™yle bir sitmem ki 6 bin lise birincisinden bin 800'ü hiçbir yere giremedi. Bu bin 800 lise hangisi ve bu "ğrenciler nasıl birinci oldu hemen açıklanmalı. Açıklansın ki, sistemin nasıl bir kandırmaca düzeni olduğu daha net g"rülebilsin. Sistemin aksayan bir başka noktası ise 700 bini aşkın genç daha "rgün "ğretim hayali kururken 26 bin kontenjanın boş kalması. En çarpık g"rüntü ise, 180 / 200 puanlı "ğrenciler devlet üniversitelerinde tıpa, hukuka, mühendisliğe giremezken parayı bastıran çok daha düşük puanlı gençlerin vakıf üniversitelerine paraşütle inmeleri. Hani eğitimde fırsat eşitliği vardı? Hani hiç kimseye ya da zümreye avantaj sağlanmazdı? Demek ki hepsi hikayeymiş!.. Bu arada sınavı kazanmayanların hemen ümitlerini yitirmemelerini "neririz. Ek kontenjan d"neminde en az 30 bin "ğrenciye daha şans doğacak. Kesin kayıtlardan sonra bu haklarını kullanmalarını "neririz... šniversiteyi kazananlar açıklandı. Ama sanki üç beş bin kişi dışında mutlu olanı yok. Hemen herkes kazandığı yerden çok, kaçırdığı yere girememenin burukluğunu yaşıyor. Sınav sisteminin yarattığı en büyük çarpıklık da bu. Kazanan da, kazanamayan da mutsuz!.. Borçlu geçme işe yaradı mı? ™rneğin tek dersten borçlu geçen "ğrenci, gelecek yıl bu dersi veremediğinde ne olacak? Haziran yerine eylülde verilecek bir bütünleme sınavı en doğrusu olacaktı. Ama verilmedi ve sanki ortalık çok daha karışsın diye b"yle bir sistem yaratıldı. Tıpkı diğer konularda olduğu gibi. Anlaşılan yaratılan krizler bakanlık bürokratlarının hoşuna gidiyor. ™yle olmasa, minnacık sorunları her seferinde içinden çıkılmaz boyutlara getirirler miydi?İşte size bir "rnek. Anadolu Lisesi 1 "ğrencisi Murat Güneri'nin yazdıklarını okuyun ve sistemin nasıl krize d"nüştüğünü bütün çıplaklığıyla g"rün:"Ben de bu yıl ki sınıf geçme sisteminden mağdur olan "ğrencilerden biriyim. Not ortalamam 2.86 olmasına rağmen borçlu geçme sisteminden yararlanamadım. Çünkü ben not yükseltme sınavına zayıf olan derslerimden değil, ortalamamı 3'e yükseltmek için iyi olan derslerimden girdim. Sonuçta not ortalamam 2.86 oldu ve 4 zayıfımdan 3'ü kaldı. Eğer not ortalamı yükseltip geçmeye çalışmak yerine zayıf derslerimden sınava girseydim. Belki de bir zayıfım kalacaktı ve yeni sisteme g"re sınıf geçecektim. Ama sistemin bu y"nde değişeceğini bilemezdim ki!Bazı arkadaşlarım 4 zayıfı olmasına rağmen 3 ortalamayı tutturup sınıf geçti. Bazı arkadaşlarım da not ortalamaları benden düşük olmasına rağmen 2 zayıfları olduğu halde yine sınıf geçti. Bense kaldım. Sizce bu adil mi?.."Deveye neren eğri diye sormuşlar, o da nerem doğru ki cevabını vermiş. Şimdi bizde Murat'a, eğitimde alınan kararların hangisi adil ki, bu olsun cevabını vereceğiz...™zetin "zeti: Okulların açılmasına sayılı günler kaldı ve hala ne kayıtlar bitebildi, ne de "ğretmen tayinleri. Anlaşılan o ki okullar 10 Eylül'de açılacak ama derslere sağlıklı olarak ancak ay sonunda başlanabilecek. aguclu@milliyet.com.tr Gecikmiş adalet nasıl ki yarardan çok sorun getiriyorsa, Milli Eğitim Bakanlığı'nın geçikmiş kararları da her seferinde sevinçten çok hüzün yaratıyor. Son düzenlemeyle ortaya "yle karmakarışık tablo çıktı ki, etkileri yıllar boşu sürecek cinsten.