SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Bayramlık Beslenme

.

Milliyet Haber

Tüm yıl devam ettirilen beslenme alışkanlıklarının unutulup mide-bağırsak sisteminin dinlendirildiği bir ayı bitirmek üzereyiz. Ramazan ayının ardından gelen bayram döneminde, özellikle 1 ay boyunca mide-bağırsak sisteminde meydana gelen değişiklikler dikkate alınmadan aşırı ve dengesiz şekilde yemek yenilirse sağlık açısından ciddi sorunlar yaşanabilmektedir. Bu nedenle aşağıdaki 7 maddeye dikkat etmek bu dönemi sağlıklı ve sorunsuz şekilde atlatmak açısından çok önemlidir.

Karbonhidrat tüketiminizi kısıtlayın

Unlu mamuller ve şekerli besinler, özellikle insülin salınımını arttırarak yemek yendikten kısa bir süre sonra kan şekerinin düşmesine ve tekrar acıkmaya neden olmaktadır. Bu nedenle öğünlerde ekmek, pilav, makarna ve tatlı gibi karbonhidrat içerikli gıdaları belirli miktarlarda tüketin.

Sütlü tatlıları ve doğal şekerlerle yapılmış tatlıları tercih edin

Hamurlu tatlılar hem içeriklerindeki un hem de şekerden dolayı, sütlü tatlılara oranla daha fazla karbonhidrat içermektedirler. Bununla birlikte sütlü tatlıların sindirim süreci de hamurlu tatlılara oranla daha kolaydır. Benzer şekilde hurma, kuru incir, kuru kayısı gibi doğal şeker kaynakları ile hazırlanmış tatlıların tüketilmesi daha sağlıklı bir seçim olacaktır.

Normal sıklıkta yemeye özen gösterin, gereğinde “hayır” demeyi bilin

Bayram ziyaretleri sırasında gidilen her yerde, ikram edilen yiyeceklerin yenmesi aşırı besin tüketimine neden olmaktadır. Bu nedenle mümkün olduğunca normal beslenme düzeninize uyacak ve öğün saatlerinize uygun olacak şekilde yemek yemeye çalışın. Mutlaka yemeniz gereken durumlarda da azar miktarlarda yemeye dikkat edin.

Özlenen öğün kahvaltıyı atlamayın

1 aylık süreçte unutulan ve özlenen kahvaltı bayram dönemindeki en önemli öğünlerden biridir. Sağlıklı, bol sohbetli, uzun ve keyifli bir kahvaltı sofrası hem düzenli bir beslenme hem de keyifli bir gün başlangıcı için vazgeçilmezdir.

Spor yapmayı ihmal etmeyin

Bayramda akraba, dost ziyaretleri gibi sebeplerle rutin günlük temponun değişmesi kaçınılmaz. Bununla birlikte beslenme miktarının da artıyor olduğu bir gerçek. Bu nedenle spor yapmak, bu dönemde ihmal edilebilir. En azından günlük yürüyüşlerin aksatılmaması, hem sindirimi kolaylaştırması hem de kilo almayı engellemesiyle sağlıklı bir bayram dönemi geçirmek açısından çok önemli.

Su içmeyi unutmayın

Bayram ziyaretleri sırasında çay, kahve, meşrubat tüketimi aşırı miktarlarda olabilmektedir. Buna bağlı olarak çarpıntı, kalp ritim bozuklukları, mide problemlerinin yaşanması olasıdır. Bu nedenle su dışı sıvıları belli miktarda tüketmeye ve günde en az 2,5-3 litre su içmeye özen gösterilmeli.

Ramazan döneminde yerleşen alışkanlıklar terk edilmeli

Enerji harcama olasılığımızın azaldığı, hormonal dengelerin kişiyi dinlenmeye yönlendirdiği akşam saatlerinde yemek yeme alışkanlığı bırakılmalı. Ramazan boyunca yemek yenen gece saatlerinde yemeye devam edilmemeli ve mümkünse akşam 20:00 sonrasında sadece dinlendirici ve sakinleştirici bitki çayları içilmeli.

Sevdiklerinizle mutlu keyifli bayramlar dilerim.

Doç. Dr. Cem Arıtürk

Kalp ve Damar Cerrahisi Uzmanı

Facebook:@docdrcemariturk

Instagram:@cem.ariturk

YouTube:@docdrcemariturk

Yazarın Diğer Yazıları

  1. Sporcularda Sıvı Dengesi
  2. Bisikletli Ulaşım - 3 (Son)
  3. Bisikletli Ulaşım - 2
  4. Bisikletli Ulaşım - 1
  5. Kalp Sağlığı ve Spor İlişkisi
  6. Bayramda Eti Dengeli Tüketin
  7. Kalp-Damar Sağlığına Dikkat
  8. Tehlikeli Damar Tıkanıklıkları
  9. Ölümcül Üçlü
  10. Kalp Krizi Geliyorum Der

© Copyright 2019

Milliyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş.