Doğan Heper

Doğan Heper

dheper@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


İTÜ Dil ve İnkılap Tarihi Bölüm Başkanı Sayın Prof. Dr. Selime Sezgin "Devlet Üniversitelerinde yabancı dil öğretilir" diyor.
Bense "Adı yabancı dille eğitim yapan olanlardan bile iyi dil bilen az çıkıyor" diyorum.
Haksız sayılır mıyım?
Yabancı dille hazırlık eğitimi yapan, yabancı dil öğretme uğraşı içinde olan yalnız Sayın Sezgin'in üniversitesi olsa idi belki haklı olurdu.
Ama tüm devlet üniversiteleri iyi yabancı dil öğretiyor diye nasıl iddiada bulunulabilir?
Zaten bu konuyu ayırmak lazım.
Bütün devlet üniversitelerimizde yabancı dil muafiyet sınavı var. O sınavı veremeyene yabancı dil dersi veriliyor. Sonra o öğrenciler de muafiyet sınavına giriyor.
Bu gençler bu sınavı verdi diye yabancı dil biliyor mu sayılıyor?
Bir de yeni icat edilen yabancı dille eğitim yapan fakülteler çıktı.
Ama derslerin çoğu Türkçe yapılıyor.
Mezunlara orada okudukları için çok iyi yabancı dil biliyorlar denilebilir mi?
* * *
BEN o yazıda "iyi dil bilen az çıkıyor" dedim. Yani "hepsi bilmiyor" da demedim. Yani genelleme yapmadım.
Üstelik benim sözünü ettiğim tüm devlet üniversiteleri...
Sayın Sezgin "adı yabancı dille eğitim yapan olanların hepsinden çok iyi dil bilen öğrenciler mezun oluyor" derse ben ancak memnuniyet duyarım.
Şunu da belirteyim ki, duyduğum kadarıyla İTÜ öğrencilerinin birçoğu hazırlık sınıfındaki dil öğreniminden sonra üst sınıflardaki bazı derslerin Türkçe yapılmasından memnun değiller. Çünkü öğrendiklerini pekiştiremiyorlar...
* * *
GELELİM TOEFL sınavlarındaki başarıya:
TOEFL sınavlarında her ne kadar 117'de 25 fire verilmiş olsa da, hazırlık sınıfındaki başarı kutlanmaya değer...
Benim merak ettiğim, barajı aşan öğrencilerin ne kadarının Anadolu liseleri ve kolejden geldikleri?
Bu arada merak ettiğim bir başka konu ise İTÜ'deki tüm öğretim kadrolarının yabancı dil düzeyi.
Ayrıca bir de, sayısal puan türünde ilk 1000'e giren öğrencilerin hangi üniversiteleri tercih ettiklerini soruşturdum. Sonuç pek de Sayın Sezgin'in belirttiği gibi değil. En iyilerinden elbette bir bölümü İTÜ'yü seçiyor. Ama şu oranda:
ODTÜ: 419 - Boğaziçi: 188 - Bilkent: 163 - Sabancı: 103 - Hacettepe: 57 - İTÜ: 52...
Son olarak Sayın Sezgin'in bu işe Atatürk'ü karıştırmasının anlamını kavramakta güçlük çektiğimi de belirtmiş olayım.
Türk eğitiminin amacı "pekiyi" derecede yabancı dil bilen üniversite mezunu gençler yetiştirmek olmalı.


Yazara E-Posta: dheper@milliyet.com.tr