Demir de pek çok yetişkin gibi hayatın zorlu koşulları nedeniyle gençliğinde gerçekleştiremediği mastır ve doktora eğitimini işlerini yoluna koyduktan sonra tamamlamak istemiş. Mastırı yapmış. Sıra doktoraya geldiğinde ise LES sınavına takılmış.Türkiye gibi bir ülkede en zor olanı başarmış. Fıratpen'i kurmuş. Kriz ortamında dimdik ayakta kalmış. Dünyaya açılmış. Yanında profes"rler çalıştırmaya başlamış. Ama LES'i aşamıyor. Aşması da mümkün g"zükmüyor. Çünkü aklı, bilgiyi, muhakeme gücünü, yaratıcılığı, kriz y"netimini, yoktan var etmeyi, istihdam yaratmayı, problem ç"zmeyi, zor piyasa koşullarında ayakta kalmayı, dünyaya açılmayı değil kendilerinin de bilmedikleri farklı yetenekleri "lçüyorlar. Ne işe yarayacaksa!..šniversiteye giriş sınavı da lisansüstü eğitim sınavı LES'ten farklı değil. ™ğrencilerin hangi yetenek ve bilgilerini "lçüyor? Bilgi desen mümkün değil. Çünkü lise ve dengi okullarda 200'e yakın ders okutuluyor. Oysa sınavda sadece 9 dersten soru soruluyor. Peki diğer dersler "nemli değil mi? Nitekim MEB de ™SYM'yi uyararak soru yelpazesinin genişletilmesini istemiş.™SS bilgi değil de yetenek "lçüyor deseniz bu da mümkün değil. šç saatlik bir sınavda hangi yeteneği nasıl "lçecekler? Kafalarına g"re bir sınav yapıp "ğrencileri sıralıyorlar. Eğer sayı bu kadar yüksek olmasaydı ve farklı bir sınav sistemi geliştirilseydi, kazananlar çok farklı olabilirdi.Bu yüzden hiç olmazsa yüksek lisans ve doktora eğitimi için "ğrenci seçerken ezbercilikten uzak probleme dayalı belki de gün boyu süren bir dizi sınavlar gerçekleştirilmelidir. Test değil ç"züme dayalı beceri ve yetenekler "lçülmelidir.šniversiteler elbette yol geçen hanı değil. Elbette çok "zel kriterler gerekli. Ama doğru "lçümün olması için "lçü aletinin doğru olması gerekir. Anaokulundan üniversiteye kadar "lçme değerlendirme işlevinin doğru yapıldığını s"ylemek ise gerçekten çok zor. Okulda çok başarılı olanlardan pek çoğunun hayatta eriyip gitmesi belki de bu yüzden... İşadamı Nevzat Demir'in 40'ından sonra doktora yapmak için nasıl yanıp tutuştuğunu geçtiğimiz günlerde gazetelerden okumuşsunuzdur. Mezuniyet sonrası eğitim Türkiye yıllarca okul "ncesi eğitimi ihmal etti. Oysa eğitim yaşamında en "nemli kademelerden biri hatta en "nemlisiydi. Şimdi aynı hatayı giderek "nem taşıyan yetişkinlerin eğitimi konusunda yapıyor. šniversiteler artık bu konuda politika geliştirmek zorundalar. Akademik kariyer yapmak isteyenlerle kendini geliştirmek isteyenleri birbirinden ayırmalıdırlar.™zetin "zeti: Y™K ve üniversiteler, Nevzat Demir gibi kendini geliştirmek isteyenlere k"stek değil destek olmalıdırlar. aguclu@milliyet.com.tr Gelişmiş pek çok ülkede eğitim bütçelerinde yetişkinler için ayrılan paylar da, en az çocuk ve gençler için "ng"rülenler kadar. Çünkü bilginin b"ylesine hızlı eskidiği ve teknolojinin b"ylesine hızlı geliştiği bir ortamda, eğitim kurumlarınızın kapılarını yetişkinlere kapama yerine sonuna kadar açmak zorundasınız.