Kariyer ve İK danışmanı olarak farklı pozisyonlar için pek çok mülakat ve danışmanlık görüşmesi yaptım. İş hayatımda bende mülakatlara girdim bazen zorlayan bazen su gibi akıp giden…Tecrüelerimi sizlerle paylaşmak isterim. 

 

Kariyerinizde değişik yapmaya karar verdiniz. ilerlemek veya durumunuzu korumak için iş aramaya başlamış olabilirsiniz. Kaynaklarınıza profesyonel CV’nizi gönderdiniz, ilanlara başvurdunuz ve artık görüşmelere çağrılmaya başladınız. İşte kendinizi ispat edeceğiniz, performansınızdan bahsedebileceğiniz,  başvurduğunuz pozisyonla birlikte kendinizi tanıtacağınız büyük günler geldi. Özellikle kariyer hayatının ilk yıllarında bu iş görüşmeleri oldukça önemli…  Bunun yanında unutmamak gerekir ister kurumsal bir firmada çalışın isterseniz kendi işinizi yapın bu mülakatları her zaman yapıyorsunuz. Bazen rolünüz değişir işveren olursunuz, bakıcı görüşmeleri yaparsınız veya yeni web sayfanız için birden fazla uzmanla görüşebilirsiniz veya o web sayfasını yapan siz de olabilirsiniz.

 

 Mülakatı gerçekleştirdiniz, eğitimlerinize ve tecrübelerinize birebir uygun bir pozisyon ama olumlu geri dönüş almadınız. Madalyonun diğer yüzünü çevirip mülakatta neler yaşadığınızı gözden geçirmekte fayda var. İşte size ,

 

BEDEN DİLİ

Bedeninizde konuşur ve sizi ifade eder.  Etkili iletişimin şartlarından birisi de göz kontağı. Konuştuğunuz sürece İK uzmanı ve yönetici ile göz kontağı kurmaya dikkat edin.  Duvarlara veya boşluklara bakmanız anlatacaklarınızı aradığınızı gösterir. Göz teması kendinize güveni temsil eder. Gözlere odaklanmak yerine arada burun kemerine- alına bakmanızda işinizi kolaylaştırır.

 

 Görüştüğünüz kişiyle düzgün el sıkışmak gerekli. Ne siz tokalaşırken baskın olmaya çalışın ne de sizi bastırmalarına izin verin. Eşit el sıkışarak yani avuçlar birbirine temas edip avuçların sağ-sol yönlerini gösterdiği sıkışma etkili olacaktır. Sadece parmak uçları ile tokalaşmak, elinizin üstte olduğu gibi el sıkışmaları olumsuz imaj yaratabilir.  

 

 Her zaman söylediğim pozitif olmak ve gülümsemek pozitif iletişimin başlangıcıdır. Mülakatlarda gülümsemek, ve tebessümle konuşmak özgüveninizin olduğuna dair imaj bırakır.  Rahat olmanız kendinize güveni, hazırlıklı olduğunuzu ve iş ile ilgili endişenizin olmadığının göstergesi. Mülakat sohbete de dönebilir ama kahkahalarınızın ses seviyesine dikkat etmenizde fayda var. Ağız dolusu kahkahaların yeri sosyal ortamlar veya iş ortamında ki sosyal anlar olmalı.

 

Mülakat sırasında dik durmaya kendinizi kapatmamaya özen göstermelisiniz. Masaya yatar gibi dayananlar, bacak bacak üstüne atıp sallananlar, saçlarıyla sürekli oynayıp şekilden şekle sokanlar, camdan dışarıyı seyredenler, telefonunu kurcalayanlar vb.  Karşınızda ki İK uzmanı veya işe alım yapan yöneticinin dikkatini dağıtmak, ilgisiz bir amatör gibi duruş-tavır yerine işinde ve kariyerinde özenli, kendisine saygısı olan bir profesyonel gibi gözükmek asıl amaç olmalı. Karşınızda ki görüşmeci sizinle ilgili aşırı rahat, gergin, mülakatla alakası yok, ilgisiz sonuçlarına varabilir. Görüşmeciye dönün, dik durun, aşırıya kaçmadan el hareketlerinizi, mimiklerinizi konuşmanızı desteklemek için kullanın, her iki ayağınız yere temas etsin ve elleriniz masa üstüne olsun. Eller hep bazen fazla gelir görüşmelerde. Gerildiğiniz an konuşmanız sırasında ara ara ellerinizle konuşmanızı destekleyebilirsiniz. Yapamıyorsanız masanın üstüne koyun ve parmaklar birbirine değecek şekilde çatı yapın. Bu sizin anlattıklarınızla birlikte uzmanlığınızın göstergesidir.

 

Hangi seviyede ne pozisyonda olursanız olun duruşunuz, tavrınız şık olmalı… Kendinizi en iyi kendiniz tanırsınız. Önemli olan profesyonel hayatınıza uygun bir duruş sergilemek, bunu beden dilinizle desteklemek. Bunun için destek alabilir veya ayna karşısında çalışabilirsiniz.

 

Saygısız, ilgisiz, aşırı rahat, iş hayatıyla ilgisi yok, özgüveni yok, kendini ifade edemiyor şirketi temsil edemez, işe uygun değil gibi sonuçları destekleyen beden diliniz, tutum ve davranışlarınızdır unutmayın. Beden dilinizin anlattığınızın önüne geçmeyi engellemek sizin elinizde…

 

DIŞ GÖRÜNÜŞ

Ye kürküm ye dünyası. Artık imaj çok şey anlamına geliyor. İş görüşmesine giderken rol ve statünüze, görüşeceğiniz pozisyonun durumuna ve görüşmenin sayısına dikkat etmelisiniz. Çalıştığınız şirkette serbest kıyafet politikası uygulanabilir ama ne olursa olsun ilk görüşmede profesyonel duruş sergilemelisiniz. Belki ileride çalışırken bir iş kıyafeti giyecek olabilirsiniz ama bu sizin görüşme sırasında gömlek ve kumaş pantolon giymenize engel değil. Siz kendinize özen gösterdiğinizde karşınızda ki İK uzmanı da size karşı olumlu bir düşünceye girecektir.  Hatta görüşme yapacağınız firmaya girdiğiniz andan mülakata odasına girişiniz, sergilediğiniz tavır, yürüyüşünüz bile çok etkili. Yaptıklarınız, söyledikleriniz İK uzmanına söylenebilir, dikkat! Yönetici pozisyonunda bir görüşme yapıyorsanız giyim detayınızda kaliteyi hissettirebilirsiniz. Bu sizin daha önce aldığınız maaşın, çevrenin göstergesi. Ancak bazı durumlarda be tersi etki de yaratabilir.

 

Bıyıkların ağıza girmesi, dağınık saçlar, aşırı makyaj, dekolte giyim, çok parfüm olumsuz etki bırakabilir. Saçlar bayanlar için önemli bir detay. Profesyonel yaşama uygun fönlü olmalı. Saçlarınızla oynarken çok hoş veya sıkıntılı da gözükebilirsiniz. Dekolte giydiğinizde bakışların dekolte bölgesine kaymasına sebep olabilir görüşmenin rutinini bozabilirsiniz. Karşınızda ki görüşmecinin duruşunu bilmiyorsunuz ama görüşmeye gittiğiniz firmanın genel duruşu hakkında araştırma yapabilir, fikir sahibi olabilirsiniz. Gittiğiniz firmaya, sektöre göre giyinip, kişisel bakımınızı yapabilirsiniz.

 

Lütfen düğüne gidercesine çok makyajlı ve yapılmış saçla, aşırı parfüm sıkıp, şık olayım derken kokteyl-plaj kıyafetiyle görüşmeye gitmeyin.

 

İLETİŞİM

Konuşmalarınıza hazırlanın. İçerik hakkında daha önce bilgi vermiştim. Karşınızda ki İK uzmanını dinleyin, dinlediğinizi de hissettirin. Konuşma tonunuzun, kelimelerinizin, teknik jargonun kullanılmasının önemi büyük. Eski iş yerinizden ayrılma sebeplerinizi anlatırken ses tonunuzun titremesi, argo ifadeler kullanmanız çok kötü bir algı yaratır. Yapacaklarınızı, başarılarınızı anlatırken sessiz, küçük harflerle kelimeleri yutarak konuşmanız karşınızdakine güvensiz ve isteksiz olduğunuzu hissettirir. Sorulanlara cevap verirken veya siz soru sorarken mümkün olduğunca tane tane, aralarda nefes boşluğunu kullanıp konuşmakta fayda var. Enerjik, güçlü ses tonuyla tebessümle konuşmanız işi istediğinizi, kendinize güveni gösterir ve görüşmenin sizin açınızda daha iyi geçmesine sebep olur. İmajınızın parlamasına sebep olur. Tabii bunun için hazırlık olmanız sizi rahatlatacaktır.

 

Bütüne bakarsak mülakatlarda beden dilini kullanımınız, kıyafetleriniz, dış görünüşünün ve iletişimde ki tarzınız sizinle ilgili büyük bir etki bırakır. Güvenli, istekli ve genel olarak işe uygunluğunuzla ilgili karşınızda ki uzmana fikir verir. Ya işi kapar ya da neden olmadı sorusunu sorarken bulursunuz kendinizi. Bu yüzden kendinizi iyi analiz edip görüşmeyi şekillendirmek adına iyi bir hazırlık yapmalısınız tepeden tırnağa… Emeğinizi satıyorsunuz, ürün sizsiniz ve değerlisiniz unutmayın….

 

Bu arada İK uzmanları çok mu profesyonel, onlar hiç hata yapmıyor mu? Evet, onlar da hata yapıyor, doğru soruları sormuyor, yeteri kadar mülakata hazırlanmıyor, belki de görüşmüş olmak için görüşüyorlar vb. Ancak ne olursa olsun siz kendi payınıza düşeni kariyerinizin gelişimi için yatırım olarak yapmalısınız....

 
Kurumsal İK danışmanlık ve bireysel kariyer danışmanlık talepleriniz için esra@cvcheckup.com e-posta adresinden iletişime geçebilirsiniz.

KARİYERİNİZ PARLASIN….

ESRA KEMER

CV ve Kariyer Danışmanı, İnsan Kaynakları Profesyoneli

www.cvcheckup.com

Soru ve talepleriniz için esra@cvcheckup.com e-posta adresinden iletişime geçebilirsiniz.

KARİYERİNİZ PARLASIN….

ESRA KEMER

CV ve Kariyer Danışmanı, İnsan Kaynakları Profesyoneli

www.cvcheckup.com