yeşil yapraklı sebzelere rengini veren klorofil pigmentinin pek çok önemli görevi vardır. Örneğin ödem sorunu çeken, sık sık hastalanan kişiler beslenmelerinde maydanoz ve maydanoz suyuna ağırlık verdiklerinde başarılı sonuçlar almaktalar. Çünkü maydanoz suyundaki yüksek klorofil miktarı kanı artırarak oksijeni metabolize eder; böbreklerin, karaciğerin, idrar yollarının temizlenmesine katkıda bulunur. Böylece özellikle adet öncesi ve menopoz dönemlerinde vücutta biriken ödemi atmaya yardım eder.

Tazeyken tüketin
Yine marulda demir, kalsiyum ve fosfor gibi madensel tuzlar, klorofil ve A, B, C, D, E vitaminleri vardır. A, D ve E vitaminleri güneş ışığına ve havaya, B ve C vitaminleri ise sıcağa karşı duyarlı olduklarından marulu alır almaz tüketmelisiniz, aksi takdirde besin değerlerinin bir kısmını yitirir, ayrıca yaprakları buruşur, lezzeti de kaybolur.
Avustralyalı bilim adamları yeşil yapraklı sebzelerin cilt kanserine yakalanma riskini azalttığını ve hastaların iyileşmesine yardımcı olduğunu açıkladı. İçerdikleri folik asit, C, E ve A vitamini, karoten ile lutein gibi maddelerin bu olumlu etkiyi yarattığı bildirildi.
Omega 3'ün iyi bir bitkisel kaynağı da olan yeşil yapraklı sebzeler pek çok kronik hastalığa karşı da koruyucu bir rol üstleniyor.

PRATİK TARİFLER

Pazılı sürpriz toplar
  • Malzemeler (1 kişi için): 1/2 demet pazı, 3 yemek kaşığı haşlanmış barbunya, 1 adet kuru soğan, 1 yemek kaşığı zeytinyağı, tuz, karabiber, balzamik sirke, hardal, limon suyu (hafif tat katacak kadar).
  • Hazırlanışı: Pazıları doğrayıp benmari usulü pişirin. Soğanı piyaz şeklinde doğrayıp az su ile pembeleşene dek kavurun, suyunu çekince pazıyı ekleyip hafif ateşte çevirin. Üzerine balzamik sirke, hardal ve limonla marine edilmiş haşlanmış barbunyaları ekleyip, 1 yemek kaşığı zeytinyağı gezdirip servis edin. Makul miktarlarda tuz ve karabiber ekleyebilirsiniz.

    Ispanak çorbası
  • Malzemeler: 200 gr. tavuk göğsü (bıçakla ince kesilmiş), 1 baş soğan, 1,5 yemek kaşığı sıvı yağ, 1 kg. ıspanak, 1 fincan pirinç, 1 kaşık salça, 1 çay kaşığı karabiber, 2 çay kaşığı pul biber, 2 diş sarmısak, 5 bardak su, yeteri kadar tuz, 1 limonun suyu.
  • Hazırlanışı: Bir tencereye sıvıyağ konup ince kesilmiş soğan ilave edilir. Soğan kavrulmadan, pembeleşince tavuk ve ince kesilmiş ıspanak eklenir. 5 dakika pişirilip sarmısak, salça, karabiber ve pul biber konur. 2 dakika karıştırıldıktan sonra pirinç ve su eklenir. Pirinç pişinceye kadar kaynatıldıktan sonra servis yapılır.

    Ispanaklı piliç köfte
  • Malzemeler: 500 gr. piliç bonfile, 1 kg. ıspanak (haşlanmış ve ince doğranmış), 2 adet domates, 1 tutam maydanoz (ince kıyılmış), 2 adet yumurta, 1 adet soğan (rendelenmiş), 1 çay kaşığı sıvıyağ, karabiber, tuz.
  • Hazırlanışı: Piliç bonfileyi makineden geçirip kıyma haline getirin. Yumurtayı, tuzu, maydanozu, karabiberi, rendelenmiş soğanı içine katıp yoğurun. Dolaba koyup 20 dakika dinlendirin. Ayrı bir tavada yağ, domates ve ıspanağı sote edin. Dolaptan çıkardığınız kıymayı köfte büyüklüğünde parçalara ayırın. Ortalarına ıspanağı koyup kapatın. Hazırladığınız köfteleri ızgarada pişirin. Sebzeyle servis yapabilirsiniz.

    haftanın besini

    Buğday çimi
    Buğday çimi bol klorofil dışında 100 kadar vitamin, mineral ve besin maddesi içerir. Taze buğday çiminde yüksek oranda C vitamini ve demir bulunur. Kandaki toksinleri nötralize eden maddeler içerdiğinden kansere karşı etkilidir. İçeriğindeki laetril ile hücre ölümlerine yol açan serbest radikalleri etkisiz hale getirir.
    Toz, kapsül veya tablet şeklinde satılan buğday çimini evinizde küçük bir saksıda bile üretebilir, taze olarak tüketebilirsiniz.
    Sıkılmış özünün acımsı lezzetini sevmeyenler çay gibi demleyebilirler.


    PAZAR
    "İnsanın aklı başına bir 40'ında geliyor. 50'sine varınca daha da bir geliyor"
    Berlusconi ile liman işçileri rövanşa çıkıyor
    Beş yıl barda çaldılar, "Barda" ile meşhur oldular
    "Hep bağımsız olma, kaderimi tayin etme arayışındaydım"
    Saraydaki Borsa
    Kablosuz hayat daha mı güzel?
    "Genç olduğumuzu söylemiyoruz"
    neler konuşuluyor?
    Ayna ayna söyle bana, benden daha çirkini var mı?
    Bir onur ve kimlik mücadelesi
    Kurabiye cenneti
    Kopyalamak ya da kopyalamamak
    "Takatumbi" diyalogları
    Bir ayrılık öyküsü
    Türkiye Kovalaşıyor
    Çukurova: Gerçek Adana kebap
    Tarihimizde seçimler
    Yeşil yapraklı sebzelerden şaşmayın
    Dünyayı tembellik kurtaracak / İşe gitmemekle başlayacak her şey...
    Ah o gemide daha fazla kalsaydım!
    Yaşadığımız her gün onlarındır
    Balıklara kıymayın efendiler!





  • Ahmet Turhan Altıner
    Yasemin Çongar
    Can Dündar
    R. Hakan Kırkoğlu
    Vedat Milor
    İlber Ortaylı
    Taylan Kümeli
    Tuba Akyol
    Fatih Türkmenoğlu
    Yalvaç Ural
    Mehmet Yalçın

    © 2006 Milliyet