Editörün Seçtikleri Bu ürünler artık 'lüks' değil

Bu ürünler artık 'lüks' değil

19.01.2012 - 09:59 | Son Güncellenme:

Türkiye’de yıllar önce "lüks" sayılan beyaz eşya, otomobil gibi tüketim malları yaşam standartlarının yükselmesiyle birlikte ailelerin vazgeçilmez ürünleri haline geldi.

Bu ürünler artık lüks değil

Bir zamanların "lüks" tüketim malları arasında sayılan beyaz eşya, otomobil gibi tüketim malları, yaşam standartlarının artmasıyla birlikte artık evlerin vazgeçilmez ürünleri arasına girdi. Gelişmişliğin önemli bir göstergesi sayılan elektrik ve doğalgaz tüketimi de son yıllarda önemli artış gösterdi.

Haberin Devamı

Türkiye’de kullanılmaya başlandığı sıralarda yalnızca varlıklı ailelerin satın alabildiği çamaşır makinesi, buzdolabı, fırın gibi dayanıklı tüketim malları, üretim miktarlrındaki artış ve buna bağlı olarak oluşan farklı fiyat seçenekleri sayesinde artık düşük gelirli ailelerin de temel tüketim malları arasına girdi.

Beyaz eşya satışları 10 yılda 2 kat arttı
Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneğinin (TÜRKBESD) verilerine göre, beyaz eşya ürünlerindeki toplam iç satış oranı 2001-2011 arası dönemde 2 kattan fazla artarak 2,5 milyon adetten, 2011 kasım sonu itibariyle 6 milyon 33 bin 102’ye ulaştı. Bu rakamın 2011 sonu verilerinde yaklaşık 6,5 milyon olarak hesaplanması bekleniyor.

Söz konusu toplam iç satış adedi içerisinde çamaşır makinesi ve kurutucuların toplam sayısı 2001-2011 Kasım arası dönemde, 795 bin 304’ten 1 milyon 796 bin 957’ye (2011 rakamları içinde çamaşır makinesinin sayısı 1 milyon 709 bin 863, kurutucunun sayısı 87 bin 94’tür), soğutucuların sayısı 1 milyon 17 bin 595’ten 2 milyon 71 bin 750’ye (2011 rakamları içerisinde buzdolabı satış sayısı 1 milyon 792 bin 19, derin dondurucu sayısı 279 bin 731’dir), bulaşık makinesi sayısı 264 bin 795’ten 1 milyon 441 bin 768’e, fırın sayısı da 336 bin 735’ten 722 bin 627’ye yükseldi.

Haberin Devamı

124 kişiye bir otomobil
Yaşam standartlarının yükselmesine paralel olarak, ailelerin vazgeçilmez ürünleri arasına giren bir diğer tüketim malı da otomobil oldu.

Otomotiv sanayiinde son yıllarda yaşanan gelişmeyle birlikte Türkiye’de otomobil üretim ve satış sayıları da önemli ölçüde arttı.

Yıllar itibariyle gerek sıfır gerekse ikinci el piyasasındaki arz artışı, otomobil piyasasında rekabetin artmasına ve pek çok kişinin otomobil sahibi olabileceği fiyat aralıklarının oluşmasına yol açtı.

Otomotiv Distribütörleri Derneğinin (ODD) perakende satış verilerine göre, 2003’te 227 bin 276 olan otomobil satış adedi, 2011 yılı sonu itibariyle 593 bin 519’a ulaştı.

Böylece, 2003 yılında Türkiye’nin nüfusuna göre yaklaşık 312 kişiye bir otomobil düşerken, 2011 yılı itibariyle bu rakam yaklaşık olarak 124 kişiye bir otomobil seviyelerine çıktı.

Haberin Devamı

Elektrik ve doğalgaz tüketimi
Gelişmişliğin önemli göstergelerinden biri olarak kabul edilen elektrik ve doğalgaz üretim ve tüketimindeki rakamlar da son yıllarda önemli oranlara ulaştı.

Buna göre, 2001-2011 arasını kapsayan 10 yıllık süreçte Türkiye’nin toplam elektrik üretimi 122 milyar 724 milyon kilowattsaatten, 222 milyar 431 milyon kilowattsaate yükseldi.

Tüketim açısından bakıldığında ise aynı yıllar arasında toplam elektrik tüketimi 126 milyar 872 milyon kilowattsaatten 229 milyar 344,4 milyon kilowatsaate ulaştı.

Gelişmişliğin diğer bir önemli göstergesi olan doğalgaz tüketim oranlarında da aynı dönemler itibariyle benzer gelişmeler yaşandı.

Doğalgaz ihtiyacının çok büyük bir bölümünü ithal ederek karşılamaya çalışan Türkiye’nin 2001 yılındaki toplam satış miktarı BOTAŞ’ın verilerine göre, 16,2 milyon santimetreküp iken bu oran 2011 yılı Kasım ayı sonu itibariyle 34,7 milyon santimetreküp olarak belirlendi.

Haberin Devamı

Bu arada Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun (EPDK) tespitlerine göre, 2011 sonu itibariyle Türkiye’deki toplam doğalgaz tüketiminin 39 milyar santimetreküpe ulaşması bekleniyor.

Söz konusu tüketimin önemli bir kısmı elektrik üretimi ve sanayide kullanılırken, yüzde 20-25 civarındaki bir kısmı ise konutlarda tüketiliyor.

Bu arada, 2007 yılından bu yana doğalgaz ihracatı da yapan Türkiye, 2007-2011 Kasım tarihleri arasında ihracat oranını yıllık 31 milyon santimetreküpten 654 milyon santimetreküpe yükseltti.

Yazarlar