Doğan Heper

Doğan Heper

dheper@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


İçişleri Bakanı Sadettin Tantan çalışıyor.
Emniyet teşkilatı içindeki operasyon bunu gösterdi.
Suç örgütleriyle ilgili atağı da...
Eğlence yerleri ile ilgili tedbirleri de.
Sonra kaçak yapılar konusuna el attı.
En önemli sorun trafik.
Bugüne kadar trafik sorunlarıyla ilgili, resmi, gayri resmi, pek çok toplantı, sempozyum, panel yapıldı, baskı grupları oluşturuldu.
Resmi, gayri resmi kuruluşlar önerilerde bulundu.
Sonuç; trafik canavarı can almayı daha büyük bir iştahla sürdürdü, sürdürüyor.
Şimdiye kadar derde deva bir çözüm üretilemedi.
Konuyu yüzde yüz çözüme kavuşturmak herhalde mümkün değil ama hiç olmazsa umut verici bir başlangıç gerekmiyor mu?
Bu başlangıcı da İçişleri Bakanı Tantan yapabilir.
* * *
TÜRKİYE istediği kadar çağdaşlaştığını iddia etsin, trafik kazalarındaki artış ayıbı bu iddiayı gülünç hale getiriyor.
Üstelik bu kazaların sebebi de yüzde 96 oranında bu çağdaş ülkenin çağdaş vatandaşları, yani sürücüler ise.
Öyleyse şu tespit yanlış olmayacak.
Trafik kazalarının azalmasını istiyorsak önce sürücülerin ele alınması gerekiyor.
* * *
SON günlerde sorumsuz sürücü tipine en uygun örnek Ankara'da görüldü.
Bir otobüsün sürücüsü direksiyonu bir yolcuya teslim etti, bu iki sorumsuz kişi yüzünden otobüs devrildi, insanlar öldü.
Otobüs şoförünün direksiyonu teslim ettiği yolcunun ehliyeti yok, üstelik alkollü ve kendisini şöyle savunuyor: "Çok içmedim; 5 - 6 şişe bira içtim."
Bu anlayıştaki sürücüler var oldukça, bu tip insanlar direksiyonda oldukça, Türkiye'de trafik terörü önlenemez.
Peki bu anlayışı ortadan kaldırmanın yolu ne?
Eğitim, denetim, ceza...
En az lise mezunu olmayanlar otobüs, kamyon, minibüs şoförü olmamalı.
Adamı kağnının üstünden alıp 60 kişilik otobüsün direksiyonuna geçirme dönemi son bulmalı.
Sürücü kursları denetim altına alınmalı.
Şoför olma sınavları ciddiyet kazanmalı, rüşvet önlenmeli.
Önemli ihlallerde ehliyetler uzun süreli geçersiz sayılmalı. Hatayı, trafik kurallarını ihlali alışkanlık haline getirenlerin sürücülükleri son bulmalı.
Etkin bir denetim uygulanmalı. Denetimin etkinliğini rüşvetle yok edebilirim zihniyeti silinmeli.
Sürücünün sürücüyü, yayanın sürücüyü kontrolü için toplumsal bilincin gelişmesine yardımcı olunmalı.
Resmi denetleme mercileri, trafik kuralı ihlalleri hakkında halkın ihbarlarını, uyarılarını değerlendirmeli.
* * *
SON 43 yılda Aydın ilimizin nüfusu kadar, 193 bin 596 vatandaşı trafik kazalarına kurban vermişiz.
Son on yılda ölenlerin sayısı 68 bine varıyor.
Günde ortalama 12 kişi ölüyor.
Önceki gün trafik canavarının aldığı can sayısı 67'yi buldu.
Yasaların işlemediği, denetimlerin etkisiz olduğu, eğitime önem verilmeyen, toplumsal bilincin gelişmediği bir ortamda trafik kazalarını önlemek zor da olsa, sorunu çözmeye mecburuz.




Yazara E-Posta: dheper@milliyet.com.tr