19.03.2015 - 09:36 | Son Güncellenme:
Günlük yaşamın rutin koşuşturması içinde, yapmamamız gereken bazı işlerimizi ertelemek durumunda kalabiliyoruz. Sabahın erken saatlerinden, akşama kadar geçen süreç içinde, ya okulda ya da iş yerinde bulunuyoruz. Ev hanımlarının ise yine kendilerine göre bir takım işleri olabiliyor. Bu durumda, bazen sıkışıp kalıyoruz ve hangi işimizi önce yapsak diye kara kara düşünebiliyoruz. Ama son zamanlarda hızla gelişen internet olanakları sayesinde, çoğu işimizi, telefon, tablet ya da bilgisayarlarımız üzerinden internet kullanarak yapabilmekteyiz. Birçok özel şirket, mağaza, hastane, üniversite vb. gibi kuruluşlar, elektronik ortam üzerinden hizmet sunmaya başlamıştır ve aktif olarak hizmet sunmaya devam etmektedir.
Durum böyle olunca, devlette bir takım yeniliklere gitmeye başlamıştır. Devletin bu doğrultuda gerçekleştirmiş olduğu bazı hizmetleri bulunmaktadır. Geliştirmiş olduğu bu hizmetleri, elektronik ortam üzerinden vatandaşların kullanımına sunulmuştur. Devletin geliştirmiş olduğu en yaygın kullanılan ve en kapsamlı kullanım alanı olan uygulaması ise, "e-devlet" uygulamasıdır.
Haberimizin devamından ise, e-devlet uygulaması hakkında bilgi edinebilir ve bu konuda merak ettiklerinizi öğrenebilirsiniz.
e-devlet kapısı
e-devlet uygulaması, Türksat tarafından geliştirilmiş ve elektronik ortam üzerinden hizmet sunan bir projedir. Henüz 2000’li yılların başında faaliyete geçen e-devlet uygulaması, devletin kısayolu özelliğindedir. e-devlet kapısı şeklinde de adlandırılan, e-devlet sistemine, günde milyonlarca vatandaş ziyaret etmekte ve buradan bir çok işlemini yapmaktadır. e-devlet sistemi, online olarak vatandaşlara hizmet sunmaktadır.
Peki e-devlet sistemini nasıl kullanabilirsiniz ve e-devlet sistemi aracılığı ile ne gibi işlerinizi yapabilirsiniz?
e-devlet sistemine giriş yaparak, aklınıza gelen işlemlerin çok daha fazlasını yapabilmeniz mümkündür.
e-devlet sisteminin sunmuş olduğu imkanlar arasında; vergi borcu öğrenme ve ödeme, doğal gaz, elektrik, su ve telefon faturası ödeme gibi işlemlerin yanı sıra, ösym sonuçlarını, SGK hizmet dökümünü, emeklilik yaşı ve tarihi hesaplamasını, emeklilik maaşı hesaplamasını, prim borcu sorgulamasını yapmak gibi imkanları vardır.
e-devlet kapısı yani devletin kısa yolu, vatandaşların direkt olarak ilgili kuruma gitmesi gerekliliğini ortadan kaldırmıştır. Buna göre, vatandaşlar, bulundukları yerden, internet kullanarak e-devlet sistemine giriş yapabilir ve işlemlerini gerçekleştirebilirler.
e-devlet kapısının kullanımı ise aşağıda anlattığımız şeklidedir;
e-devlet kapısını kullanmak için öncelikle, www.turkiye.gov.tr adresine giriş yapınız.
Burada açılan yeni sayfa, e-devlet kapısının resmi web sayfası olacaktır.
Açılan bu sayfanın en üst bölümünün sağında, Sisteme Giriş adı ile düzenlenmiş olan başlığa geliniz.
Daha sonraki aşamada, sayfada, Türkiye Cumhuriyeti Vatandaş Kimlik Doğrulama Sistemi adı altında bulunan bir başlık tablo vardır. Bu tablonun içinde de, e-devlet şifresi, mobil imza, elektronik imza, T.C. kimlik kartı şeklinde sıralanmış olan bölümler yer almaktadır.
Bu aşamadan sonra, tabloda bulunan bu seçeneklerden herhangi birini kullanarak, e-devlet kapısına giriş yapıp işleminizi başlatabilirsiniz.
Daha sonra, şayet burada e-devlet uygulamasını kullanarak işlem yapmayı tercih ettiyseniz, ilk aşama olarak, bir e-devlet şifresi elde etmeniz gerekecektir. Şimdi, e-devlet şifresinin ne olduğundan ve nasıl temin edildiğinden biraz bahsedelim;
e-devlet şifresi: e-devlet şifresi alım işlemleri oldukça basittir. Buna göre, e-devlet şifresi almak için, herhangi bir PTT şubesine gitmeniz yeterli olacaktır. Gitmiş olduğunuz PTT şubesinde e-devlet şifresi alım işlemleri için, sizden sadece 2 TL istenecektir. Fakat dikkatli olun ve aldığınız bu şifrenizi unutmayın. Çünkü her şifre unutmanız ve yeni şifre almanı durumunda, e-devlet şifresinin ücreti artacaktır. Yani ilk unuttuğunuz zaman yeni şifrenizi 4 TL ücretle, daha sonra tekrar şifrenizi unutmanız halinde 12 TL ücretle şifrenizi almak durumunda kalabilirsiniz. Bunların yanı sıra, şifre alımı sırasında, sizden bir takım kişisel bilgileriniz de istenecektir.
Tüm bu işlemlerin sonunda, e-devlet şifrenizi temin etmiş olursunuz. e-devlet şifrenizi aldıktan sonra, kamu kuruluşları ile ilgili işlerinizi, fatura ödemelerinizi, SGK hizmet dökümü, prim borcu sorgulama, emeklilik ile ilgili işlerinizi, e-devlet kapısı üzerinden yapabilirsiniz.
Şifrenizi aldıktan ve yukarıda bahsettiğimiz tablodan e-devlet şifresi seçeneğini seçtikten sonra; açılan sayfada bulunan bölümlere, T.C kimlik numaranızı ve e-devlet şifrenizi yazarak, e-devlet sistemini kullanmaya başlayabilirsiniz.
Şimdi de tabloda yer alan diğer iki seçeneğin ne olduklarına ve nasıl kullanılması gerektiğine değinelim;
Mobil imza: Mobil imza, ıslak imza gibi atılabilen ve elektronik ortam üzerinde imza kullanabilmeye imkan sağlayan bir imza türüdür. Mobil imza, güvenlidir ve hızlıdır. e-devlet tarafından herhangi bir ücret istenilmeden kullanılan mobil imza için, alım işlemleri sırasında, GSM operatörleri tarafından belli bir ücrete tabi tutulmaktadır.
Daha sonra, mobil imza ile e-devlet sistemini kullanabilmek için, T.C kimlik numaranızı, GSM numaranızı ve GSM türünüzün bilgisini programdaki ilgili alanlara doldurunuz. Bu şekilde yaparak, e-devlet uygulamasını kullanıp işlemlerinizi yapabilirsiniz.
Elektronik imza: Elektronik imza, ıslak imza ile eşdeğer şekilde görev yapan bir diğer imza türüdür. Elektronik imza, sanal ortamda bulunan bir belgeye aktarılarak kullanılır ve imzalayan kişinin kim olduğunu belirlemeye yardımcı olur.
Elektronik imza aracılığı ile, e-devlet kapısını kullanmak için yapmanız gereken sadece, T.C kimlik numaranızı kullanmak olacaktır.