Kültür Sanat Bu ‘kavga’yı bırakmayın!

Bu ‘kavga’yı bırakmayın!

30.05.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:

13. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali, ikinci haftasında ikisi yabancı toplam 10 gösteriyle sürüyor. Bu hafta, Festival’in sanat adına verdiği kavgaya Kumpanya’nın ‘kavga’sı eşlik ediyor.

Bu ‘kavga’yı bırakmayın

Bu ‘kavga’yı bırakmayın!

13. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali, ikinci haftasında ikisi yabancı toplam 10 gösteriyle sürüyor. Bu hafta, Festival’in sanat adına verdiği kavgaya Kumpanya’nın ‘kavga’sı eşlik ediyor.

ILGIN KÜREKÇİOĞLU

Bu ‘kavga’yı bırakmayın
Koşturmaya bu öğlen Ortaköy Meydanı ile başlayabilirsiniz. Fransız Sokak Tiyatrosu ekibi Plasticiens Volants, ilk gösterileri "Geçit" ile orada olacak. 25 Mayıs akşamında da "Kuşların Dili"yle Taksim Meydanı’nını şenlendirecekler. Bu teatral faaliyet bütünüyle beleş! Festivalin İngiliz konuğu Watermill Tiyatrosu Proeller Topluluğu ise, tamamı erkek oyunculardan oluşan kadrosuyla Shakespeare’in "VI. Henry" üçlemesini eğlence dozu yüksek iki bağımsız bölüm halinde yorumlayacak.
MDT’nin "Seyahatname"si 2002 versiyonu ile festival programının yıldızlarından. Evliya Çelebi’nin 17. yy. seyahatlerinin tasvirlerini, Orhan Pamuk’un "Öteki Renklerödeki anlatımlarıyla birleştiren gösteride koreografi Beyhan Murphy’e, müzikler Mercan Dede’ye ait. Festival için özel olarak hazırlanan üç ayrı yerli projeyi izlemek de bu haftaya nasip olacak.

"Yine Ne Oldu?"
Kumpanya, konsept tasarım ve yönetimi Naz Erayda’ya ait olan 16 günlük bir projeyle festivalde. Aniden başlayan, aniden biten, nedeni bilinmeyen, konusu anlaşılmayan, hikâyesi olmayan, bir arabada iki kişi arasında geçen ‘oyun’un metni Aslı Mertan’a ait. Metnin içinde, tartışanların kimliği ve cinsiyeti belli olmuyor. Metin, tanık olunan bu tartışmanın içeriğini değil formunu oluşturuyor. Tartışan iki kişiyi kim oynuyorsa, oynayanların kimliği metnin alt metnini hazırlıyor. O günkü ‘oyun’ nerede ve ne zaman geçiyorsa orası ve o an, metnin yeri ve zamanını oluşturuyor. Bu tür önceden tasarlanan performans örneklerine ağırlıklı olarak 60’lar sonu ve 70’lerde Batı’da sık rastlanıyordu ancak İstanbul böyle bir işe ilk kez sahne oluyor. Mesela bu akşam Bilge Arat ve Ülkü Duru, Taksim Gezi Pastanesi önünde ‘kavga’ edecekler. Yarın akşamsa Derya Alabora ve ‘Açık Radyocu’ Şerif Erol, The Marmara Oteli önünde... Her akşam 19.30’da gerçekleşecek olan 20 dakikalık ‘oyun’, toplam 8 mekânda geçecek ve 4 çift arasında oradan geçenlerin tanıklığıyla 16 kez icra edilmiş olacak.

Sarah Kane ve "Kıvranış"
Çağdaş Türk tiyatrosunda bir dönem punk ve kitsch olanın, şimdilerde ise ‘yeni’ avangardın en donanımlı isimlerinden Emre Koyuncuoğlu, festivale "Kıvranış" adlı projesiyle katılıyor. "Kıvranış", iki yıl önce intihar eden 1971 doğumlu İngiliz yazar Sarah Kane’e ait iki tiyatro metninden oluşan iki bölümlük bir çalışma. Kane, İngiltere’de ve dünyada giderek yaygınlaşan ‘yeni yazın’ (New Writing) akımının en güçlü kalemlerinden biri. Bu akım, 80’ler sonrası gençliğin uyuşturucu, seks, bunalım ve yalnızlığa boğulmuş ‘umutsuz’ yaşamını edebiyata geçiriyor. Kane’in içerikleri ve tabiatları itibariyle rahatsız edici, hırpalayıcı, gerçekle hesaplaşan, şiddet içerikli, dibe yolculukta tecrübe sahibi oyunları ‘uçlar tiyatrosu’na (theatre of extremes) örnek teşkil ediyor. Projenin ilk bölümünü oluşturan ve 1998’de Edinburgh’da dünya prömiyerini yapan "Tutku", kaybedemedikleri ancak aynı zamanda kazanamadıkları aşkın baskısıyla zihinleri parçalanan dört insanın haykırışını anlatıyor. Çalışmada Derya Alabora, Esra Bezen Bilgin, Emrah Elçiboğa ve Payidar Tüfekçioğlu rol alıyor. 1999’da Londra’da dünya prömiyerini yapan "Psikoz 4.48" ise insanın kendini anlatabilmek, anlaşılabilmek için girdiği empati araşıyını, insan ‘iç’inin giderek çöküşünü olası sancılarıyla birlikte yansıtıyor. Tek kişilik bu ikinci bölümde Esra Bezen Bilgin oynuyor.

"Oidipus Nerede?"
"Oidipus Nerede", bildik bir Antik Yunan tragedyası üzerine yeniden tasarlanarak gerçekleştirilen 55 dakikalık bir proje. Şahika Tekand’ın deyişiyle "Bazen 57 dakikaya sarkıyor!ömuş. Yani Studio projelerinin tümünde olduğu gibi oyuncunun ve seyircinin kendini sınadığı, zamanla yarışılan, temposu yüksek, absürd esprilerle bezeli bir işle karşı karşıyayız. Sophokles’in "Kral Oidipus" tragedyası esas alınarak Şahika Tekand tarafından tasarlanan ve yönetilen "Oidipus Nerede?öde Antik Yunan Tragedyası’nın yücelik ve yükseklik janrı seçili bir tavır olarak korunmuş. Tekand’ın buradaki tezi şu: "Günümüz insanı tragedyasını yitirdi. Yaşamla uzlaşarak ‘yaşamı oyun haline getirme’yi yeğledi. Çağdaş insanın görmezden geldiği tragedyası budur." Işık ve oyuncu hareketleriyle kurulan puzzle mantığı ile, yaşam / oyun / sahne ve insan / rol kişisi / oyuncuyu ‘eş zamanda eşanlama’ taşıyan yapımda, yaşam, oyunlar aracılığıyla sorgulanıyor. 14 kişilik oyunda tüm tasarımlar ressam Esat Tekand’a ait.

Festivalde bu hafta:

<
• >Her gün 19.30 "Yine Ne Oldu?" (ücretsiz)
• 23 - 25 Mayıs Plasticiens Volants "Geçit" / Ortaköy , "Kuşların Dili" / Taksim Meydanı (ücretsiz)
• 23- 24 - 25 Mayıs "Kıvranış" /
• Oda Tiyatrosu (5 - 7.5 milyon TL)
• 23 - 24 Mayıs "Othello" / Rumeli Hisarı (10 - 20 milyon TL)
• 23 Mayıs "Oidipus Nerde?" / Muhsin Ertuğrul Sahnesi (8 - 15 milyon TL)
• 23 Mayıs "Ermişler ya da Günahkarlar" / Oyun Atölyesi Sahnesi (10 - 15 milyon TL)
• 26 Mayıs "Seyahatname 2002" / AKM Büyük Salon (10 - 30 milyon TL)
• 26 - 27 Mayıs "Ben Ruhi Bey Nasılım" / Aziz Nesin Sahnesi (8 - 10 milyon TL)
• 27- 28 - 29 - 30 - 31 Mayıs "Gülün Öfkesi I - II" / Muhsin Ertuğrul Sahnesi (10 - 30 milyon TL)
• 28 - 29 Mayıs "Misafir" / Taksim Sahnesi (8 - 10 milyon TL)
• 29 - 30 Mayıs "Tek Kişilik Şehir" / Feriye, Hamdi Saver Tiyatro Salonu
• (10 - 15 milyon TL)
• 30 - 31 Mayıs "Kadınlar Devleti" /

Rumeli Hisarı (10 - 20 milyon TL.)
Bilgi için: (0212) 334 07 34
Biletix: (0216) 454 15 55








KÜLTÜR & SANAT