Güneri Cıvaoğlu

Güneri Cıvaoğlu

ngunericivaoglu@gmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


Atatürk Havalimanı'nın açılışı bağlamında notlar sunalım...
- AVRUPALI: İnşaatı yapan gruplardan birinin sahibi Hamdi Akın "bu alandaki teknoloji ve alan kalitesi, Londra'daki Heathrow, Fransa'da Orly ve Charles de Gaulle ve Almanya'da Frankfurt havalimanlarından üstündür.
Yani...
Galatasaray'dan sonra Türkiye, Atatürk Havalimanı ile de Avrupalı oldu."
- HIZ: Bu havalimanı terminali, inşaat hızı bakımından da Avrupa'da birinci.
Hatta dünyada...
380 bin metrekare kapalı ve 500 bin metrekare yol ve apron bölümleriyle müthiş bir inşaatı 22 ayda bitirebilmesi rekor.
Bu rakamlar 90 futbol sahasına eşit.
Sadece kapalı alanının yapım hızı için ayda 25 bin metrekare giydirilmiş yani tamamlanmış, kullanıma hazır inşaat yapıldığını belirtelim.
Bunun anlamı...
Her ay büyük bir otelin yapılmasıdır.

Sihir

- YİD FORMÜLÜ: Bu havalimanı terminalinin böylesine kısa sürüde bitmesinin nedeni, Yap, İşlet, Devret formülüdür.
İnşaat süresi 30 ay olarak öngörülmüştü.
8 ay önce bitirildi. Daha çok kazanacak.
Yapılan sözleşmeye göre inşaatı yapan ve finansmanı bulan konsorsiyum, bu 8 aylık süreyi de öngörülen işletme süresine ekleyebilecek.
Yeni Atatürk Havalimanı Terminali inşaatının 22 ayda bitmesine karşılık, bu inşaatın sadece yüzde 10'u kadar alanı olan Menderes Havalimanı'nın 3 yıl sürmesi, Yap, İşlet, Devret'in üstünlüğünü ortaya koymaktadır.

Hesap işi

- GİDER ve GELİR: İnşaatın gideri olarak 306 milyon dolar öngörülmüş.
İşletme süresi olan 3 yıl, 8 ay, 20 günün işletme giderleri de 100 - 150 milyon dolar olarak hesaplanıyor.
Tabii finansman faizleri de var.
Gelirler ise 4 milyon yolcuya kadar, kişi başına 12 milyon dolar ayakbastı ücreti (4 milyon turisten sonrasının ayak bastı ücretleri DHMİ'ye verilecek).
Ayrıca terminaldeki dükkanlara ve yabancı şirketlere verilecek büroların vs. kiraları.
- UZATMA: İşletme dönemi bittikten sonra ihale sözleşmesine göre inşaatı yapan bu konsorsiyum, yeniden yapılacak ihalede en iyi koşulları sağlayan öneriyi kabul ederse, yeni işletme ihalesini de almış olacak.
Ayrıca gene yeni sözleşmeye göre, bugünkü iç hatların bulunduğu bina yıkılıyor ve dış hatlar inşaatı C Terminali'ne kadar uzatılıyor.
İnşaatın yüzde 30'u demek olan bu 90 bin metrekarelik bölüm de, şimdiki konsorsiyuma, işletme hakkı ile birlikte verilmekte.
Böylece...
Kapasite 20 milyon yolcu / yıl düzeyine çıkacak.

İkisi de Türk

- DEPREM: Bütün kolonların üzerine sismek izolatörler yerleştirilmiş bulunuyor.
Böylece terminalin çok ağır olan çatısının 8,5 büyüklüğündeki bir depremde 30 cm. gezinmesi halinde, kolonlara vurma etkisi 0 olacak.
Ayrıca...
Müthiş teknolojik donanımlar var.
Dünyanın en iddialı danışmanlık firmaları devredeydiler.
Proje müellifi, Ebru Kantaş adlı 26 yaşında bir genç hanım mimar.
Uygulama projeleri ise 25 yıl önce İngiltere'ye yerleşen Ali Özveren.
- BÜROKRASİ: Kurunun içinde yaşları da yakmayalım.
Örneğin...
İhalenin yapılmasında büyük katkısı olan devrin müsteşarı Oğuz Tezmen.
Ama...
"Yap, İşlet, Devret'in adı var, yasası yok" dramının yıllarca yaşanmasını, kimilerinin komisyon savaşlarını, kirli ihale tezgahlarını, bürokrasinin çekingenliğini ekleyelim.
Eğer ihaleleri çağdaş ve şeffaf yapmazsak, bürokraside kaplumbağa, Yap, İşlet, Devret'te tavşan öyküsüyle Lafontaine'nin kulaklarını daha çok çınlatırız.



Yazara E-Posta: gcivaoglu@milliyet.com.tr