Her an batabileceği vurgulanan, 52 yaşında, metal yorgunu
"MTA Sismik - 1 Araştırma Gemisi"nin yenilenmesi girişimi yılan hikayesine döndü.
Sismik - 1 gemisinin yenilenmesi girişimine bu köşede birkaç kez yer vermiştik.
Marmara depreminden sonra eski ve bilimsel araştırmalar için yetersiz olduğu bir kez daha anlaşılan Sismik - 1'in yenilenmesi için MTA ve bağlı bulunduğu Devlet Bakanı Safter Gaydalı konuyu yeniden gündeme getirmişti.
Başbakan Ecevit de geminin yenilenmesi için gerekli olan 20 - 25 milyon dolarlık kaynağın tahsis edilmesi talimatını vermişti.
Bu talimattan sonra MTA Genel Müdürlüğü girişimini yenilemiş ve konu DPT'ye gelmişti. MTA Genel Müdürü, işlemlerinin DPT'de takıldığını, geminin yerli mi, yabancı mı olması konusundaki tartışmalarla zaman yitirildiğini ifade etmişti.
DPT Müsteşarı Dr. Akın İzmirlioğlu dün bu konuda bir açıklama yaparak, DPT'nin bürokratik bir engel oluşturmadığını belirtti ve şu bilgiyi verdi:
"Deniz Jeolojisi ve Jeofiziği Araştırma Gemisi projesi, 1997 yılında etüd -proje olarak Yatırım Programı'na alınmıştır. MTA Genel Müdürlüğü'nün bağlı olduğu Devlet Bakanlığı'nın (Sn. Rüştü Kazım Yücelen) 26.10.l998 tarihli yazısında geminin yapımı için bir İspanyol firmasınca teklifte bulunulduğu, önerilen proje maliyetinin 25 milyon dolar olduğu belirtilmiş ve söz konusu kredinin kullanılabilmesi için projenin 1999 Yılı Yatırım Programı'na dış kredili olarak tahsis edilmesi istenmiştir."İzmirlioğlu, bu müracaat üzerine DPT'nin 24.11.1998 tarihli yazı ile geminin yapımına ilişkin detaylı bir etüdün MTA Genel Müdürlüğü'nce hazırlanarak DPT'ye gönderilmesini istediklerini; Yücelen'in 9.12.1998 tarihinde bir etüd gönderdiğini; DPT'nin etüdü eksik bulduğunu ve eksikliklerin tamamlanması talebini MTA'ya ilettiğini belirtiyor.
Sonra?
Sonrası İzmirlioğlu'nun verdiği bilgiye göre şöyle gelişiyor:
Yücelen'in yerine göreve gelen Devlet Bakanı Safter Gaydalı, DPT'ye 5.8.1999 tarihinde yazı yazarak, gemi için İspanyol firmasının teklifte bulunduğunu, maliyetin 17 milyon dolar olduğunu bildiriyor. DPT, projenin 25 milyon dolardan 17 milyon dolara düşmesi nedeniyle projenin revize edilmesini istiyor. MTA projeyi revize edip DPT'ye gönderiyor. DPT revize edilmiş projede geminin Türkiye'de yapılması alternatifinin bulunmadığına dikkat çekiyor. DPT, geminin Türkiye'de yapılabileceğini belirtiyor. Yazışmalar sürüyor.
Sonuçta, 12.10.1999 tarihinde revize edilmiş proje DPT tarafından uygun bulunuyor ve Yüksek Planlama Kurulu'na sunuluyor.
İzmirlioğlu bu süreçte DPT elemanlarının bir kusuru olmadığını vurguluyor.
Ve iki yıllık bir süreden sonra Marmara depremi ve Başbakan Ecevit'in talimatlarıyla hızlanan proje Yüksek Planlama Kurulu'na kadar gelmeyi başarıyor.
Önceki gün yapılan enerji zirvesinde de Devlet Bakanı Safter Gaydalı, konuyu liderlere açıyor ve YPK'dan geçirilmesi yolunda liderlerden onay alıyor.
YPK'de yeniden,
"etüd - eksik etüd - revize edilmiş etüd - iç kaynak - dış kaynak - yatırım programı - proje değeri- İspanyol teklifi" gibi sorunlar çıkmazsa, bizim emektar Sismik - 1'in yerine gelecek geminin ucu göründü demektir.
Haydi hayırlısı!...
Yazara E-Posta: fbila@milliyet.com.tr