06.04.2021 - 14:01 | Son Güncellenme:
Piston segmanları ya da silindir kafası bileşenlerini içeren hayati parçalar zamanla yıprandığı için havayı ve yakıtı etkin bir şekilde yakmak için gereken sıkıştırma miktarı azalır. Kompresyon testinin nasıl yapıldığını kolay bir şekilde anlamak için motordaki arızaları onarmak ve teşhis etmek için önemlidir.
Kompresyon Nedir?
Kompresyonun sözlük anlamı, sıkıştırma basıncı, basınç anlamına gelir. Piston yukarı doğru hareket ettiğinde silindirin içinde yer alan hava ve yakıt karışımını sıkıştırabildiği maksimum basınç miktarını ifade eder.
Kompresyon Ne İşe Yarar?
Kompresyon PSI ya da bar türünden ölçülür. Araç motoru kullanıldıkça yıpranır. Yıpranan parçalar basıncın azalmasına ve kaçmasına neden olur. Bu ise, daha fazla çaba sarf edilmesi gerekir. Daha az basınç altında yanan hava ve yakıt karışımı ise, daha az kuvvet verir.
Kompresyon Testi Nasıl Yapılır?
Kompresyon testi için M12 fittingli bir test cihazı kullanmanız gerekir. Çünkü cihazın smart buji yuvalarına tam olarak oturması gerekir. Teste başlamadan önce aracın motorunun ılık olmasına dikkat etmeniz gerekir. Kontak kapatıldıktan sonra yakıt ateşleme bobini soketlerini ve pompasını sökmeniz gerekir. Daha sonra bujiler ve buji kabloları çıkarılır. Bu sayede gerekli güvenlik önlemleri alınmış olur.
Araç hazır hale geldikten sonra test aletinin ucu ilk silindirin yuvasına uygun bir şekilde takılır. Ardından 3-5 saniye boyunca marşa basarak aracı çalıştırabilir ve 4 kez bu işlemi tekrarlayabilirsiniz. Manometrede gördüğünüz değeri bir kenara yazıp diğer silindirlere de aynı testi uygulamanız gerekir. Bütün silindirlere aynı testi uyguladığınız zaman araca yapılan kompresyon testi biter.