Doğan Heper

Doğan Heper

dheper@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


Emeklilik yaşının 62 olması için çalışılıyor.
Daha doğrusu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Yaşar Okuyan bunun için hem hazırlık yapıyor, hem temaslarını sürdürüyor.
Bizim, millet olarak bir özelliğimiz var.
Kaş yapayım derken göz çıkarırız. Veya, vur deyince öldürürüz.
Hiç normali bulamayız; ifratla tefrit arasında gider geliriz.
Emeklilik yaşı için de böyle oldu; yaşı anormal derecede düşüren de bu politikacılar, bu partiler, şimdi anormal derecede yükseltmek isteyenler de onlar.
Bugün kadın için de, erkek için de emeklilik yaşının 62 olmasını makul görenler SSK istatistiklerinde emeklinin ortalama ölüm yaşının 1988'de erkekte ve kadında 61, 1994'te kadında 61, erkekte 62 olduğunu biliyorlar mı?
Bu yaş 1997'de kadında 68'e, erkekte çıka çıka 65'e çıkmış.
Yani 62 yaş emeklilik için kabul edilirse ve ölüm yaşı 1997'deki gibi sürüyorsa kadın 6, erkek 3 yıl emekli maaşı alacak demektir.
Adam 30 yıl çalışacak, 10 bin 800 gün prim ödeyecek ve 3 yıl emekli maaşına hak kazanacak. Alacağı da bir matah olsa neyse...
* * *
İFLAS halinde olduğu söylenen SSK'nın batış sebebi yalnızca yaş ise, kurtuluşu da emeklilik yaşının yükseltilmesine bağlı olsa hazırlıkları normal karşılamaktan başka bir şey yapılamaz. Ama hep tekrar edildiği gibi SSK'yı batıran erken emeklilik kadar, belki ondan da çok, SSK'yı eline geçiren siyasi otoritenin onun kanını emmesi değil mi?
Üstelik erken emeklilikle ilgili olarak verilen bilgilerde de yanlışlık olduğu iddiaları var.
Yetkililer "Dünyanın Türkiye hariç hiçbir yerinde 38 - 43 yaşında emekli olunmuyor" derken SSK istatistik yıllıklarında Türkiye'de ortalama emekli yaşı 55 - 57 olarak gösteriliyor.
* * *
HER şeye rağmen emekli yaşında yükseltme yönünde bir ayarlama yapılmalı. Ama bunun yanında SSK için iflas önleyici, durum iyileştirici öteki önlemler de alınmalı. Yani SSK'nın sorunu yalnız yaş değildir.
SSK devletin çiftliği olmaktan çıkartılmalı.
Sigorta primleri zamanında toplanabilmeli.
Prim aflarına son verilmeli.
Prim karşılığı olmayan ödemeler asgariye indirilmeli veya kaldırılmalı.
Sağlık harcamalarındaki kaçaklar önlenmeli.
Kaynaklar yüksek faizle değerlendirilmeli.
Öncelikle de SSK'nın alacağı olan 400 trilyonu aşan para tahsil edilmeli.
SSK'nın bu duruma düşmesinde rolü olanlardan hesap sorulmalı.
Önce bu önlemler ilan edilirse makul bir yaş yükseltilmesine de herhalde kimsenin itirazı olmaz.
SSK'nın içinde bulunduğu durumun doğurduğu zaruret ve Türk insanının içinde bulunduğu şartlar karşılıklı olarak dikkate alındığında bu yaşın herhalde kadında 55, erkekte 60'tan yüksek olması makul sayılamaz.




Yazara E-Posta: dheper@milliyet.com.tr