20.09.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:
AYŞEGÜL KAHVECİOĞLU
Ankara Büyükşehir Belediyesi, başkent trafiğini rahatlatacağı gerekçesiyle, ilk kez 1982 yılında ODTÜ arazisi içinden geçecek bir yol planı hazırladı. Anadolu Bulvarı’nı Konya Yolu’na bağlayacak plana göre, yapılacak yol ODTÜ’nün doğu sınırı ile Yüzüncü Yıl ve Çiğdem mahallelerinden geçecekti. Aynı yıl kabul edilen Ankara Nazım İmar Planı’nda yer alan bu yol projesi, üst ölçekli planlarda yer alan kararların, daha küçük ölçekli planları da bağlamasından dolayı, ODTÜ’nün 1994’te hazırladığı imar planına da girmek zorunda kaldı. Proje, daha sonra hazırlanan ODTÜ Koruma Amaçlı İmar Planı ve 2007’de hazırlanan Ankara Nazım İmar Planları’nda da aynı gerekçeyle yer aldı. Şu anda ODTÜ, kampus sınırlarından bir yol geçmesini istese de istemese de, imar planlarında yer aldığı için yasal olarak bu yolu kabul etmek zorunda.
Arazinin bir kısmı ‘sit alanı’
Ancak söz konusu yolun geçeceği ODTÜ arazisinin bir kısmı “sit alanı” olarak belirlendiği için yol çalışmalarının yapılabilmesi bazı izinlerin alınması gerekiyor. Bu kapsamda ODTÜ’nün hazırladığı Koruma Amaçlı İmar Planı’nın sit alanıyla ilgili kısmının Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu; arkeolojik sit alanıyla ilgili kısmının ise Arkeolojik Varlıkları Koruma Kurulu tarafından kabul edilmesi ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylanması gerekiyor. Bu süreç tamamlanmadan, bu yolun ODTÜ’den geçmesinin yasal bir zemini yok.
Öğrenciler günlerce eylem yaptı
Ankara Belediyesi ise gerekli izinler çıkmadan, ODTÜ’nün Yüzüncü Yıl Girişi olan A-4 kapısında yol yapım çalışmalarına başladı. Yol inşaatının ağaçların kesilmesine neden olacağını savunan ODTÜ’lü öğrenciler ve Yüzüncü Yıl mahallesi sakinleri ise projenin hayata geçirilemeyeceğini söyleyerek polisle çatışmaya varan çok sayıda eyleme imza attı. Yol yapım çalışmaları son olarak A-4 kapısının 10 metre yakınına kadar geldi. Belediyenin ODTÜ’nün içinde çalışmalarına devam edebilmesi için üniversitenin hazırladığı koruma amaçlı imar planının Çevre Bakanlığı’nca onaylanması bekleniyor.
Davalık oldular
Tartışmalı 2. yol ise ODTÜ’nün Bilkent kapısı ile Anadolu Bulvarı’nın devamı olan yolu birbirine bağlayacak ve kampusun tam ortasından geçecekti. Ancak ODTÜ, kampusun 8 şeritli bir yol ile ikiye bölünmesinin mümkün olamayacağını savunarak, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin “hemzemin yol” projesine itiraz etti. ODTÜ ile belediyeyi davalık yapan proje, önce Bölge Mahkemesi, daha sonra da Danıştay’ın kararı ile iptal edildi. Ancak 2013’te ODTÜ ile Çevre Bakanlığı, “yüzeyde herhangi bir kazı yapılmaması” ve “giriş çıkışları ODTÜ sınırları dışında kalması” koşuluyla yolun tünel olarak yapılması için anlaşmaya vardı. Tünel projesini üniversite yönetim kurulu onayladı.
Belediye yetkilileri, ilk yolla ilgili çalışmaların devam ettiğini, 1-2 gün içerisinde izinlerin çıkmasıyla birlikte ODTÜ arazisinde çalışmalara başlanacağını kaydetti. Yetkililer, “İlk proje bittikten sonra, şu anda tarihi net değil, tünel projesi için çalışmalara başlayacağız” dedi.
ODTÜ öğrencileri itiraz etti
Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar’ın, ODTÜ ormanından geçerek, Anadolu Bulvarı ile Konya Yolu’nu birbirine bağlayacak yol planı ile ilgili izinlerin 1-2 günde çıkacağını ve ODTÜ arazisini ortadan ikiye bölecek yol için de “tünel” çözümünde anlaşıldığını açıklaması “ODTÜ’nün yol zaferi” olarak yorumlanmıştı.
ODTÜ’nün “tünel zaferi” yorumuna ODTÜ’lü öğrencilerden itiraz geldi. Öğrenciler yaptıkları ortak açıklamada, “ODTÜ’den tünel olarak geçecek yol Bilkent Kapısı’ndan girip ODTÜ hazırlık binalarının önünden geçmesi planlanan yoldur. Bu planlama çok önce yapılmıştır. Şu an yapılan Eskişehir Yolu A1 kapısı yanından girecek Anadolu Bulvarı’nın devamı olarak işleyecek yol inşaatı ve planlamasında hiçbir değişiklik yapılmaksızın aynı hukuksuz ölçüde devam etmektedir. Yolun ODTÜ’ye 100. Yıl’a ve Çiğdem’e vereceği zararlar ve işin arkasındaki Rant politikaları ‘Yüzüncüyıl İnisiyatifi’ tarafından sıkça dile getirilmektedir” denildi.