Güneri Cıvaoğlu

Güneri Cıvaoğlu

ngunericivaoglu@gmail.com

Tüm Yazıları

Güneri CİVAOĞLU

Türkiye kabuklarını kırdı. Siyasi boyutta patinaj yapsa bile, ekonomi, teknoloji ve insan kaynaklarında dünya ölçeğinde oynuyor.
Örneğin, Türkiye'deki Mercedes otobüs fabrikası, dünyadaki bütün Mercedes otobüs fabrikalarının dışında, yepyeni bir üretim teknolojisi uyguluyor.

Deniz otobüslerinin su yüzündeki seyri için kullanılan hava yastıklarını üretim bandında kullanıyor. Kalite ve verim büyük sıçramalar yaptı. Mercedes merkezi, diğer ülkelerdeki fabrikalarında da uygulamak için, bu teknolojiyi inceliyor.
Alcatel, Çin'de, Finlandiya ile Çin'in ortak telekomünikasyon yatırımının yönetimini üstlendi.
Arçelik, Avrupa'nın kendi alanında ilk 7 şirketi arasında.
Vestel, tamamen yerli teknolojiyle ürettiği 2 milyon televizyonun 1.5 milyonunu Avrupa'ya satıyor. Türkiye televizyon üreticileri, Avrupa pazarının yüzde 15'ini ele geçirmeye göz dikti.
Brissa, lastik üretiminde dünyanın ilk 5'i arasında.
Kordsa, kendi kulvarında dünya birincisi.
Türkcell, son 3 yıl içinde Türkiye'de uyguladığı teknoloji deneyimiyle dışa açıldı. Azerbaycan ve Gürcistan'da GSM santral ağlarını kurdu ve işletiyor. Yani bu ülkelerin Telecom'u oldu.
Karadeniz Bölgesel İşbirliği çerçevesinde, bölgenin teknoloji satan tek ülkesi Türkiye...
Diğerlerinin hepsi, teknoloji satın alıyor.
Türkiye, insan kaynakları açısından da bölgesinin lideri.
ABD'de üniversite gençleri arasında, en başarılı öğrenciler Türk'ler, Çin'liler ve Kore'liler.

Hafta sonu Ankara'da DBT (Doğan Basım Tesisleri) açılışına katıldım.
2000'li yılların vizyonu ve ufkunda uzay istasyonu gibi, ışıl ışıl bir mega tesis...
Değişimi ve dönüşümü yakalayan Türkiye'nin, medya boyutunda mesajını veriyor.
Açılışı, yukarıdaki satırlarda yansıttığım dünya ölçeğine oynayan Türkiye görüntülerinin duygusallığıyla izledim. Tesisi dünya ölçeğinde iddia vizyonunda görerek gezdim.
76 bin metrekare arazi üzerinde 16 bin metrekare kapalı alan...
53 ünitelik Goss rotatifi, iri bir tanker büyüklüğünde. Aynı anda 4 gazete basabiliyor. Saatte 180 bin gazete veriyor.
Bina 10 ayda bitirilmiş. 10 ayda bu rotatifin montajını tamamlamak bile başarı. Grubun yatırımlarının ardındaki isim Yalçın Balcı'yı, mimar Tabanlıoğlu'nu ve bizim yokuşun her yüksek teknoloji olayında yıllardır imzası olan 40 yıllık dostum Başkurt Okaygün'ü de gözlerimle alkışladım.
Gerçekten Türkiye büyük çöküntülerin yanı sıra, büyük ve dünya çapında iddiaların da ülkesi.
2000'li yıllar projesini motive eden Doğan Medya Grup Başkan Yardımcısı Mehmet Ali Yalçındağ, açılışta yaptığı konuşmada, "Bizim asıl yarış alanımız Avrupa'dır. Kendimizi Avrupa'nın medya devleriyle karşılaştırıyoruz. Bu lige giriyoruz" diyordu.

Böyle bir lig ve böyle bir iddia coğrafyasının hedef alınması önemlidir.
Şöyle ki...
1- Doğan Medya Grubu bünyesinde 11 gazete, 64 dergi, 2 televizyon kanalı, 3 radyo istasyonu, Türkiye çapında 2 haber ajansı, Türkiye'nin her bölgesinde üretim tesisleri, Avrupa ve Amerika'da dağıtımları, Türkiye'deki en büyük basılı yayın dağıtım ağı, en etkin pazarlama, reklam ve satış organizasyonu, CD - ROM ve Internet hizmetleri bulunmaktadır.
Satış ve reklamda piyasanın yüzde 60'ını kapsamaktadır.
Böyle bir grup, dışa karşı rekabet sürdürebilir. Yabancı sermaye tarafından yutulamaz. Kişilikli bir ulusal yayın grubu olarak, ulusal yararları savunabilir.
Doğan Yayın Grubu 5 bin 200 kişi çalıştırmaktadır. Bu sayılarla çalışanlar açısından Avrupa, medya gruplarının birincisidir. Satış açısından ise Kirch, Axel, Springel, Bertelsmann ve Mourdoch'la birlikte Avrupa'nın ilk beşi arasındadır.
Berlusconi, televizyon istasyonu sahiplerine gazete yayıncılığı yasak olduğu için, bu ligde değil.
İtalya'daki en büyük yayın organı RCS de o düzeyde.
2- Doğan Medya Grubu'nun bu büyük gücü, iç politikada değişen siyasi iktidarların - olası - baskı kalkışmalarına da direnebilir.
Böyle grupların devletten hiçbir bekledikleri olamaz. Tek beklenti, iktidarların medyadan ellerini çekmeleridir. Besleme basın üretme çabalarına girmemeleridir.
3- Dış ve iç sermaye etkilerinin... Siyasi baskı kalkışımlarının dışında kalabilen kurumlar, çalışanları için de güvencedir.
4- Makineye, teknolojiye, binaya yatırım kadar, insana yatırım da önemlidir. Bünyesindeki çok değerli kadronun ve meslektaşların yanı sıra Aydın Doğan Vakfı'nın işlevini genişletmek ve gruptaki çalışanlara daha ileri mesleki gelişim olanaklarını hazırlamak da gündemde.

Yazara EmailG.Civaoglu@milliyet.com.tr