13.01.2015 - 09:57 | Son Güncellenme:
Vergilerin katlanarak, kredi kısıtlamalarının getirildiği 2014 yılında 2. El araç piyasası son derece hareketli bir yıl geçirdi. Tasit.com’da 2014 yılında tam 920 bin araç ilanı yayına girdi. Bu ilanların %61’i aracını satmak isteyen kişiler tarafından verilirken, %26’sı galeriler tarafından eklendi. Markaların yetkili satıcılarının ikinci el araç ilanlarındaki payı ise yalnızca %13 oldu. Yetkili satıcıların ikinci eldeki düşük payına dikkat çeken Tasit.com İçerik ve Analiz Direktörü Sevil Okumuş, yetkili satıcıların ikinci el araç ilanlarının geçen yıla göre sayıca artmış olmasına rağmen, büyük bir pazardan yeterince yararlanamıyor olduklarını vurgulayarak ekliyor; “Yetkili satıcıların ikinci el araç piyasasındaki varlığı şu an çok zayıf olsa da gelecekte durum hızla değişebilir. İkinci el otomobillere sunulan garantiler kullanıcı tarafta son derece cazip fakat bu hizmetlerin kullanıcıya ulaştırılabilmesi için daha fazla bilinçlendirme çalışmasına ihtiyaç var. “
Bir ilki gerçekleştirerek ikinci el otomobillerde Türkiye’de hangi ilde hangi markanın daha fazla tercih edildiğini ortaya koyan çalışmaya göre, ülkemizde en çok tercih edilen markalar sırasıyla Renault, Tofaş ve Opel oldu. Gaziantep ve Van ikinci elde Volkswagen’in birinci sırada olduğu büyük şehirler oldular.Tasit.com, 2014’te ikinci elde en çok aranan ve satışa sunulan marka ve modelleri de açıkladı. En çok aranan markalar Tofaş, Hyundai, Renault, Opel, Peugeot olurken, Peugeot’yu Volkswagen, Toyota, Honda takip etti. Fiat ve Ford ise sıralamanın en sonunda yer aldılar.
En çok Megane, Şahin ve Focus aradıkEn çok aranan ve ikinci eli en çok satışa sunulan model “ Renault Megane” oldu. 2014’te Megane’dan sonra en çok aranan modeller Tofaş Şahin, Ford Focus, Hyundai Accent ve Fiat Linea idi. Megane’dan sonra en çok satışa sunulan modeller ise Opel Astra, Ford Focus, Tofaş Şahin ve Tofaş Doğan oldular.
Kasa tipinde “Sedan”, akaryakıtta “LPG”, şanzımanda “Düz Vites”2014 yılında ikinci el araç piyasasında en popüler kasa tipi %48 ile sedan oldu. Sedan modelleri %31 ile hatchback izledi. İkinci el otomobillerde renk tercihinde de %25 ile beyaz başı çekti. Beyazdan sonra en çok tercih edilen renkler ise %17 ile gümüş gri, %14 ile siyah oldu. İkinci el otomobillerin %39,5’i LPG’li iken, benzinli araçların oranı %28,1 oldu. Satışa sunulan ikinci el otomobillerin %75’i düz vitesken sadece %14’ü otomatik vites oldu.
“Nüfusumuz genç, otomobillerimiz yaşlı”2014 yılında ikinci el araç piyasasında en fazla ilgiyi gören araçlar %32’lik bir oranla 5 yaş ve altındaki modeller oldular. 5 yaşa kadar olan araçları %21’lik bir oranla 5 ila 10 yaş arası olan modeller izliyor. Türkiye’deki ikinci el araçlardaki yaş ortalamasının Avrupa’daki ortalamalara göre çok daha yüksek olduğunu ve Tasit.com’un daha önceki araştırmalarının da bunu doğruluyor; “2014 yılında ikinci elde satışa sunulan araçların yarısından fazlası 10 yaş ve altı oldu fakat daha eski model araçlar da %44’lük bir paya sahip. Nüfusumuz genç fakat otomobillerimiz yaşlı.”