Depresyondan korunmak için

Depresyon insanlık tarihi kadar eski. Bunun bir örneğini antik Yunan çağında ilginç bir hikâyede bulabiliyoruz. Üstelik bu hikâye bizim topraklarımızda geçmiş. O zamanlar Magnesia olarak adlandırılan şimdiki Manisa’nın Sipylos Dağı yakınlarında yarı tanrı Tantalos’un kızı Niobe tanrıça Hera ile çocukluk arkadaşıymış. Daha sonra Niobe, Thebai kralı Amphion ile evlenir ve yedisi kız, yedisi erkek on dört çocuğu olur. Çocukluk arkadaşı ve Zeus’un eşi Hera’nın ise Apollon ve Artemis olmak üzere iki çocuğu vardır. Zamanla Niobe, tanrıça Hera’yı küçümser ve Thebai halkına, kendisine tapmalarını buyurur. Hera’nın sadece iki çocuğunun olduğunu söyleyerek kendisini Hera’dan üstün görür. Hera bunu duyup öfkelenir. Çocuklarına Niobe’yi cezalandırmalarını söyler. Apollon ve Artemis de oklarıyla Niobe’nin bütün çocuklarını öldürür. Niobe, üzüntüyle günlerce ağlar. Sonunda Tanrı Zeus, Niobe’nin haline acır ve ıstırabına son vermek için, onu ağladığı yerde taş haline getirir.

Sipylos dağının yamacındaki kadın başı şeklindeki bu kaya, “Ağlayan Kaya” ya da “Niobe kayası olarak adlandırılır. Göz çukurunu andıran girintilerinden sızan su da Niobe’nin gözyaşları olarak yorumlanır.

Hikâye hem çarpıcı hem üzücü biraz da garip ama insanların çeşitli duygularını ve açabileceği sonuçları da basit bir şekilde iletiyor. Hatta Tanrı ya da Tanrıça olmak da fark etmiyor. Kibir var, kıskançlık var, hırs var, nefret var, hüzün var. Marifet bunları iyi yönetebilmek ve baskılayabilmekte.

Depresyondan korunmak için

Bizim derdimiz depresyona düşmemek olsun. Gelin bunun için size birkaç ipucu vereyim.

İyimser olun

İyimser düşünün, olumlu yaklaşın, iyi düşünün ki, iyi olsun. Bu çok güzel ve doğru bir söz. Bana diyeceksiniz ki dışarıdan söylemesi kolay. Yok canım öyle değil, uygulaması da kolay. Denemesi de bedava. Kötüyü çağırmanın kimseye bir faydası olmaz. Eğer olumsuz sonuçlanacaksa sonuçlansın. Ama hele daha hiç bir şey olmadan her şeyden önce karalar bağlamak ancak sizi aciz duruma düşürür başka da bir işe yaramaz. Hele bir deneyin, o işe girişin, sonuçta başaramazsanız onu o zaman düşünürsünüz. Başaramadığınız zaman da sakın çok üzülmeyin demek ki olmayacakmış. En azından demediniz siz elinizden geleni yaptınız.

Kendinize güvenin

Kendinize güveniniz tam olsun. Beni öldürmeyen güçlendirir hesabı zorlukları birer alıştırma gibi görün. Sonuçta da başaracağınıza önce kendiniz inanın. Sonrasında da herkes de size inanacaktır.

Hep bir hedefiniz olsun

Her zaman kendinize bir hedef belirleyin. Bu hem günlük basit hedefler hem de uzun vadede ve gerçekleştirmesi daha da zor hedefler olsun. Ama dikkat edin gücünüzü aşacak hedeflere pek yanaşmayın. Bugün şu kitabı bitireceğim. Bu işimi tamamlayacağım. Şu kadar yürüyeceğim gibi basit hedeflere kolayca ulaşıp, halletmenin mutluluğunu yaşayın.

Halledemeyeceklerinizden vazgeçmeyi bilin

Hedeflerinde kararlı ve ısrarcı olmak bir dereceye kadar iyidir. Ancak halledemeyeceğinize kanaat getirirseniz de derhal vazgeçmeyi becerebilmeniz lazım. Bazı hedeflerin gerçekleşemeyeceğini anlamak ancak onlara ulaşmak için yola çıkınca belli olabilir. Ancak bunu henüz yol yakınken kavrayıp geri dönebilmeyi de becerebilmek gerekir.

Dengeli güzel beslenin

Dengeli ve sağlıklı beslenmek her hastalıkta olduğu gibi burada da çok önemlidir. Özellikle de bazı yiyecekler içerdikleri vitamin ve minerallerle insanın strese dayanıklılığını artırmada yardımcı olur. Omega 3 yağ asitlerinden zengin somon, ton, ringa, sardalye, uskumru, hamsi gibi balıklar, mutluluk hormonları olarak da bilinen dopamin ve serotonin üretimini artıran aminoasitleri içerir. Tavuk eti, elma, endorfin artıran kakao ve serotonin artıran zerdeçal, strese iyi gelen yüksek oranda magnezyum içeren badem, sakinleştiren süt, muz, çilek, şeftali tüketilmeye örnek besinler arasında sayılır.

 Papatya çayı sakinleştirici etkisi ile stresi azaltır, uykuya geçişi kolaylaştırır. Melisa çayı depresyon ve kaygı tedavisinde yardımcı olarak kullanılır günde 2-3 bardak tüketilebilir. Yeşil çayda bulunan L-theanine aminoasidinin de dinlendirici etkisi bulunur. L-theanine, beyindeki glutamat reseptörlerindeki uyaranları engelleyerek rahatlatıcı nörotransmitter GABA’nın üretimini uyarıp kaygıyı azaltır. Üstelik L-theanıne reçeteli anti-anksiyete ilaçlarının aksine, uyuşukluğa neden olmadan bu işlevini yerine getirdiği için gündüz çalışırken rahatça ve keyifle tüketeceğimiz bir antidepresan gibi de düşünebiliriz.

Spor yapın

Spor en azından yürüyüş sağlıklı ve zinde kalmanız için çok gereklidir. Özellikle açık havada yapılan sporlar ruh ve zihin sağlığınıza da iyi gelecektir. Açık havada yorulana kadar yürüyün. Biraz dinlenin tekrar başlayın. Yürüyüş nedeniyle beden yorulacağı için akşamına da güzel bir uyku uyursunuz. Beyniniz de siz de güzelce dinlenirsiniz.

Müzik dinleyin

Hangi müzik türünü seviyorsanız onu dinleyin. Müzik ruhun gıdasıdır sözünü unutmayın. Dinlediğiniz güzel bir müzik zihninizi dinlendirecek, stresinizi hafifletecektir.

Güzel uyuyun

Uyku tüm vücut ve organlar için en çok da beyin sağlığı için önemlidir. Beyin de zihin de uyku esnasında dinlenir kendini onarır, yenilenir. Detoksunu uykuda yapar.

Affedici yaklaşın

Affedici yaklaşmaya çalışın. Hiç unutmasanız da affedin. Kin tutmak hırslanmak sadece size zarar verir.

Dost biriktirin

Dost biriktirmeye çalışın. İnanın biriktirdiğiniz dostlar size bankadaki paranızdan ya da pahalı koleksiyonlarınızdan çok daha değerli ve faydalı gelecektir.

İyilik yapın, iyi kalpli biri olun

Yapılan iyilikler her zaman karşılığını bulur. Özellikle de karşılık beklenmeden yapılanların değeri daha da yüksektir. “İyilik yap denize at balık bilmezse Halik bilir.” Sözünü unutmayın.