Bir süre
Çankaya'ya ihtilal lideri
Genelkurmay başkanları çıktı.
Sonra...
Parti liderliği ve
Başbakanlık'tan gelen...
Anayasa'ya sığmayarak, yarı başkanlık sistemine uzanan cumhurbaşkanları...
Şimdi ise bağımsız ve tarafsız yargının başkanı...
Neden?
Parlamento'da cumhurbaşkanı olacak çapta adam mı yok?
Sadece bizde değil,
Batı demokrasilerinde de bu örnekler var.
Yunanistan'ın bir önceki
Cumhurbaşkanı Sarcetakis, Anayasa Mahkemesi Başkanı'ydı.
Federal Almanya'nın önceki
Cumhurbaşkanı Roman Herzog da...
İkisi de parlamenter değildi.
Koşullar, zaman zaman gerektiriyor.
Zaten
Anayasamız da
Meclis dışından adaylığı bu nedenle öngörmüş olmalı.
Yolculuk
Bir başka mercekten de bakalım.
Türkiye'de cumhurbaşkanları,
Meclis'te sadece bir ya da iki partinin oylarıyla seçilirler.
Arkalarında
Meclis'teki partiler yelpazesini ve ulusun bütün kesimlerini bulmazlar.
Ve...
Gerek
temsil gücü, gerek
Anayasa'da aranan
tarafsızlık ilkesi için tartışmalar yaratırlar.
Bu kez
Meclis'teki bütün parti liderleri ve bütün partiler,
Sezer'in arkasında
- bu görüntüler oylara da yansırsa - yer almaktalar.
Nihayet...
Çağımızın demokrasileri, hukukun üstünlüğü ve
insan hakları ekseninde oluşmakta.
AB yolundaki
Türkiye'nin, cumhurbaşkanlığına bu değerlerin
mabedinden bir hukuk adamını getirmesi elbette olumludur.
Senaryolar
Siyaset - medya kulislerinde türlü senaryolar üretilmekte.
Sezer'in birinci turda seçileceği ve bu işin daha ilk oylamada bitirileceğinden tutunuz da... Partilerin o ilk turda kendi adayları arkasında durarak birbirlerini yoklayacaklarına... Bu arada
Sezer'in duygusal davranarak adaylıktan çekileceğine... Her şeyin son tura kalacağına kadar bir dizi tahmin...
Akbulut'un ve
Güreş'in adaylıkları, bu fantezi senaryolarının dayanağı.
Gerçekçi politika
Ama...
En güçlü olasılık, şu aşamadan sonra artık
Sezer'in seçileceğidir.
Zaten
5 + 5 formülü zorlanarak, cumhurbaşkanlığı kurum olarak yıpratıldı.
Şimdi de verilen sözlerin arkasında durulmazsa
Anayasa Mahkemesi yıpranır.
Ahmet Necdet Sezer, geçen yıl hukuk görüşleri ile ilgi çekmişti.
Onun,
"hukuk, bireyleri devlete karşı korumak içindir. Devleti bireye karşı korumak için değil" söylemi anahtardır.
Yüzbinlerce sayfalık yasalar, içtihatlar ve kararların... Çeşitli kademelerde mahkemeler, hukuk adamları ve adalet sisteminin... Hukuku vazeden
Parlamento'yla, adalet terazisinde tartılacak idarenin ve adaleti arayan ulusun
dev orkestrasyonunda sol anahtarı...
Sezer'in bu genel yaklaşımı, sorunları temelden çözecek
zihniyet devrimine dönüşebilir mi?
Emreden değil, hizmet eden devlet...Bunun ötesinde,
Sezer'in gerçekten şiddeti yüksek,
- bazılarını paylaşmadığımız - deprem gibi yaklaşımları var.
O duyarlı konulara daha sonra gireceğiz.
Örneğin...
Yüksek Askeri Şura kararlarının idari yargıda denetlenmesinden,
Kürtçe dilinin uygulanmasına, cumhurbaşkanının iptal davası açacağı
Anayasa Mahkemesi üyelerini seçme yetkisi olmasına kadar bir dizi duyarlı alan...
Dün Kanal D'deki konuşmamda, adaylar arasında Sümer Oral'ın adı sehven geçmiştir. Düzeltiyorum(G.C).
Yazara E-Posta: gcivaoglu@milliyet.com.tr