KPSS sonuçları açıklandı. Adayların tümü üniversite mezunu ve çoğunluğu da öğretmendi.
476 bin aday katıldı ve sınav 28 farklı alanda gerçekleşti.
Eğitim Bilimleri’nde 80, Genel Yetenek ve Genel Kültür’de 60’ar, Hukuk, İktisat, İşletme, Maliye, Muhasebe, ÇEVKO, Ekonometri, İstatistik, Kamu Yönetimi ve Uluslararası İlişkilerde 40’ar, diğer testlerde de 50’şer soru soruldu.
Bu sayıları, Türkiye ortalamalarını sizinle paylaştığımda, ne anlama geldiğini çok daha iyi anlamak için veriyorum. Çünkü sınav sonuçları tam bir felaket! Eğer bu bir sıralama sınavı değil de, 100 üzerinden 50, 60 alanın barajı geçtiği bir başarı sınavı olsaydı, adayların yüzde 80’i başarısız olacaktı!
Peki kabahat kimde?
Kim ne kadar başarılı?
Lime lime dökülen mezunlar yetiştiren üniversitelerde mi, öğrendiklerini aktaramayan adaylarda mı, yoksa ölçme değerlendirme konusunda ciddi sınavlar düzenleyemeyen ÖSYM’de mi?
Bunun yorumuna geçmeden önce, isterseniz gelin, 2013- KPSS A Grubu ve Öğretmenlik Testlerinin Türkiye ortalamalarına bir göz atalım:
(İlk rakam soru sayısı, ikinci rakam Türkiye ortalaması, üçüncü rakam da sınava giren aday sayısı)
Genel Yetenek: 60, 26.7, 450.620, Genel Kültür: 60, 21.2, 448.636, Eğitim Bilimleri: 80, 46.1, 252.741, Hukuk: 40, 8.7, 98.888, İktisat: 40, 6, 97.689, İşletme: 40, 6.9, 95.851, Maliye: 40, 7,9, 97.751, Muhasebe: 40, 7,1, 96.742, Çalışma Ekonomisi: 40, 8.4, 58.680, Ekonometri: 40, 0.6, 48.402, İstatistik: 40, 1.1, 54.215, Kamu Yönetimi: 40, 8.6, 59.787, Uluslararası İlişkiler: 40, 6.2, 58.
Alan sınavı
50’şer sorunun sorulduğu 2013 KPSS Öğretmenlik Alan Bilgisi Testleri ilk kez bu yıl uygulandı ve öğretmenlere kendi branşlarıyla ilgili sorular da soruldu. Ama maalesef onlarda da durum çok farklı değil:
Türkçe: 26.2, 13.633, İlköğretim Matematik: 22.1, 6.370, Fen Bil./Fen ve Tek.: 15, 13.598, Sosyal Bilgiler: 22.7, 19.179, Türk Dili ve Ed: 17.9, 17.656, Tarih: 25.1, 12.665, Coğrafya: 22.3, 4.519, Matematik (Lise): 24, 12.555, Fizik: 17.6, 5.410, Kimya: 22.5, 4.518, Biyoloji: 16.2, 6.187, Din K.ve Ahlak Bil: 22, 7.572, Yabancı Dil (Almanca): 11.9, 2.757, Yabancı Dil (Fransızca): 11.7, 682, Yabancı Dil (İngilizce): 28.9, 15.044
Üniversite ortalamaları?
İsterseniz konuya biraz daha açıklık getirmesi için bu yıl gerçekleşen üniversite yerleştirme sınavı LYS sonuçlarındaki Türkiye ortalamalarına da bir göz atalım: (İlki soru sayısı, ikincisi Türkiye ortalaması, üçüncüsü ise katılan aday sayısı)
Matematik: 50, 12.3, 629.718, Geometri: 30, 4.1, 629.718 Fizik: 30, 6.4, 315.939, Kimya: 30, 10.1, 315.939, Biyoloji: 30, 11, 315.939, Türk Dili Edebiyatı: 56, 23.2, 620.932, Coğrafya 1: 24, 7.6, 620.932, Tarih: 44, 14.4, 335.586, Coğrafya 2: 14, 2.6, 335.586, Felsefe Grubu: 32, 7.8, 335.586, Almanca: 80, 30.6, 1.092, Fransızca: 80, 36.23, 1.059, İngilizce: 80, 24.90, 46.386
İyi mi, kötü mü?
Bu kadar fazla rakamla elbette kafanızı karıştırmak istemezdik. Ama birilerinin bu verileri dikkate almaları gerekiyor. İyi öğretmen yetiştirmeden, ne öğrencilere kabahat bulabiliriz ne de onları yetiştiren öğretmenlere.
ÖSYM eskiden okulların ve illerin başarı sıralarını yayınlıyordu.
Bu yıl rahatsızlık yaratıyor diye şehirlerin sıralamasını yayınlamaktan vazgeçti. Yani resmen sakladı. Oysa şeffaflık vaat edilmişti!.
Herkes hangi il, hangi lise, hangi üniversite başarılı ya da başarısız bilsin ki ona göre tercihlerini daha sağlıklı olarak yapabilsin. Ama bu bile onlara çok görülüyor.
Ayrıca, ÖSYM’nin yaptığı sınavlar ne kadar gerçeği yansıtıyor, onların da değerlendirmesinde yarar var!
Eğer sınavlar doğruysa, öğretim kurumları sorgulanmalı yok eğer sınavlar yanlış ölçüm yapıyorsa da ÖSYM ve YÖK sorgulanmalıdır.
Özetin özeti: Sınav analizleri her şeyi ortaya koyuyor ama maalesef dikkate alanı bulmak mümkün değil. Özellikle de Ankara’da!..