Uzaktan mı, hibrit mi yoksa yüz yüze mi?

Korona döneminde pek çok konuda olduğu gibi, eğitimde de alışkanlıklarımız değişti.

Uzaktan çalışmayı olduğu gibi, uzaktan eğitimi de sevdik.

Korona tehlikesi ortadan kalktıktan sonra da yarı uzaktan yarı yüz yüze olan hibrit modelle yolumuza devam ettik.

Hatta, YÖK isteyen üniversitelere yüzde 40’a kadar uzaktan eğitim yapma izin verdi. Bu durum bazı üniversitelerin de çok hoşuna gitti, hibrit eğitimi kalıcı hale getirdi. Bazıları ise yüz yüze eğitimin yerini hiçbir şey tutmaz diyerek, yüz yüze eğitimden yana tavır koydu.

İşte bu noktada İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Senatosu’nun aldığı yüzde 100 yüz yüze eğitim kararı ve gerekçeleri çok çarpıcı.

Rektör Nuri Aydın’ın bu yöndeki değerlendirmesi de başta YÖK olmak üzere tüm üniversitelerin bu konuda bir kez daha düşünmelerinin yararlı olabileceği yönünde:

“Biz de bazı dersleri online yapıyorduk. Ancak öğrenci bu durumdan rahatsızdı. Kampüs ortamından uzak kalıyordu. Maske zorunluluğunun kalkmasından sonra uzaktan eğitime hiçbir ihtiyaç kalmadı. Yüz yüze ders her zaman daha verimli ve hocalar için de daha tatmin edici.

Senatomuz evvelki gün bu konuyu etraflıca değerlendirerek bu kararı aldı. Tercihler yapılmadan önce de bunun ilan edilmesinin faydalı olacağını düşündük.”

Tartışan olacaktır!

Cerrahpaşa Senatosu’nun aldığı karar, kesinlikle bazılarının hoşuna gitmeyecektir. Bu yüzden olaya nereden baktıklarına göre farklı yorumlar getirilecektir.

Peki yüz yüze eğitime yüzde 100 geçilmeli mi?

MEB geçti ve bu konuda da kararlı görünüyor ama bu arada açık liselerdeki uzaktan eğitim alan öğrencisi sayısı da hızla artıyor. Gerekçeleri ise sınavlara daha iyi hazırlanmakmış! Alın size sınav odaklı eğitimden acilen kurtulmak için somut bir örnek daha!..

Bazı üniversitelerin hibrit eğitim yönündeki kararlılıkları ise maliyet açısından avantaj sağlamak mı yoksa akademik anlamda verimlilikten mi henüz belli değil. Umarız onların senatoları da toplanarak neden ısrarla hibrit eğitim istediklerini uzun uzadıya tartışır ve Cerrahpaşa gibi bir açıklamada bulunurlar.

Hibrit eğitim, sosyal bilimlerin bazı alanlarında söz konusu olabilir ama uygulamalı bilimlerde ve özellikle sağlıkta on kez düşünmekte yarar var. Hele ki mühendisliklerin uygulamalı derslerinde.

Korona döneminde uzaktan eğitim mecburiyettendi. Peki ama şimdi niye?

İlle de yapılacaksa gerekçeleri çok iyi açıklanmalı, takibi de yine çok iyi yapılmalı yoksa pek çok sakıncayı da beraberinde getirebilir.

Karşı olmak gerekir mi? Kesinlikle hayır ama doğru dizayn edilmeli ve doğru yol alınmalı.

Her üniversite açıklamalı?

Cerrahpaşa gibi, diğer üniversiteler de nasıl eğitim yapacaklarını bir bir açıklamalı. O kadarla da kalmayıp öğrencilere akademik alanda olduğu kadar, medikal, sosyal alanlarda, barınma, yemek, burs, staj, öğrenci değişimi konularında hangi avantajları sağlıyorlar, açıklasınlar ki, öğrenciler tercihlerini ona göre yapsınlar.

Özetin özeti: Eğitimde kolay olan değil, doğru olan yapıldığında öğrenciye ve ülkeye getirisi çok daha yüksek olacaktır.