Dünya 8 dakikanın sırrı! Korkunç kazada kahreden detay...

8 dakikanın sırrı! Korkunç kazada kahreden detay...

31.05.2022 - 06:55 | Son Güncellenme:

Havacılık dünyası yeni bir uçak kazasıyla sarsıldı. Nepal'de üçü mürettebat olmak üzere toplam 22 kişiyi taşıyan uçak bir dağa çarptı. Kazaya adı karışan havayolu şirketinin sicili hiç de temiz değil. Üstelik son kaza, aynı şirketin 6 yıl önce 23 kişinin hayatını kaybettiği bir başka kazasıyla şaşırtıcı benzerlikler taşıyor.

8 dakikanın sırrı Korkunç kazada kahreden detay...

Uçuş sadece 20 dakika sürecekti. Yolcular yerlerini almış, sabahın ilk saatlerinde yolculuk başlamıştı. Nepal'in Pokhara şehrinden turistik bir dağ kasabası olan Jomsom'a gidiyorlardı. Havayolu şirketi Tara Air'in yolcu uçağında dört Hintli, iki Alman ve 16 Nepalli olmak üzere toplamda 22 kişi vardı. Bu 22 kişiden üçü mürettebat, kalan 19 kişi ise yolcuydu.

Haberin Devamı

Yerel saatle sabah 09.55'te havalanan uçakta başlangıçta her şey yolundaydı. Ancak kalkışın 12'nci dakikasında her şey tersine döndü. Uçağın tahmini iniş süresine sadece 8 dakika kalmıştı. Fakat kuleyle temas bir anda kesildi. Kuleye son sinyalini 10.07'de ileten uçak, Mustang bölgesindeki Thasang civarında 14 bin 500 feet (4 bin 400 metre) irtifada seyir halindeyken acı sonla karşılaştı. Uçak dağa çarpmıştı.

8 dakikanın sırrı Korkunç kazada kahreden detay...

KURTULAN OLMADI

Nepal Sivil Havacılık Dairesi'nin sözcüsü Deo Chandra Lal Karn, kazada üç kişilik mürettebat ekibi ve 19 yolcudan kimsenin kurtulmadığını açıkladı. Uçağın düşme anına tanıklık eden bazı köylüler ise Nepal'deki televizyon kanallarına gördüklerini anlattı. Görgü tanıklarının ilk açıklamalarına göre uçak alev almıştı. Çok geçmeden yangın ihbarının alındığı bölgeye arama ekipleri gönderildi ve uçağın enkazına ulaşıldı. Nepal medyası, uçaktaki 22 kişiden hiçbirinin canlı kurtulamadığını, cesetlerin toplanmaya başladığını duyurdu.

Haberin Devamı

SON 8 DAKİKADA NELER YAŞANDI?

Havacılık dünyası bir kez daha yeni bir kazayla sarsılırken, sadece 20 dakika sürecek olan bu uçuşta son sekiz dakikada yaşananlar da akıllarda soru işaretlerine yol açtı. Uçak neden düşmüştü? Uçaktaki 22 kişi hangi hata yüzünden ölüme gitmişti? Bu soruların cevabını vermek için henüz erken. Kazayla ilgili bizlere en büyük ipucunu uçağın kara kutu kayıtları verecek.

Ancak Nepal, havacılık dünyası için oldukça dikkat çeken bir ülke. Everest dahil dünyanın en yüksek 14 dağından sekizinin bulunduğu bu ülkede çok sayıda uçak kazası meydana geliyor. Bu uçak kazalarındaki en büyük sebeplerden biri hava şartlarının ani olarak değişim göstermesi. Bir diğer kilit faktör ise Nepal'deki uçak pistlerinin genellikle ulaşılması bir hayli güç olan dağlık alanlarda bulunması. 22 kişiyi canından eden son kazaya dair de göze çarpan bazı önemli detaylar var.

8 dakikanın sırrı Korkunç kazada kahreden detay...

45'TEN FAZLA KİŞİ YAŞAMINI YİTİRDİ

Nepalli havayolu şirketi Tara Air tam 13 yıl önce, 2009 yılında kuruldu. Kendisini Nepal Dağları'ndaki en yeni ve en büyük hava yolu şirketi olarak tanıtan Tara Air, 13 yıl içinde adının anıldığı son kaza haricinde ikisi ciddi olan beşten fazla kazaya daha karıştı. Mazisi sadece 13 yıl olan bu havayolu şirketinin adının karıştığı kazalarda 45'ten fazla kişi yaşamını yitirdi.

Haberin Devamı

Tara Air'in ilk kazası, şirket faaliyete başladıktan sadece bir yıl sonra gerçekleşti. 2010'un Aralık ayında yaşanan kazada tam 22 kişi hayatını kaybetti. Bu olaydan yaklaşık beş buçuk yıl sonra yani 24 Şubat 2016 tarihinde ise yine ciddi bir kazayla anıldı havayolu şirketi. 2016 Tara Air DHC-6 kazası olarak bilinen olay, son kazayla büyük benzerlikler taşıması bakımından oldukça dikkat çekiciydi.

YİNE SON 8 DAKİKADA OLAN OLDU

Tara Air'in 193 sefer sayılı uçuşu tıpkı son kaza gibi Pokhara'dan Jomson kasabasına doğru gerçekleşecekti. Yine bir gündüz uçuşuydu. İkisi çocuk 20 yolcu ile 3 mürettebattan oluşan 23 kişi uçaktaydı. Yerel saatle 07.50'de başlayan yolculuğun sadece 18 dakika sürmesi planlanıyordu. İlk 10 dakika uçuş sorunsuz geçti. Ne olduysa 10'uncu dakikadan sonra oldu. Uçağın kuleyle iletişimi yine son kazadaki gibi iniş saatine sekiz dakika kala kesilmişti. Kokpit içindeki görev dağılımı ise alışılmışın dışındaydı. Alışkın olduğumuz durum uçağı uçuran, kuleyle irtibat halinde olan PF (pilot flying) görevini kaptan pilotun yapması, uçak sistemlerini kontrol etme görevini üstlenen PM'yi (pilot monitoring) ise yardımcı pilotun yapması yönündeyken Tara Air'in 193 sefer sayılı uçuşunda PF görevini kaptan pilot değil yardımcı pilot yapıyordu.

Haberin Devamı

8 dakikanın sırrı Korkunç kazada kahreden detay...

Bulutlardan kaçmak için 12 bin feet (3 bin 658 metre) yüksekliğe çıkan uçak, yer yaklaşım ikaz sistemi olan GPWS uyarısı almaya başladı. Ancak kaptan bu GPWS uyarısını dikkate almadı. Bulutlar yüzünden görüş mesafesi olumsuz yönde etkileniyordu. 10 bin feet'e (3 bin 48 metre) iniş başlatıldı ancak 10 bin 200 feet'te (3 bin 109 metre) uçak bir kez daha GPWS ikazı verdi. Kaptan bir kez daha bu uyarıyı dikkate almadı. 23 kişiyi canından edecek olan kaza gerçekleşmeden tam bir dakika önce kontrolü devralan kaptan pilot tırmanışa başladı ancak uçak yerden 10 bin 700 feet (3 bin 261 metre) yükseklikte bir dağ yamacına çarptı. Tıpkı son yaşanan kazadaki gibi...

Haberin Devamı

BENZERLİKLER ŞAŞIRTICI

Nepalli havayolu şirketi Tara Air'in adının son 13 yılda 3 büyük ölümcül kazaya karışması uluslararası basının da dikkatini çekti. 

29 Mayıs 2022 Pazar günü meydana gelen kazada da tıpkı 2016 yılındaki gibi tahmini iniş süresi 18-20 dakikaydı ve benzer şekilde sadece sekiz dakika kala her iki uçakta da işler ters gitmeye başladı. Bunların haricinde her iki uçuş da Pokhara'dan Jomson'a yapılıyordu ve her iki kazada da Tara Air'in adı karşımıza çıktı.

Yetkililer, uçmaya elverişsiz havanın kazanın gerçekleşmesindeki sebeplerden biri olduğunun üzerinde dururken, yeni bilgilerde uçağın kuleyle teması kesildikten sonra havalanan bir helikopterin yoğun sis yüzünden geri dönmek zorunda kaldığı da ortaya çıktı. Pazar günü meydana gelen kazanın gerçek sebebi ise önümüzdeki günlerde belli olacak.