25.04.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan
Zorunlu trafik sigortasında yeni dönem başlıyor. Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelikle, zorunlu trafik sigortası primi, sürücülere uygulanan ceza puanları ile sürücü belgelerine el konulma süresi dikkate alınarak belirlenebilecek. Yönetmeliğe eklenen yeni fıkrada, “Risk değerlendirmesinde esas alınabilecek trafik kuralı ihlalleri sonucu sürücülere uygulanan ceza puanları ile sürücü belgelerine el konulma süresi ve nedenleri sigorta priminin tespitinde kullanılabilir” denildi.
Buna göre artık, aracı sigortalama döneminden sürücüyü sigortalama dönemine geçişin başladığını belirten Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Biz bugün araçları sigortalıyoruz. Ancak kaza yapan, ceza alan sürücü başka da olsa, ceza; o araca kesiliyor. Artık sürücü bazlı sigortalamanın önü açılıyor” dedi.
‘Daha çok araç kullanan daha çok ceza alıyor’ diyen Gülen, bu durumda taksi, minibüs, otobüs kullananların daha yüksek risk grubunda olduğunu dile getirdi. Gülen, “Bu örnekten de hareketle, aracın sigortalanması, onu kullanan kişinin trafik kurallarına uyup uymadığını gösteremiyor. Sürücü bazlı sigortalama yeni düzenlemenin bir sonraki aşamasını oluşturuyor” diye konuştu.
Park cezası risk mi?
Uğur Gülen, sürücülere uygulanan ceza puanları ve dolayısıyla riskin tüm sektör tarafından ulaşılabilecek bir veri olacağını, bu nedenle sektöre etkisinin sınırlı olabileceğini söyledi.
Yeni düzenlemenin; trafik kurallarına uyulması ve trafik düzeninin sağlanması açısından daha olumlu getirileri olacağını anlatan Gülen, “Sigorta şirketlerinin müşteri seçimlerinde bu risk ve puan etkili olacak. Bunu yaparken, hangi cezanın hangi puanı alacağını bilmek gerekir. Onlarca, yüzlerce ceza çeşidi var. Örnek veriyorum; park cezası almanız riskli sayılmayacağı için etkili olmayabilir. Ancak radara yakalanmanız, hız yaptığınız ve riski artırdığınız anlamına gelir. Tüm bunların riski ve puanı değişecektir” dedi.
Seviyeye göre tavan fiyat...
Trafik sigortasında belirlenen tavan fiyat uygulaması, şehre ve seviyeye göre değişiyor. Mevcut durumda araçların sigorta primleri 7 basamaklı bir yapıya göre değerlendiriliyor.
Aracın kaza geçmişi baz alınarak oluşturulan bu 7 basamaklı yapıda yeni araç sahipleri 4’üncü basamaktan sisteme giriyor. Ardından aracın kaza geçmişine göre sorunluysa 1’inci basamağa kadar çıkıyor. Aracın kaza durumu yoksa her yıl bir basamak iyiye gidiyor ve 5, 6 ve 7’nci seviyede kalıyor.
‘İyi ve kötü’ sürücü makası
Son verilere göre, Türkiye’de 2017 yılında 10.5 milyon trafik cezası uygulandı. Bu sayı, önceki yıllara göre düşüş gösterdi. Bu kapsamda yeni sistem ile ‘iyi sürücü’ ve ‘kötü sürücü’ farkının açılabileceğini anlatan Gülen, ceza alan sürücülerin ödediği primin artacağını iade etti. Gülen, “Bizim yaptığımız iş zaten riske göre puan belirlemek. Sürücüler açısından aslında faydalı. Dikkatli oldukları, kurallara uydukları takdirde bir sıkıntı oluşmayacak. Daha az sigorta primi ödenecek” dedi.
GÜNDEMDEKİ SORULAR... MİTHAT YURDAKUL-Ankara Kim daha fazla prim ödeyecek? Yeni düzenlemeyle, alkollü araç kullanma gibi sebeplerden ehliyetini kaybedenler, daha fazla prim ödemesiyle karşılaşabilecek. Aşırı hız yapanlar, kırmızı ışıkta geçenler de daha fazla prim ödeyecek. Trafik kurallarına uymamayı alışkanlık haline getirenler, normalde ödediklerine göre katlanmış primlerle karşılaşabilecek. Sigorta şirketleri, alınan cezalarla birlikte kazasızlık indirimi yerine prim artışlarını poliçelere yansıtabilecek. Böylece trafik kuralı ihlalleri, sigorta şirketlerinin normal prim ile sigorta edemediği rizikolar kapsamında sigortalıdan aldığı ek ücret olarak değerlendirilecek. Primi kim belirliyor? Mevzuata göre, araç türüne göre il bazında temel sigorta primini tespit etmekle sigorta şirketleri yetkili. Ancak, riski yüksek olan sigortalılar için devlet tarafından özel şartlar da getirilebiliyor. Yürürlükteki düzenlemeye göre, hasarsızlık durumundaki prim indirimi ile hasarlı araçlardaki prim artırımı belli bir basamak esasına göre uygulanıyor. İlk kez trafiğe çıkacaklar için zamsız ve indirimsiz tarife uygulanırken, sigorta süresi içinde meydana gelen her tazminat ödemesi için prim artıyor. Prim için ceza puanı etkili mi? Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın yönetmelik değişikliğiyle getirilen ek fıkra ile sürücülerin trafik kuralları ihlali sonucu aldığı ceza puanları sigorta primi belirlenirken dikkate alınacak. Ehliyete el konulma halinde bunun süresi ve nedenleri de sigorta priminin tespitinde göz önünde bulundurulacak. |