Beyaz una mahkummuş gibi duruyoruz ama öyle değil. İşlendiği ve GDO'lu olduğu için bir çok değerini yitiren  bu besini hayatımızdan çıkarmak, sağlıklı yaşama iyi bir adım. Eski buğdaylarda gluten oranı daha düşüktü, şimdi daha yüksek. 
Beyaz unu kesinlikle  tüketmemesi gereken insanlar da var. Arpa, buğday, yulaf gibi tahıllara hassasiyeti olanlar için zaten yasak bu besin. Onlar "Glutensiz un"la yapılmış yiyecekleri kullanıyor. Bunun yanı sıra insan sağlığı için de çok faydalı glutensiz un. Glutensiz un elde etmek için arpa, buğday gibi besinlerin yerine fındık unu,  keçiboynuzu unu, patates gibi çeşitli besinler yer alır. Glutensiz unların Çölyak hastaları için hayati önemi var.  Günlük yaşamda pasta börek yapımı gibi çeşitli alanlarda beyaz un kullanmak istemiyorsanız bu ürünleri tercih edebilirsiniz. İşte size her türlü "hamur işi" benzeri çörek, pasta vs. yapabileceğiniz katkısız, rengi tamamen doğal  unlar:
 
Karabuğday unu
Karabuğdayların değirmenlerde öğütülmesi ile elde edilir. Yüksek lif oranı ve besin değerine sahip. Kalorisi biraz daha düşük. Besinsel lif ve dirençli nişasta içeriğinden dolayı vücutta yavaş yavaş sindirilir. Bu yüzden glisemik indeksi biraz daha düşük. Uzun süre tokluk hissi verir. Karabuğday unu ve ekşi maya yardımıyla ekmek, kek ve benzeri tüm hamurişlerinizi yapabilirsiniz.
 
Pirinç Unu
Uzun ömürlü pirinçten elde edilir. Kabuklu prinçten yapılırsa lif açısından daha iyi olur. Evde kendiniz de yapabilirsiniz. Kabuklu esmer pirinci yıkayıp süzgeçte kurumaya bırakın.   Fırın tepsisine yayın ve pişirin. 150 dereceyi aşmamalı fırın ısısı. Pirinçler sadece 3 dakika fırında kalmalı. Bu süre bitince tepsiden çıkarıp, rondo içerisinde un haline gelinceye kadar çekin. En son elekte eleyin, iri taneler ayıklansın  ve kavanoza koyun. Bu unla bebeğinize mamalar, ailenize turtalar, gofretler, krepler yapabilirsiniz. 
 
Fındık Unu
Fındık, folik asit, E, K, C vitaminleri, demir, çinko, bakır gibi mineraller, protein, lif açısından zengin bir kaynak. İçerdiği doymamış yağ asitleri sayesinde kalp sağlığı için ideal. Ancak yağ içeriği için kalorisi  yüksek. Fındık unu için fındıkların kabukları soyulduktan sonra kavrulmaları gerekir. Bu işlemden sonra öğütülür. Kek ve kurabiye gibi bir çok tatlıyı, börekleri bu unla yapabilirsiniz. Yapımı da çok kolay. Örneğin; tereyağı,  vanilya ve fındık ununu yoğurup toplar halinde fırına koymanızla bir kaç dakikada kurabiye yapabiliyorsunuz. Fırından sonra  üzerine bolca pudra şekeri serpmeniz gerekiyor  
 
Badem Unu
Bademli un, kabuklu bademlerden yapılır. O da fındık unu gibi kavrulduktan sonra öğütülür. Her türlü hamur işini bu unla yapmanız mümkün 
 
Hayatınızdan çıkarmak istediğiniz her gıdanın ikinci veya üçüncü alternatifi doğada mutlaka vardır, unutmayın. 
 
Herbalist Tarkan Güveloğlu