Güneri CİVAOĞLU
Türkiye kabuklarını kırdı. Siyasi boyutta patinaj yapsa bile, ekonomi, teknoloji ve insan kaynaklarında dünya ölçeğinde oynuyor.
Örneğin,
Türkiye'deki
Mercedes otobüs fabrikası, dünyadaki bütün
Mercedes otobüs fabrikalarının dışında, yepyeni bir üretim teknolojisi uyguluyor.
Deniz otobüslerinin su yüzündeki seyri için kullanılan hava yastıklarını üretim bandında kullanıyor. Kalite ve verim büyük sıçramalar yaptı.
Mercedes merkezi, diğer ülkelerdeki fabrikalarında da uygulamak için, bu teknolojiyi inceliyor.
Alcatel, Çin'de,
Finlandiya ile
Çin'in ortak telekomünikasyon yatırımının yönetimini üstlendi.
Arçelik, Avrupa'nın kendi alanında ilk
7 şirketi arasında.
Vestel, tamamen yerli teknolojiyle ürettiği
2 milyon televizyonun
1.5 milyonunu
Avrupa'ya satıyor.
Türkiye televizyon üreticileri,
Avrupa pazarının yüzde
15'ini ele geçirmeye göz dikti.
Brissa, lastik üretiminde dünyanın ilk
5'i arasında.
Kordsa, kendi kulvarında dünya birincisi.
Türkcell, son
3 yıl içinde
Türkiye'de uyguladığı teknoloji deneyimiyle dışa açıldı.
Azerbaycan ve
Gürcistan'da
GSM santral ağlarını kurdu ve işletiyor. Yani bu ülkelerin
Telecom'u oldu.
Karadeniz Bölgesel İşbirliği çerçevesinde, bölgenin teknoloji satan tek ülkesi
Türkiye...
Diğerlerinin hepsi, teknoloji satın alıyor.
Türkiye, insan kaynakları açısından da bölgesinin lideri.
ABD'de üniversite gençleri arasında, en başarılı öğrenciler
Türk'ler,
Çin'liler ve
Kore'liler.
Hafta sonu Ankara'da
DBT (Doğan Basım Tesisleri) açılışına katıldım.
2000'li yılların vizyonu ve ufkunda uzay istasyonu gibi, ışıl ışıl bir mega tesis...
Değişimi ve dönüşümü yakalayan
Türkiye'nin, medya boyutunda mesajını veriyor.
Açılışı, yukarıdaki satırlarda yansıttığım dünya ölçeğine oynayan
Türkiye görüntülerinin duygusallığıyla izledim. Tesisi dünya ölçeğinde iddia vizyonunda görerek gezdim.
76 bin metrekare arazi üzerinde
16 bin metrekare kapalı alan...
53 ünitelik
Goss rotatifi, iri bir tanker büyüklüğünde. Aynı anda
4 gazete basabiliyor. Saatte
180 bin gazete veriyor.
Bina
10 ayda bitirilmiş.
10 ayda bu rotatifin montajını tamamlamak bile başarı. Grubun yatırımlarının ardındaki isim
Yalçın Balcı'yı, mimar
Tabanlıoğlu'nu ve bizim yokuşun her yüksek teknoloji olayında yıllardır imzası olan
40 yıllık dostum
Başkurt Okaygün'ü de gözlerimle alkışladım.
Gerçekten
Türkiye büyük çöküntülerin yanı sıra, büyük ve dünya çapında iddiaların da ülkesi.
2000'li yıllar projesini motive eden
Doğan Medya Grup Başkan Yardımcısı Mehmet Ali Yalçındağ, açılışta yaptığı konuşmada,
"Bizim asıl yarış alanımız Avrupa'dır. Kendimizi Avrupa'nın medya devleriyle karşılaştırıyoruz. Bu lige giriyoruz" diyordu.
Böyle bir lig ve böyle bir iddia coğrafyasının hedef alınması önemlidir.
Şöyle ki...
1- Doğan Medya Grubu bünyesinde
11 gazete,
64 dergi,
2 televizyon kanalı,
3 radyo istasyonu,
Türkiye çapında
2 haber ajansı,
Türkiye'nin her bölgesinde üretim tesisleri,
Avrupa ve Amerika'da dağıtımları,
Türkiye'deki en büyük basılı yayın dağıtım ağı, en etkin pazarlama, reklam ve satış organizasyonu,
CD - ROM ve
Internet hizmetleri bulunmaktadır.
Satış ve reklamda piyasanın yüzde
60'ını kapsamaktadır.
Böyle bir grup, dışa karşı rekabet sürdürebilir. Yabancı sermaye tarafından yutulamaz. Kişilikli bir ulusal yayın grubu olarak, ulusal yararları savunabilir.
Doğan Yayın Grubu 5 bin 200 kişi çalıştırmaktadır. Bu sayılarla çalışanlar açısından
Avrupa, medya gruplarının birincisidir. Satış açısından ise
Kirch, Axel, Springel, Bertelsmann ve
Mourdoch'la birlikte
Avrupa'nın ilk beşi arasındadır.
Berlusconi, televizyon istasyonu sahiplerine gazete yayıncılığı yasak olduğu için, bu ligde değil.
İtalya'daki en büyük yayın organı
RCS de o düzeyde.
2- Doğan Medya Grubu'nun bu büyük gücü, iç politikada değişen siyasi iktidarların - olası - baskı kalkışmalarına da direnebilir.
Böyle grupların devletten hiçbir bekledikleri olamaz. Tek beklenti, iktidarların medyadan ellerini çekmeleridir. Besleme basın üretme çabalarına girmemeleridir.
3- Dış ve iç sermaye etkilerinin... Siyasi baskı kalkışımlarının dışında kalabilen kurumlar, çalışanları için de güvencedir.
4- Makineye, teknolojiye, binaya yatırım kadar, insana yatırım da önemlidir. Bünyesindeki çok değerli kadronun ve meslektaşların yanı sıra
Aydın Doğan Vakfı'nın işlevini genişletmek ve gruptaki çalışanlara daha ileri mesleki gelişim olanaklarını hazırlamak da gündemde.
Yazara EmailG.Civaoglu@milliyet.com.tr