Almanya bizim TIR'ların Almanya'ya girişini 150 binle sınırladı. Bizim TIR'cılar bu kotanın yarısını Almanya içine mal taşımada, yarısını Almanya üzerinden diğer Avrupa ülkelerine mal taşımada kullanıyor.TIR'ları kullanacak şoförlere Almanya daha önceleri 1 yıl süreli vize verirdi. Vize süresi 6 aya indirildi. Şoförlerimizin her 6 ayda bir yeniden vize almaları zorunluluğu ortaya çıktı.Şoförlerimiz 6 aylık vizeyle AB sınırları içinde toplam 90 gün kalma süreleri vardı. Almanya bu süreyi göçmen yasasına dayandırarak Türk TIR şoförleri için 45 güne indirdi.45 günü dolduran şoförlere 6 ay dolmadan yeni vize verilmiyor. Yeni istihdam edilecek şoförlere, yolları engellememeleri için daha kısa süreli vize veriliyor. Almanya bizim TIR'cılara yılda 550 milyon dolarlık TIR çekicisi ve römork satıyor. Sonra da bunlarla Almanya'ya mal taşınmasını önlemek için TIR tekerleklerinin önüne taş koyuyor. Üstelik bu süre, TIR şoförlerinin AB sınırlarından geçmesiyle başlıyor. Eskiden TIR kamyonlarının İtalya, Yunanistan veya Avusturya sınırını geçmesiyle başlayan süre, 1 Ocak'tan itibaren Bulgaristan ve Romanya sınırında başlar hale geldi.İhracat uzmanı Şevket Sürek, Dünya gazetesindeki yazısında çok önemli bir gerçeğe parmak basıyor. Diyor ki, "Türkiye AB'ye tam üye olmasa da 1996 yılından bu yana Gümrük Birliği anlaşması gereği mallarımız serbest dolaşımdadır. Geliniz görünüz ki, serbest dolaşımdaki malları satacak olan veya alacak olan Türk işadamları serbest dolaşımda değildir.Serbest dolaşımdaki malları AB ülkelerine götürecek, getirecek olan TIR'lar kotaya tabidir.TIR'ları kullanacak şoförlerin AB ülkelerine girişi, bu ülkelerde kalışı vizeye tabidir."Almanya'nın 45 günlük kalış süresi sınırlaması TIR'cıları çok üzecek. Bir TIR şoförü ortalama 20 günde gidip geliyor. Sınırlama nedeniyle bir TIR şoförü 6 ayda ortalama 2 sefer yapabilecek demektir. Her TIR'ı en az 2 şoför getirip götürüyor. Engel Bulgar sınırında başlıyor Her bir TIR'ın devamlı seferde kalabilmesi en az 4 şoföre vize alma zorunluluğunu ve de çok sayıda şoförün, AB'ye sefer yapamadıkları için boşta beklemeleri sorununu ortaya çıkarıyor.İhracatçılar bu uygulamanın ihraç ürünlerinde taşıma fiyatını artıracağını söylüyor. TIR'cılar filonun AB ülkelerinde sefer yapmasının "tarife dışı engellerle" sınırlanmasından yakınıyor. Genel değerlendirme, Türk TIR filosunun AB ülkelerinde taşımacılıkta öne çıkması karşısında Almanya'nın bu tür engellemelerle, kendi TIR işletmecilerini korumaya çalıştığı şeklinde. Özetle, bizim Batı sınırımız AB sınırı oldu. AB sınırından geçmek giderek zorlaşıyor. Bulgaristan'ın ve Romanya'nın 1 Ocak'tan itibaren AB'ye katılmasıyla Bulgaristan ve Romanya hududunda vize kuyruğunda bekleyen TIR'ların sayısının 300'ü aştığı bildiriliyor. Bu TIR'ların bazılarında gününde teslim zorunluluğu olan eşya var. Bazılarında, durduğu yerde çürüyen taze meyve ve sebze var... Görülüyor ki işimiz zor. guras@milliyet.com.tr TIR'cılar güç durumda
Tunca Bengin
Trump-Musk-Derin Devlet üçgeni...
9 Haziran 2025
Cem Kılıç
Yeni mezuna GSS borcu 2 yıl yok
9 Haziran 2025
Abdullah Karakuş
Bayram notları ve bayramlaşmalar
9 Haziran 2025
Hakkı Öcal
Netanyahu’nun intikamı çok acı olacak
9 Haziran 2025
Dr. Demet Erciyes
Çok uyku akıl sağlığını bozabilir mi?
9 Haziran 2025