Son Dakika HaberlerSon Dakika HaberlerSon Dakika Haberler
Son Dakika
Gündem
Yazarlar
Ekonomi
Dünya
Resmi İlanlar
  • UzmanPara
  • Skorer
  • Cadde
  • Pembenar
Menü
Giriş
MİLLİYET ANA SAYFA
  • Son Dakika
  • Gündem
  • Yazarlar
  • Ekonomi
  • Dünya
  • Resmi İlanlar
Gündem
Dünya
Ekonomi
UzmanPara
AnasayfaBorsaDövizAltın
Skorer
AnasayfaCanlı SkorFikstürPuan Durumu
Cadde
Pembenar
Yazarlar
Milliyet Tv
Astroloji
Teknoloji
Seçim Sonuçları
Son Depremler
Tümü
Milliyet ÇocukOyunEğitimKültür SanatMilli PiyangoYerel HaberlerPazarEgeGazete ArşiviMilliyet ExecutiveMilliyet ArkeolojiMilliyet Mimarlık
Resmi İlanlar
Bize Ulaşın
KünyeReklamÜyelik
  • Twitter icon
  • Instagram icon
  • Youtube icon
  • Tiktok icon
© Copyright 2025 Milliyet.com.tr | Giriş Yaptığınız taktirde kullanım koşullarını ve gizlilik politikasını kabul etmiş olursunuz.
Son Dakika Haberler
EkonomiTürkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil! Keşke var olmaya devam etselerdi
  • Paylaş:
  • Twitter icon
HaberlerEkonomi Haberleri

Türkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil! Keşke var olmaya devam etselerdi

07.11.2021 - 07:32 | Son Güncellenme: 07.11.2021 - 10:28

Levent Köprülü

#ekonomi#eski otomobiller
TwitterLinkedinFlipboardLinki Kopyala
TwitterLinkedinFlipboardE-postaLinki KopyalaYazı Tipi

Otomotiv tarihine gömülen marka sayısı, özellikle 2008 krizi sonrası ciddi şekilde artış göstermişti. Ben de size, ilk etapta aklıma gelen ve “Keşke yaşasalardı” dediğim markalardan birkaçını hatırlatayım istedim...

1/13Türkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil Keşke var olmaya devam etselerdi

Markalar ve üreticiler açısından otomotiv tarihi, adeta bir mezarlık şeklinde. Zira tarih, pek çok “ölü” markayla dolu. Özellikle otomobilin giderek popülerleştiği 1900’lu yılların başından itibaren “halkın gözdesi” ya da “en çok satan” olma hedefiyle yola çıkan, ancak nefesi yetmeyen üretici ve markaların sayısını ben bile bir çırpıda sayamam size. Bununla birlikte, 2007-2008 yılları arasında hızla elenen markalar bulunduğunu ve bazılarının arkasından “salya sümük” olanlar bulunduğunu harıtlatmakta fayda var.

2/13Türkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil Keşke var olmaya devam etselerdi

Milliyet'ten Levent Köprülü'nün ilgili yazısı şöyle; Mesela kim unutabilir muhteşem “Firebird”ün üreticisi “Pontiac”ı ya da “ağırbaşlı” modelleriyle gönüllerde taht kuran ancak yok olmaktan kurtulamayan “Oldsmobile”, son dönemde Ford ile ortak modelleri nedeniyle gözden düşen, ardından da fişi çekilen Mercury’yi? Daha geçmişe gidersek, “Geleceğe Dönüş” filmleriyle elde ettiği popülerliğin bile iflasına engel olamadığı “DeLorean”, bana göre bile bile iflas ettirilen “Tucker”, “Nash”, “Avanti” gibi markaları, Avrupa’da ise “Saab”ı rahatlıkla sayabilirim. Peki bizler bu markaların yokluğundan memnun muyuz? Veya bazıları, yanlışq zamanda ve yanlış yerde olmalarının bedelini mi ödedi?

3/13Türkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil Keşke var olmaya devam etselerdi

Bugün tam da bu yüzden, “Halen üretilseler, ne güzel olurdu yeaaa!” diye içimden geçirdiğim markalardan bazılarını paylaşacağım sizlerle... Kimbilir, belki sizler de bana, yaşamasını istediğiniz markaları bildirirsiniz...

4/13Sevenleri az değil..

Sevenleri az değil!..

Türkiye’den bir örnek vermesen rahat etmezdim. Evet, elbette ki benim “olmasını istediğim” marka, elbette ki Anadol. İlk tasarımı İngiliz Reliant tarafından gerçekleştirilen (Reliant FW5) ve bu firmadan alınan lisansla üretilen “Anadol”, Ford’tan alınan şasi, motor ve şanzımanla vücut bulmuştu. Sonraki dönemlerde bu değişse de, 19 Aralık 1966’dan itibaren bantlardan ilk Anadollarda kullanılan yerli parçalar az sayılırdı.

5/13Türkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil Keşke var olmaya devam etselerdi

Türkiye’nin “hayallerini gerçek yapan otomobil” Anadol, yıllar içinde, bugün bile “efsane” olan spor STC16 ile anılmakta. Anadol A1 ve A2, Anadol’un en çok satan modelleri olurken, STC16 ve Böcek gibi Türkiye’de tasarlanıp geliştirilen “Çağdaş” gibi bir modele de sahipti ama bu araç prototipten öte gidemedi.  Zira ses getirecek “Wankel” teknolojili motoru da yine Türkiye’de geliştirilmişti. Yine Türkiye’nin ilk “yerli dizel motoru” olan “ERK”, bir dönem Anadol pikapların kaputu altında yer aldı. Otomobilleri 1986, pikapları ise 1991’e kadar üretildi. Bugün bile ciddi sevenleri olan (ben dahil) Anadol’un yeniden hayatta olması beni hayli mutlu ederdi.

6/13İsveç çeliğinin güzel halleri

İsveç çeliğinin güzel halleri

Evet, belki de bugün yaşamasını eeeennn fazla arzu ettiğim markalardan biri Saab. 2012 yılına kadar “dur-kalk” şeklinde hayatına devam etmeye çalışan, bu tarihten sonra Avrupa’yı tertederek tamamen Çin karasularına dahil olan Saab, şimdilerde tekrar satılmaya çalışılıyor. Sahiplik ve ortaklık seceresi hayli kabarık olan Saab, bir dönem Türk girişimciler tarafından da alınmaya çalışılmış, Çinlilere geçtikten sonra da sesi kesilmişti. En son ürettiği 9-5, bana göre bir sanat şahaseri olsa bile, bu, onun şanssızlığını kıramadı.

7/13Türkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil Keşke var olmaya devam etselerdi

Bir uçak üreticisi olarak başlayıp, sonradan (1945) otomobil işine girmesi nedeniyle uçaklarında kullandığı teknolojileri araçlarına da aktarıyordu. Daha sonra uçak şirketi ayrılmış, otomobil işi bağımsızlaşmıştı. Zamanının en teknolojik ve en güvenli otomobillerini üreten, hatta bu yüzden hir bir araçtan zarar eden Saab, “müsrifliği yüzünden” defalarca “terk edildi” ama prensiplerinden vazgeçmedi. General Motors çatısı altına girdiğinde, ortak platform stratejisi nedeniyle ciddi kalite problemleriyle karşılaşınca, sona yaklaşıldı. Spyker firmasının eline geçtiğinde yeniden silkelenmek istese de, bu kez yatırımcının nefesi yatmedi. Saab modelleri, Çinli NEVS tarafından tamamen elektrikli olarak Çin’de pazarlandı. Şimdilerde NEVS, Saab’ı satışa çıkarttı. Keşke ayağa kalkabilse ve yeniden yollarda olsa...

8/13Arayış içinde bir markaydı

Arayış içinde bir markaydı

ABD’nin üç büyük üreticisi General Motors, Ford ve Chrysler ile başetmekte zorlanan küçük üreticileri bünyesinde toplayan American Motors Corporation yani AMC, 1954’te kurulmuş, farklı bir kulvarda yol almaya çalışmıştı. Bir dönem Amerika’da “Renault 9” üretimi bile yapan AMC, yakıt tüketimi düşük olan araçlar üreterek işe başlamıştı. Zamanının ve rakiplerinin en az 20 yıl ötesinde olan modelleriyle adından söz ettiren AMC, örneğin yükseltilmiş 4x4 çekiş sistemli station wagon “Eagle” ile sükse yapmıştı. Bu otomobil, 1970’lerin sonlarında “crossover” diye anılan araçların “babası” konumundaydı aslında.

9/13Türkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil Keşke var olmaya devam etselerdi

“Gremlin”, Javelin”, “Hornet” gibi modellerde iyi bir ivme yakalayan ve bazıları hala büyük ilgi çeken AMC markası, Chrysler ile evlilik sonrası öldü. Ancak Jeep “XJ Cherokee” ve “Wrangler” modelleri, 2000’lere kadar AMC imzalı motorları kullandı. Yaşasaydı keşke...

10/13Japonların girişimiydi

Japonların girişimiydi

Scion, her ne kadar kısa süreli (2003-16) yaşasa da, Japon markalarının ABD’de yeni ve bağımsız marka yaratma çabalarının ürünlerinden bi8riydi. Genelde Toyota’nın Japon pazarında sattığı küçük otomobillerinin ABD pazarına uyarlanmış versiyonlarını satıyordu. Farklı bir pazarlama tekniğiyle, özellikle yeni araç sahibi olacak genç nesilleri hedefinde tutuyordu. Performans da dahil olmak üzere pek çok kişiselleştirme seçeneği bulunuyordu. Ancak zamanlaması yanlıştı. Tıpkı Suzuki’nin “GEO”su veya “Eagle” gibi gibi o da ölümü seçti. daha doğrusu Toyota, onu ölüme mahkum etti ve yoluna Lexus ile devam etti. Z kuşağı için biçilmiş kaftan olabilirdi...

11/13Martı kapılara herkes hayran

Martı kapılara herkes hayran

DeLorean, pek çok sükse yapmış Amerikan otomobiline hayat veren Amerikalı mühendis ve eski GM yöneticisi John DeLorean tarafından 1975 yılında Detroit’te kurulmuştu. DMC 12, markanın en iddialı ve tek otomobiliydi. Martı kapıları, mat gövdesi, zamanının ötesindeki tasarımıyla adından söz ettirdi. Ancak kalite problemleri, Nissan’dan alınan motorunun güçsüz ve problemli oluşu, ayrıca DeLorean’ın müsrifliği markanın sonunu getirdi. 1982 yılında iflas ettiğinde sahibi John DeLorean hakkında çeşitli uyuşturucu satışı suçlamaları bulunuyordu, sonradan bu suçlamaların gerçekdışı olduğu ortaya çıksa da durum değişmedi. DeLorean kendisine yeni yatırımcılar bulamadı... Şimdilerde diriltilmeye çalışılsa da, çok ciddi bir girişim olduğunu söylemek zor. Yaşasaydı keşke...

12/13Kaslı otomobilleriyle tanınırdı

Kaslı otomobilleriyle tanınırdı

1926-2010 yılları arasında yaşayan Pontiac, “Firebird”, “GTO” gibi modelleriyle bugün bile anılıyor. Ulaşılabilir, cadde mkullanımına yönelik performans modelleriyle tanınan Pontiac, 2008 krizi sonrası iflasla burun buruna gelen General Motors nedeniyle “öldürülmek zorunda” kalınmıştı.

13/13Türkiye’nin hayallerini gerçek yapan otomobil Keşke var olmaya devam etselerdi

McLaren ile birlikte arettiği “Grand Prix Turbo”, “G8”, “Solstice” ise, en modern örnekleridi. Yaşayabilirdi aslında...

EN ÇOK OKUNANLAR
Abdullah Öcalan’ın durumu ne olacak
Abdullah Öcalan’ın durumu ne olacak?
Balık Ayhan hayatını kaybetti
Balık Ayhan hayatını kaybetti
Piyasalar altüst oldu: 4 bin TL’ye gerileyen gram altın için yeni tahmin
Piyasalar altüst oldu: 4 bin TL’ye gerileyen gram altın için yeni tahmin
Fenerbahçede Ali Koç ile Aziz Yıldırım bir araya geliyor Toplanan imza sayısı ortaya çıktı
Fenerbahçe'de Ali Koç ile Aziz Yıldırım bir araya geliyor! Toplanan imza sayısı ortaya çıktı
EN ÇOK OKUNANLAR
Yerel Haberler 📍 İstanbul hava durumu nasıl olacak 5 Günlük İstanbul hava durumu dereceleri (13-17 Mayıs 2025 arası)
Yerel Haberler 📍 İstanbul hava durumu nasıl olacak? 5 Günlük İstanbul hava durumu dereceleri (13-17 Mayıs 2025 arası)
ÜNİVERSİTE SINAVI YKS GİRİŞ YERLERİ AÇIKLANDI MI YKS ne zaman, kaç gün kaldı 2025 YKS sınav tarihleri
ÜNİVERSİTE SINAVI YKS GİRİŞ YERLERİ AÇIKLANDI MI? YKS ne zaman, kaç gün kaldı? 2025 YKS sınav tarihleri
2. Oturum 💻 ALES başvurusu nasıl yapılır, son gün ne zaman 2025 ALES 2 başvuru ücreti ne kadar İşte sınav tarihi
2. Oturum 💻 ALES başvurusu nasıl yapılır, son gün ne zaman? 2025 ALES 2 başvuru ücreti ne kadar? İşte sınav tarihi
Çiçek yapraklarına su sıkılmalı mı Çiçekçiler doğrusunu açıkladı
Çiçek yapraklarına su sıkılmalı mı? Çiçekçiler doğrusunu açıkladı!
Yazarlar
Özay Şendir
Özay ŞendirFeshetmedi pes etti
Tunca Bengin
Tunca BenginTüm kahramanlara saygıyla…
Melih Aşık
Melih AşıkBildirin mesajları...
Didem Özel Tümer
Didem Özel TümerYeni bir siyaset mümkün mü?
Abbas Güçlü
Abbas GüçlüMucizenin sırrı eğitim
Zafer Şahin
Zafer ŞahinElebaşları Norveç’e
Abdullah Karakuş
Abdullah KarakuşOyun bozucuyuz
Ali Eyüboğlu
Ali EyüboğluCannes’da kıyafet yasağı
Eren Aka
Eren AkaGastronominin kalbi Antalya’da attı
Çağdaş Ertuna
Çağdaş ErtunaVenedik Mimarlık Bienali’nde öne çıkan genç Türk mimar
Belma Akçura
Belma AkçuraNiyet değil sonuç önemli
Gözden Kaçmasın
Avrupa listesinde ilk 30’a girdi: Türkiyenin Venedik’inde kadınlar dümene geçti
Avrupa listesinde ilk 30’a girdi: Türkiye'nin Venedik’inde kadınlar dümene geçti
Antalyada bir mühendislik harikası: 22 kilometre uzunluğunda
Antalya'da bir mühendislik harikası: 22 kilometre uzunluğunda
Son dakika... MSB: SH-70 helikopterimiz teknik bir arıza nedeniyle denize acil iniş yaptı
Son dakika... MSB: SH-70 helikopterimiz teknik bir arıza nedeniyle denize acil iniş yaptı
İstanbul Üniversitesi, Ekrem İmamoğluna diplomasının iptalini tebliğ etti
İstanbul Üniversitesi, Ekrem İmamoğlu'na diplomasının iptalini tebliğ etti
Önerilen Haberler
Son dakika Kanlaon Yanardağında patlama meydana geldi
Son dakika! Kanlaon Yanardağı'nda patlama meydana geldi!
Rekabet Kurumundan teknoloji zincirlerine soruşturma
Rekabet Kurumu'ndan teknoloji zincirlerine soruşturma
Avrupa listesinde ilk 30’a girdi: Türkiyenin Venedik’inde kadınlar dümene geçti
Avrupa listesinde ilk 30’a girdi: Türkiye'nin Venedik’inde kadınlar dümene geçti
RO-RO gemileriyle taşınan araç sayısı üç kattan fazla arttı
RO-RO gemileriyle taşınan araç sayısı üç kattan fazla arttı
milliyet logomilliyet logodemiroren logo
  • Haberler
  • Son Dakika Haberleri
  • Gündem Haberleri
  • Spor Haberleri
  • Ekonomi Haberleri
  • Dünya Haberleri
  • Magazin Haberleri
  • Otomobil Haberleri
  • Teknoloji Haberleri
  • Eğitim Haberleri
  • Gazete Haberleri
  • Yerel Haberler
  • Seçim Sonuçları
  • Künye

Pembenar

  • Astroloji
  • Rüya Tabirleri
  • Burç Uyumu
  • Yükselen Burç
  • Gebelik Hesaplama
  • Yemek Tarifleri
  • Çorba Tarifleri
  • Kek Tarifleri
  • Kurabiye Tarifleri
  • Tatlı Tarifleri
  • Pasta Tarifleri
  • Kahvaltı Tarifleri

Uzmanpara

  • Altın Fiyatları
  • Canlı Borsa
  • Döviz Kuru
  • Kripto Para
  • Gram Altın
  • Yarım Altın
  • Çeyrek Altın
  • Dolar Kuru
  • Euro Kuru
  • Döviz Çevirici
  • Yüzde Hesaplama
  • Altın Hesaplama
  • KDV Hesaplama
  • Yaş Hesaplama
  • Zam Hesaplama
  • Kredi Hesaplama
  • Metrekare Hesaplama
  • 2025 Milli Piyango Sonuçları
  • 2025 Ramazan Ne Zaman
  • 2025 İstanbul İmsakiye
  • Güzel Sözler
  • Puan Durumu
  • Ramazan
  • Sigorta
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • Hız Testi
  • Ayetel Kürsi
  • Rüya Tabirleri
  • Burçlar
  • Instagram Dondurma
  • Instagram Silme
  • Daha Fazla
    • E Okul
    • Türkiye Haritası
    • Yasin Suresi
    • E Devlet
    • Saatlerin Anlamı
    • Marmaray Durakları
    • Metrobüs Durakları
    • Soğuk Espriler
    • Kız İsimleri
    • Erkek İsimleri
    • Bebek İsimleri
    • Deprem Haberleri
    • Kapalı Çarşı Altın Fiyatları
    • Ankara Seçim Sonuçları 2024
    • İzmir Seçim Sonuçları 2024
    • Bursa Seçim Sonuçları 2024
    • Antalya Seçim Sonuçları 2024
    • Konya Seçim Sonuçları 2024
    • Adana Seçim Sonuçları 2024
    • 2018 Seçim Sonuçları
    • 2023 Seçim Sonuçları
    • 2019 Yerel Seçim Sonuçları
    • 2014 Yerel Seçim Sonuçları
  • Oyun
  • Çocuk
  • Nasrettin Hoca Fıkraları
  • Ateş ve Su
  • Atasözleri
  • Daha Fazla
    • Masal Oku
    • Boyama Sayfası
    • Bilmeceler
    • Tekerlemeler
BİZİ TAKİP EDİN
UYGULAMALARI İNDİREBİLİRSİNİZ
  • Appstore'dan İndirin
  • Google Play'den İndirin

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.

© 2025 Milliyet.com.tr
  • • Künye
  • • İletişim
  • • Kişisel Verilerin Korunması
  • • Reklam
  • • Arşiv
  • • Üyelik