Güneri Cıvaoğlu

Güneri Cıvaoğlu

ngunericivaoglu@gmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

TÜRKİYE'de mafya - siyaset - bazı polis şefleri dehşet senaryoları, canlı yayında bu denli yoğun kalmasaydı, Strasbourg'da olacaktım. Geçen yıl olduğu gibi, gene,Türk Filmleri Haftası'ndan izlenimler aktaracaktım.
Ama buradayım.
Sizlere, Eşkıya filminden ve gerçek Eşkıya'dan izlenimlerimi yazıyorum.
Önce birincisi...
Eşkıya'nın başrollerini paylaşan Şener Şen ve Uğur Yücel'i ayrıca anlatmak gereksiz.


Şener Şensanki bir Dustin Hoffman.
Uğur Yücel, yaşamdaki mizahı, trajedinin içinde eriten bir usta sanatçı.
Yeşim Salkım
bu filmde bir trapez yakaladı. Bundan böyle yükseklerde uçacağa benzer.
Yavuz Torgul ise Şener Şen'li filmlerde ve her biri ayrı pırıltı olan reklam filmlerinde kendini çoktan kanıtlamış bir değer.
FİLMİN bir de karelere yansımayan portlerine ışık düşüreyim.
Örneğin... Yapımcı Ömer Vargı'ya.
Ankara Koleji'ndeyken Ömer Vargı fotoğraf makinesinden sadece uyurken ayrılırdı.
Daha okul sıralarındayken, eli deklanşörde yaşardı.
Bu tutkusu, ODTÜ'de fizik mühendisliği eğitimi yaparken hala sürüyordu. Üçüncü sınıfa geldiğinde Yılmaz Güney'in asistanıydı.
Ömer Vargı fizik mühendisi olduktan sonra reklam şirketlerinde çalıştı. Kısa metrajlı reklam filmleri çekiyordu.
Sonra...
Kendi yapım şirketini kurdu.
Fizik ve optik uzmanlığı onun profesyonel yaşamına teori boyutunu da katmıştı.
Platosu, Türkiye film piyasasına göre çok ileri teknik olanaklara sahipti.
Ama...
Aklı hep, uzun metrajlı filmdeydi.
Yılmaz Güney'in ona tattırdığı sanat lezzeti damağındaydı.
Arkadaşı Şerif Gönen'e açıldı.
Reklam filmlerinden kazandığı parayı batırmayı göze alarak Amerikalı'yı çevirdiler.
Şener Şen ve Lale Mansur'un bu filmi mucize denebilecek hasılat yaptı.
Amerikalı'400 bin kişi seyretti. Aynı haftalarda Türkiye'de gösterime giren ve en çok ilgi gören yabancı filmin seyirci sayısını neredeyse 10'a katlamıştı.
Aradan geçen yıllar içinde teknik donanımı çok daha yüksek bir stüdyo kuruldu. Gene, reklam filmlerinden kazanılan iyi sayılabilecek bir bütçe oluşturuldu. "Eşkıya" çekildi.
Aynı haftada, birlikte gösterime girdiği Demi Moore'un Striptease'inin ve Kevin Costner'ın Tin Cup'ının seyirci sayısını birkaç misli katlayıverdi.
Bu film, ilk kez sesle birlikte çekilmiştir.
Yani, diğer Türk filmlerinde olduğu gibi sonradan seslendirilmedi.
Ayrıca, ilk kez digital sound efect teknolojisi uygulanmıştır. Yani sesleri sanki hadise yanı başınızda oluyormuşçasına yönlendirilmiş olarak algılıyorsunuz.
Warner Dağıtım Şirketi, Eşkıya'16 sinemada birden gösteriyor.
22 yıldır Emek Sineması'nın müdürü olan Hikmet Dikmen, Cuma gecesi bini aşkın bilet kesmişti. Türk filmciliği adına duygulanmıştı. Gözleri dolu dolu müjde veriyordu.
Parasal getiri değil, Eşkıya'nın Türk filmciliğine umut getirisi onu heyecanlandırmıştı.
ÜZERİNDE çok tartışıldı ama gişe rakamı müthişti. Evet... İstanbul Kanatlarımın Altında filmi de Umut Sanat'ın bir heyecan ve sinema tutkusunun ürünüdür.
Televizyona ve sinemalara film ithalinden kazandıklarını, gene, bu filme yatırmışlardı.
Geçen yıllarda Sinan Çetin de film yönetmenliğinden biriktirdiği parayı Berlin In Berlin'e yatırmış, pırıltıyı yakalamıştı.
Son haftalarda izlenilen Mum Koklu Kadınlar... Ve ilgi patlaması yapan Işıklar Sönmesin de, büyük filmler.
Onların arkasındaki yiğitlerin haklarını vermek gerek.
Türkiye'nin yüzaklarıdır.
TV ve sinema teknolojisinde interactive aşamasındayız.
Yani...
TV'deki canlı yayınlara, telefonla ya da salondaki izleyici olarak katılarak programın çizgisinde etkili olmak mümkün.
Filmde ise, - özellikle TV'de gösterilen filmlerde - izleyicilerin telefonla ya da bilgisayar tuşlarına dokunarak müdahelesine göre, filmin çeşitli sonuçları olabiliyor. Senaryo böylece değişebiliyor.
Türkiye'de bir süredir canlı yayında olan mafyalı, siyasetçili, polis şefli GERÇEK EŞKIYA dehşet gösterimi öyle görünüyor ki; sürecek.
1996'nın ŞAKİ ÇETESİ belki kendilerine göre bir senaryo yazmışlardır. Dosyaların kapanacağı, Susurluk kazasının, Ömer Lütfü Topal cinayetinin üstüne örtü örtüleceği bir "SON" planlamış olabilirler.
Fakat...
Ama İhbarlarla adlı interactive müdaheleler, bu senaryoları bozmakta.
Öyle görünüyor ki... Canlı yayında