Kış mevsimini iyice hissettiğimiz bu günlerde nasıl kıyafetlerimize, ısınmamıza dikkat ediyorsak biz farkında olmadan metabolizmamızda kendini koruma altına alıyor. Bu korumasını ise enerji harcamak yerine yağ dokusunu koruyarak yapıyor.
 
Uzun gecelerde hamur işi, şekerleme, gofret gibi basit karbonhidrat içeren besinlere olan eğilimin artması ve soluğun marketlerde abur cubur reyonlarında alınmasının da arttığı bu günlerde kilo kontrolünü sağlamak daha da zorlaşıyor. Bu noktada abur cubur tüketimini azaltmak, yeme ataklarını kontrol etmek ve kilo kontrolünü sağlayabilmek ise yeme sıklığı, saat düzeni ve tüketilen besinlerin seçiminin doğru olmasından geçiyor. 
 
Önemli olan ise kış mevsiminin vazgeçilmez lezzetleri olan sahlep, boza, bitki çayları, kestane, patlamış mısır ve meyveleri doğru şekilde ve porsiyonda tüketebilmek.
SAHLEP: 1 çay bardağı salep yaklaşık olarak 85-90 kaloridir. Hemoroit şikâyetlerinin azaltılmasında etkin rol oynar. Kabızlık ve şişkinliği giderir, sindirimi kolaylaştırır. Hafızayı, zihni güçlendirir. Adet düzensizliğine iyi gelir.  Bağışıklık sistemini güçlendirici etki yapar. 
Önemli olan sahlebin nişasta ve glikoz şurubu içeren olmaması ve gerçek sahlepten yapılmış olmasıdır.                                                                                                                
 
BOZA: Salebe göre biraz daha kalorili olan bozanın 1 çay bardağı yaklaşık olarak 240 kaloridir. Bu nedenle tüketim miktarına dikkat edilmelidir. Darı, su ve şekerden oluşan bozanın B vitaminleri, kalsiyum (Ca), fosfor (P) ve çinko (Zn) içeriği yüksektir. 
 
BİTKİ ÇAYLARI: Sıvı alımınızı karşılamak için su dışında bitki çaylarından faydalanabilirsiniz. Ihlamur, adaçayı, yeşil çay gibi bitki çayları soğuk kış gecelerinde şekersiz tükettiğiniz takdirde 0 kalorilik sıcak bir dost olmaya adaydır. Tarçın Karanfil Çayı, Kan şekerinin düzenlenmesinde etkilidir ve tarçının içeriğindeki uçucu yağlar, fenolik bileşiklerden iyi bir antioksidandır. Adaçayı, kan dolaşımını hızlandırır, sindirimi kolaylaştırır ve astıma karşı etkili bir bikti çayıdır. Ihlamur, sinir sisteminizi güçlendirir, idrar söktürücü ve bağışıklık sistemini güçlendiricidir. Kuşburnu, doğal C vitamini içerir. Enfeksiyonlara ve soğuk algınlığına karşı, vücudun bağışıklık sistemini güçlendirir. 
 
KESTANE:  C vitamini içeriği ile antioksidan özellik gösterir. Folik asit içeriği ile DNA yapımında görevlidir. A vitamini içeriği ile göz sağlığı için faydalıdır. Kalp-damar hastalıklarını önleyicidir. Yağ oranı düşük olmakla beraber yüksek oranda protein ve karbonhidrat içerir. 3 tane kestanenin 1 dilim ekmek olduğu unutulmamalıdır.
 
PATLAMIŞ MISIR: Anti-oksidan açısından zengin olan mısır, önemli bir karbonhidrat kaynağıdır. B1 (tiamin), B5 (pantotenik asit), folat, lif, C vitamini, fosfor ve manganez içerir. Folat, kalp sağlığını destekleyici etki gösterirken B1 vitamini hafızayı korumakta yardımcıdır. Pantotenik asit yani B5 vitamini, stres altında bile enerji üretimini destekler.
Kilo kontrolü sırasında patlamış veya haşlanmış mısır porsiyon kontrolü sağlanarak kullanılabilir. 1 su bardağı yağsız, tuzsuz patlamış mısır, bir dilim ekmek kalorisine eşdeğer olarak kabul edilmektedir. Günde bir dilim ekmeğinizi azaltarak bazen mısırı alternatif olarak kullanabilirsiniz. Patlamış mısırı kalorili hale getiren eklenen yağdır. Bu nedenle yağsız olarak patlatabilir veya yağını daha kontrollü ekleyebilirsiniz.
 
MEYVELER VE TAZE SIKILMIŞ MEYVESULARI: Vücut direncimizi arttırmak ve bağışıklık sistemimizi güçlendirmek için C vitamini deposu olan meyveler hepimizin uzun kış gecelerinde vazgeçilmezi. Kış aylarında bol olan portakal, mandalina, greyfurt, nar gibi antioksidan içerikleri yüksek meyveler tüketilebilir. Meyveler kolesterol düşürücü kalp dostu etki yaparken kanserden korunmak içinde oldukça önemli yer tutar. Asitli içecekler yerine taze sıkılmış meyve suları tercih edilmelidir. Bu noktada bir bardak meyve suyunun içeriğindeki meyve sayısına, artan karbonhidrat miktarına ve bunlarla beraber kalorisine dikkat edilmelidir. 
 
DİYETİSYEN DENİZ ZÜNBÜLCAN