Yalnızlık bazen normal olmayan bir durumken, bazen isteğimiz doğrultuda gayet normal ve yararlı da bir durumdur. Mesela yalnız başımıza bir kahve içmek ne kadar da güzel bir durumdur. Hayatımızı planlamak ara ara değerlendirmeler yapabilmek için yalnızlık kendiliğimize yaptığımız önemli bir katkıdır aslında...

   Bir de yalnızlığı zorunda bırakılınca yaşarız. Ya da hep yalnız olmayı seçmek isteriz. Hep yanımızda biri olsun isteriz. Yalnız bir şey yapamayız. Ya da kimse olsun istemeyiz.

   İnsan sosyal bir varlıktır ve çevresiyle etkileşime hem muhtaçtır hem de ondan fayda sağlar.

Peki normal olmayan  yalnızlık nedir?

    İnsanın dünyadan ve etrafındaki insanlardan uzak kalması/kopması hissi olarak tanımlanabilir
    Bir zihinsel durumdur.
    Kendini boş ve istenmeyen hissettirir.
    Kişi kalabalık bir ortamda da yalnız hissedebilir.
    Yalnızlığın ölüm oranları üzerinde önemli bir etkiye sahiptir, obeziteden daha zarar verici olabilmektedir.
    En az sigara içmek kadar kötü bir sağlık tehdidi olarak görülmektedir.

Nedenleri

    Genetik
    Fiziksel izolasyon, yeni bir yere taşınma, boşanma vb.
    Yakın birinin ölümü
    Depresyon belirtisi
    Düşük özgüven. Kendine güven duymayan insanlar çoğu zaman, diğer insanların ilgisini alacak kadar değerli olmadıklarına inanırlar. Bu kronik yalnızlığa yol açabilir.

Yalnızlıkla İlişkili Sağlık Riskleri

    Depresyon ve intihar
    Kardiyovasküler hastalık ve inme
    Stres seviyesinde artış
    Azalan hafıza ve öğrenme
    Antisosyal davranış
    Karar vermede güçlük
    Alkol ve uyuşturucu kullanımı
    Alzheimer hastalığının ilerlemesi
    Beyin fonksiyonlarında değişiklikler
    Yetersiz diyet ve egzersiz
    Yetersiz uyku alımı
    Bağışıklık sisteminin zayıflaması

Çözüm Yolları

    Yalnızlığın bir şeyin değişmesi gerektiğinin bir işareti olduğunu kabul edilmesi
    Yalnızlığın hem fiziksel hem de zihinsel olarak yaşamınız üzerindeki etkilerini anlaşılması
    Yalnızlığın bir his olduğunu ve geçebileceğini fark etmek
    Sosyal sorumluluk projelerine katılmak veya hoşlanılan başka bir etkinlik yapılması. Bu durumlar insanlarla tanışmak ve yeni arkadaşlıklar ve sosyal etkileşimler geliştirmek için harika fırsatlar sunar.
    Benzer tutum, ilgi ve değerleri paylaşan insanlarla kaliteli ilişkiler geliştirilmesi
    En iyisini beklemek. Yalnız insanlar genellikle reddedilmeyi bekler, bu nedenle sosyal ilişkilerinizdeki olumlu düşüncelere ve tutumlara odaklanılması iyi bir çözüm yolu olacaktır.

          Yalnızlığın normal sınırlarda  yaşanması ve sizi beslemesi dileğiyle ...

          (Baş edemiyorsanız lütfen destek alın)

 

  • Kaynakça
  •  
  • Cacioppo JT, Fowler JH, Christakis NA. Alone in the Crowd: The Structure and Spread of Loneliness in a Large Social Network. Journal of Personality and Social Psychology. January 1, 2010;97(6):977-991. doi:10.1037/a0016076.
  •  
  • University of Chicago. Loneliness Affects How the Brain Operates. Science Daily. Published February 17, 2009.
  •  
  • 10 things to do if you're feeling lonely. Retrieved from https://au.reachout.com/articles/10-things-to-do-if-youre-feeling-lonely

 

Uzm. Klinik Psikolog Nigar ÇİÇEK

nigarcicek@gmail.com
www.nigarcicek.com
instagram:bayanpsikolog


''Nigar Çiçek Eğitim & Psikolojik Danışmanlık''
Nef22 Ataköy  B Blok no:231 Bakırköy / İST.
0533 792 8778