Erol Akyavaş'ın elli yıl boyunca yaptığı 350 tablo İstanbul'da Beşiktaş'ta Dolmabahçe Kültür Merkezi'nde sergileniyor.
Erol Akyavaş genelde "İslami semboller"i kullanarak "mistik" tablolar boyayan bir ressamımızdı. Geçen yıl öldü. Ölmeden önce, İstanbul Bilgi Üniversitesi'nin himayesinde düzenlemeye çalıştığı sergi ölümünden sonra Beral Madra ve Haldun Dostoğlu'nun gayretleriyle gerçekleştirildi.
Yurtiçinde ve dışında 120'yi aşkın koleksiyoncuda bulunan sanatçının değişik dönemlerine ait 350 tablo bu sergide yer alıyor. 1932 yılında Ankara'da doğan Akyavaş, Bedri Rahmi Atölyesi'nde resme başladı. Yurtdışında resim ve mimarlık eğitimi gördü. 1957 yılında ABD'ye yerleşti. Elli yıllık resim hayatında, değişik dönemlerin sanat akımlarının etkisinde farklı anlatımları, farklı tekniklerle tuvale döktü. Elli yıl boyunca (Haldun Dostoğlu'nun anlatımıyla) içerik ve felsefe olarak kesintisiz bir "varlık ve anlam" arayışını sürdürdü. Dolmabahçe'deki sergide 350 tablo bu farklı dönemlerdeki farklı felsefeleri yansıtacak biçimde gruplandırılmış. "Varlık ve anlam", "kapının açılması" ile başlıyor. Sonra sırasıyla doğa, gövde, iç mekanlar, kaleler, kentler, kale kentler, kafa, el, büyü, nazar, labirent, yazı, büyük anlatılar (Kabe) geliyor. "Kapının ötesi" ile "varlık ve anlam" bitiyor. Erol Akyavaş'ın "Miraçname" adı ile yaptığı resimler ise, Ankara'da Galeri Nev'de sergileniyor. Bu sergileri mutlaka görünüz.
Osmanlı'dan günümüze Voyvoda Caddesi
Karaköy'ü Şişhane'ye bağlayan şimdilerde Bankalar Caddesi diye bilinen Voyvoda Caddesi, eski Galata'nın iç surları içinde kalan önemli bir caddedir. On dördüncü yüzyılda burada Ceneviz Meclisi binası ve pazar meydanı vardı. Osmanlı döneminde bu caddede önce Galata'nın asayişinden sorumlu Voyvoda oturdu. 1860'lardan sonra ise bu cadde bankacılık, sigortacılık, hukuk, mimarlık, madencilik ve demiryolu şirketlerinin binalarıyla doldu. Üç yüz metrelik caddenin iki yanındaki binalarda oturanlar, çalışanlar, Osmanlı İmparatorluğu'nun hazinesini ve ekonomisini kontrol eden, şekillendiren önemli insanlardı.
1863 yılında Osmanlı'nın devlet bankası statüsüne yükselen Osmanlı Bankası 1892 yılında Voyvoda Caddesi'nin ortasında inşa edilen yeni binasına geçti.
İşte o binada şimdi bir sergi var. "Osmanlı'dan günümüze Voyvoda Caddesi" adını taşıyan bu sergide caddenin iki yanındaki binaların hikayesi resimlerle ve yazılarla anlatılıyor. Sergi nedeniyle ziyaretçiler görkemli Osmanlı Bankası binasının içini görme şansına da kavuşuyor. Bu güzel sergiyi kaçırmayınız.
İmparatorluktan Cumhuriyet'e İstanbul
İş Bankası'nın himayesinde İstanbul'da Topkapı Sarayı bahçesindeki eski Darphane binasında ünlü Amerikan dergisi National Geographic arşivinden derlenen "eski İstanbul" resimleri sergileniyor. Bu ünlü Amerikan dergisinin İstanbul ile ilgisi ve ilişkisinin hikayesi çok ilginç.
Ünlü mucit Alexander Graham Bell, bu derginin ilk sahiplerinden. Bell 1899 yılında kızlarından biri ile evlenen Gilbert Grosvenor'a düğün hediyesi olarak dergiyi devrediyor. Gilbert'in babası 1869 - 1890 yılları arasında İstanbul'da Robert Kolej'de tarih öğretmenliği yaptığından o da 1890 yılına kadar Robert Kolej'de okuyor. İstanbul'dan ayrıldıktan beş yıl sonra "Costantinople" başlığı ile iki ciltlik kitabında bolca İstanbul resmi kullanan baba Grosvenor'u örnek alan Gilbert Grosvenor da dergisini resimli hale getiriyor. İsmini "National Geographic Magazine" olarak değiştiriyor. Günümüzde dünyanın her köşesinde bu arada Türkiye'de çok sayıda okuyucunun izlediği bu derginin arşivinden seçilen Osmanlı'nın son, Cumhuriyet'in ilk yıllarına ait İstanbul görüntüleri, insanı geçmişe götürüyor. Bu sergiyi de kaçırmayınız.
Yazara E-Posta: guras@milliyet.com.tr