YENİ YIL YENİ BİR SİZ

Acısıyla tatlısıyla yaşadığımız bir yılı daha geride bırakıyoruz. Çoğu kişi yeni yıla yeni umutlar bağladığı yılın son günlerinde her şeyin yolunda gitmesini ister. Çünkü kulaklarda ‘yeni yıla nasıl girersen öyle olur!’ cümlesi çınlar durur. 31 Aralık gecesi kimimiz ailemizle, kimimiz dostlarımızla, kimimiz eşimiz ile heyecanla 2017’yi karşılayacak. Ortak olan tek şey ise şüphesiz ki: muhabbet ve zengin menüleriyle donatılmış sofralar olacak. Sevdiklerinizle daha çok yılbaşını kutlama tadında geçirebilmeniz için, her geçen yıl yaşlanmadan gençleşmek için, her geçen yıl formunuzu bir önceki yıla göre daha rahat koruyabilmeniz için bu yeni yıl kendinizi yeni bir siz yapmaya ne dersiniz?

Değişime yılbaşı gecesinden başlamak isteyenler için öneriler:

· Yılbaşı gecesi sofraya aç oturulmamalıdır.Güne sabah kahvaltısıyla başlanmalı, öğle yemeği ve ara öğünlerle metabolizma akşam yemeğine hazırlanmalıdır. Aksi takdirde çok fazla acıkılacağı için kontrolsüz yemek yeme eğiliminde olunur. Ve vücut o anda aldığı bütün besinleri bir daha aç kalırsam korkusuyla depolamak ister. Bu nedenle öğünlerin atlanmaması ve metabolizmanızı yılbaşı sofrasına hazırlamanız önemlidir.

· Şarküteri ürünlerinden uzak durulmalıdır.Şarküteri ürünlerinin içeriğinde bulunan doymuş yağ asitleri, nitrit ve nitrat gibi zararlı maddeler sağlığınıza zarar vermektedir.  Eğer yemek istiyorum diyorsanız az miktarda tüketip yanında bol salata tüketmeyi ihmal etmeyin.

· Yılbaşı sofralarının vazgeçilmezinin hindi olması büyük avantajdır.Ancak sizin sofranızda hindi yoksa balık veya tavuk tercih edebilirsiniz. Tükettiğiniz tavuk, balık ve hindi etinin de pişirilme yöntemi de oldukça önemli ızgara haşlama, buğulama gibi pişirme yöntemlerini tercih etmelisiniz.

· Zengin bir sofranın olduğu bu gecede sarımsak mucizesinden faydalanın.İçerisinde ki kükürtlü bileşikler, potasyum, selenyum, A ve C vitaminleri ile bağışıklığınızı korurken aynı zamanda kan damarlarınızı genişleterek damar tıkanıklığına karşı koruyucu etki yapar.

· Kuru yemişlerdeki yağdan korkmayın.Kuruyemişler kontrollü tüketilirse içerdiği yağ asitleri bilinenin aksine kalbi korur. Yılbaşı sofranızda aşırı olmamak şartıyla kuruyemişlere de yer verebilirsiniz. Kendinize hazırlayacağınız sihirli yılbaşı kâsesi size yardımcı olacaktır.  5 fındık, 5 badem, 5 fıstık, 10 kuru yaban mersini ile 3-4 kuru erik, 1 yemek kaşığı beyaz leblebi size gece boyunca eşlik edebilir.

· Eğer yılbaşında bir restorana gitmeyi tercih ettiyseniz;Sınırsız içki ve sınırsız meze sunan restoranlardan uzak durmaya dikkat etmelisiniz. Mayonezsiz, yoğurtlu, haşlanarak veya ızgara şeklinde hazırlanan, az yağlı mezelerden oluşan bir ordövr tabağı tercih etmelisiniz. Ara sıcaklar genelde yağda kızartılmış oldukları için tercihlerinizin arasında olmamalıdır. Ana yemekle geceye devam edilmelidir. Yemekten sonra ise kalorili atıştırmalıklar yerine antioksidan ve lif içerikleri yüksek olan meyveleri tercih edin.

· Alkol de yağ kadar kalorili.Alkolün 1 gramı 7 kkal yağın ise 9 kkal’dir. Yani yağdan kaçtığımız kadar aslında alkolden de kaçmalıyız. Tabii ki, bu sadece kaloriyi düşünerek yaptığımız bir yorum! Ya zararlarını düşünürsek?Alkol pankreası yoran ve dolayısıyla insülin direncini olumsuz etkileyerek diyabet riskini arttıran bir içecektir. Bir şey yenmeden tüketilen alkol ciddi hipoglisemiye, alkol ve alkol ile birlikte yenilen yiyeceklerin miktarının artması ise hiperglisemiye neden olabilir. Bu nedenle alkolün tüketilmemesi ilk tercihimizken alkol almak istiyorum diyorsanız kırmızı şarabı tercih etmeyi unutmayın. Kadınlar için 2 kadeh, erkekler için 3 kadeh sınırlaması kontrollü bir tüketim için faydalı olacaktır.

Alkol değişim tablosu: 

1 duble rakı = 5 dilim ekmek

1 kadeh şarap = 1, 5 dilim ekmek

1 şişe bira = 3 dilim ekmek

·Yılbaşı gecesi ve ertesi gün su tüketiminin yeterli olması önemlidir. Alkol vücuttan fazlasıyla su atılmasına neden olur. Hem vücuda ihtiyacı olan suyu geri vermek hem de alkolün olumsuz etkilerini azaltmak için su tüketimi arttırılmalıdır. Aynı zamanda yılbaşı gecesi ara ara su tüketmek doygunluk hissi sağlayacak, tükettiklerinizin sindirimini kolaylaştıracak ve midenizi rahatlatacaktır.

Yılbaşı Sofranızı Beraber Planlayalım..

Ana Yemek: Seçeceğiniz çorbanın doygunluk sağlama özelliğinin yüksek olması önemlidir. Bu nedenle beyaz unlu çorbalar yerine kurubaklagil çorbaları olan mercimek, ezogelin çorbalarını tercih edebilirsiniz. Ardından fırında hindi ve bol yeşillikli, az yağlı, sossuz salata tüketilebilirsiniz.

Mezeler: Mayonezsiz, yoğurtla hazırlanmış ve az yağlı mezeler tercihiniz olmalıdır.

·         Zeytinyağlı enginar

·         Acılı ezme

·         Semizotu Salatası

·         Az Yağlı Humus

·         Az yağlı-yağsız haydari

·         Az yağlı beyaz peynir

 

Tatlı: Tatlı tercihiniz şerbetli, kızartmalı ağır tatlılar yerine sütlü tatlılar olmalıdır. Zaten tatlı düşkünü değilim diyorsanız yemeğinize tatlı ile değil meyve tabağı ile son verebilirsiniz.

Alkolsüz İçecek Tercihi: Şekerli ve asitli içecekler yerine sade soda, soda soda-limon, Taze naneli- limonlu frozen

Alkol Tercihi: Rakı, votka, viski gibi yüksek alkol içerenlerin yerine beyaz/ rose / kırmızı şarap

Ekmek: Beyaz ekmek yerine tam tahıllı, çavdar veya kepekli ekmek

HERKESE SAĞLIKLI, HUZURLU, BARIŞ DOLU BİR YIL DİLERİM.

DİYETİSYEN DENİZ ZÜNBÜLCAN

dytdnzznblcn@gmail.com

https://www.facebook.com/dyt.denizzunbulcan/

https://www.instagram.com/dyt.denizzunbulcan/