SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Hatırlanacakları Desteklemek

.

Milliyet Haber

Bir süredir paylaştığım maskeleri bırakma konusunda ısrarcıysanız bu yazının içeriği size yardım edebilir. Hatırlanması gerekenler I ve II de paylaştıklarıma destek verecek altı uygulamadan bahsetmek istiyorum. Budist öğretiler bu uygulamaları altı mükemmellik olarak adlandırırlar. Bu uygulamalarla ilk karşılaşmam da “bunları biliyorum” dediğimi çok iyi hatırlıyorum. Fakat o zamanlar bilmekle, onları yaşamak arasındaki farkı pek fazla bilmiyormuşum. Bir elbiseyi denemeden üzerinizde nasıl duracağını anlayamayacağınız gibi bu altı mükemmelliği de denemeden, onları zihinsel tutum haline getirmeden üzerinizde nasıl görüneceklerini bilemezsiniz.

Zihnin oraya buraya atlayan yapısına son vermek ve onu eğitmek için biraz bakım yapmaya, sulamaya ve beslemeye ihtiyaç vardır. Bu altı uygulama, sulama ve besleme aktivitesi olarak kabul edilebilir. Altı mükemmellik uygulamalarının ilki, Vermek /cömertliktir. Bu uygulama, zihnin verme dileği içinde olması yani cömertlik tutumu içinde olmasını sağlar. Zihin verme tutumu içindeyse paylaşmak kolaylaşır. Mesela bir çocuğu ele alın. Önce oyuncağını arkadaşına vermek istemez. Oyun oynama isteği ağır bastığında birlikte oynamanın tek başına oynamaktan daha keyifli olduğunu sezgisel olarak bilir ve hemen hareket geçer, oyuncağını paylaşır. Yetişkinlerin bu tarz biliş seviyesine ulaşabilmeleri için verme uygulamasını pek çok kez yapmaları gerekebilir. (*) (Zihniniz, verme tutumu içinde olmadığı sürece ne kadar çok verme eylemi içinde olursanız olsun cömertlik uygulaması kapsamına girmez. Menfaat gereği yapılan verme eylemleri, maskelerin ürünüdür.)

2. Etik Olmak: Fiziksel yaralama, adam öldürme gibi bedenin sebep olduğu, dedikodu yapmak, kötü sözler söylemek gibi ağızdan çıkan lafların sebep olduğu, başkaları hakkında kötü düşünme, yargılama gibi zihnin sebep olduğu zararları azaltmak ve sona erdirmekle ilgilidir. Zarar vermeyi sonlandırmak için beden, ağız ve zihinden oluşan üç kapı sürekli denetlenmesi gerekir. Zira başkalarına verilen her zarar negatif enerjilere sebep olur. Negatif enerjiler, korkuları hayatımıza çeker, cesaretimizi yok eder, gerçeği görmemizi engeller, bağımlılıklara sebep olur vb. gibi.

3. Sabır: Sabır, pozitif bir zihinsel tutumdur. Öfkelenmemek, sinirlenmemek ve zorlukları kabul etmekle ilgilidir. İlerleme kaydedemediğimizde kendimize karşı sabırlı olmamıza yardımcı olur, en önemlisi öfkelenmemizi engeller.

4. Şevkle Yapılan Çaba; Şevkle yapılan çaba tembelliğin düşmanıdır. Çaba, ertelemeyi, anlamsız faaliyetlere yönelmeyi, cesaretin kırılmasını önleyecek kalitede olduğunda zihin otomatik olarak pozitif tutuma geçer.

5. Konsantrasyon: Zihni bir noktaya odaklanmış halde tutma halidir. Gelişmiş bir konsantrasyon sayesinde unutkanlık, zihinsel ajitasyonu, donukluk engellenir. Zihin, daha kolay bilgelik geliştirir.

6. Bilgelik: Bilgelik hatırlanması gerekenler I ve II de paylaştığım bilgilere uygun olarak yaşantımızı şekillendirmemize ve altı mükemmelliği uygulamamıza yardımcı olur. Bilgelik cehaletin panzehridir.

Güzel adımlar güzel sonuçlara sebep olur. Altı mükemmellik uygulaması ile Hatırlanması Gerekenler I ve II sayesinde neyin doğru, neyin yanlış olduğunu sezgisel olarak biliriz. Bu da entelektüel olarak edinilen yanlış görüşlerin ortadan kalkmasına, ailemize, topluma belki de tüm dünyaya karşı faydalı aktiviteler içinde olmamızı sağlar. Maskelere ihtiyaç duymamaya başlarız.

Hepimizin yolu Açık olsun

Her Daim Sevgi ve Işıkla

Sibel KAVUNOĞLU

(*) Başlıca Verme Eylemleri şunlardır; Fiziksel şeylerin verilmesi: yiyecek, kıyafet, para vb., koruma sağlamak, hayat kurtarmak; korkmuş veya tehlikede olanlara yardım etmek gibi, Sevgi vermek: tüm varlıkların mutlu olmalarını dilemek ve bu uygulamayı sürekli hale getirmek ( içtiğimiz su için dahi diğerlerinin emeğine ihtiyaç olduğunu düşünürsek diğerlerini sevmenin gücü tartışılmaz) nazik olmak rahat olmalarını sağlamak, dostluk göstermek ihtiyaç duyanlara yardım etmek, Öğrendiğimiz güzel şeyleri diğerleriyle paylaşmak, başkaları için dua etmek, diğerlerine zaman ayırmak, ajandınız olmadan koşulsuz dinlemek, vb.

Kaynak: Budist Öğretiler.

Yazarın Diğer Yazıları

  1. Zihnin İçinde Dönen Dolaplar
  2. Şiddete Son
  3. %100 Korkusuz Olmak İçin
  4. Basit Ama Önemli
  5. Eylemleri Saflaştırma
  6. Bayram Havasından Faydalan
  7. Strese "Dur" Demek İstiyorum
  8. Ayrımcılığa Son Vermenin Yolu
  9. Duygu ve Düşüncelerin Mekaniği
  10. Hiç Kolay Değil

© Copyright 2019

Milliyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş.