Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Haluk Bilginer’in Moda’da Dr. Esat Işık Caddesi üzerindeki tiyatrosuna “Şekspir Müzikali”ni seyretmek için gittim. Salonun duvarında kocaman bir yazı dikkatimi çekti: “Oyun Atölyesi Tiyatro Salonu, devlet ya da özel hiçbir kuruluş veya kişinin katkısı olmadan yapılmıştır.”
Oyundan önce 3 TL ödeyerek aldığım program kitapçığında Haluk Bilginer’in Zuhal Olcay ile kurduğu, Zuhal Olcay ayrıldıktan sonra tek başına yaşattığı Oyun Sahnesi’nin 10’uncu yaşına girdiği yazılı idi.
Bir özel tiyatro için devlet veya özel kuruluş ve kişilerden destek almadan yapılan tiyatro salonunda bir özel tiyatro 10 yıl nasıl yaşayabiliyor diye merak ettim. Özel tiyatroların çoğunun güç durumda olduğunu duyuyoruz, okuyoruz. Acaba Oyun Sahnesi’ni kim destekliyordu? Yılda ne kadar yardımla ayakta durabiliyordu?
Bir yöneticisinden öğrendim ki, Oyun Atölyesi sadece bilet geliri ve de tiyatronun antresindeki kahvenin geliriyle yaşıyor. Kriz insanları üzdü. İnsanlar karın doyurma derdinde iken, acaba 30-40 TL bilet parası ödeyerek tiyatroya gidebiliyorlar mı? Acaba oyuncular boş salona oynamak zorunda mı kalıyor? Gişe sorumlusuna sordum. Oyunlar için bu ayın biletlerinin tamamı satılmış.
210 kişilik salonun tamamı dolu... Bu krizde her halde sınırlı kadrosu olan oyunlar sahnelenir diyerek program kitapçığını incelemeye başladım. O da nesi? Şekspir Müzikali’nin sahne önü ve sahne arkası personeli birlikte resim çektirmişler. 32 kişi. Tiyatronun idari personeli bunun dışında.
Perde açıldı. Oyun başladı. Bitinceye kadar alkıştan seyircinin elleri patladı.
Şekspir Müzikali nereden çıkmış? Zeynep Oral’dan öğrendiğime göre, Shakespeare’nin farklı oyunlarındaki sözleri bir araya getirilerek (kolaj yaparak) bugüne kadar yurtdışında ve içinde benzer oyunlar sahneye konulmuş.
Oyun Atölyesi’ndeki oyunun yönetmeni Kemal Aydoğan, Shakespeare’nin bugüne kadar Türkçeye değişik kişilerce tercüme edilen, değişik oyunlarındaki dizeleri akılcı bir şekilde kesip biçmiş. Bir araya getirmiş. Sahnede bir erkeğin doğumundan ölümüne kadar 7 evrede yaşam hikâyesi anlatılıyor. Erkek rolünü Haluk Bilginer, oyun yörüngesindeki 4 cadıyı Evrim Alasya, Selen Öztürk, Zeynep Akkaya ve Tuğçe Karaoğlan oynuyor. Shakespeare oyunlarında anlatıma soytarılar yardım eder. Oyun Sahnesi’ndeki oyunda yer alan 4 cadı sahneye 4 soytarı olarak çıkıyor.
Haluk Bilginer gibi 4 kadın oyuncu da konservatuvar mezunu. Okullu. Becerili. Oyun boyunca seyircileri büyülüyorlar.
Oyunun en önemli özelliği müzikal olması ve oyuncuların dizeleri canlı müzik eşliğinde seslendirmeleri. Bir büyük alkış da müzikleri yapan ve 10 kişilik müzik grubunu yöneten Tolga Çebi’ye... Batı’da alkış toplayan müzikallerin müziği ayarında beste yapmış. Besteleri, arkadaşlarıyla çok güçlü biçimde seslendiriyor. Bugün Batı sahnelerinde bile ekonomik nedenlerle canlı müziğe yer verilmiyor. Play-back’le oyunlar sahneleniyor. İmkânınız var ise Şekspir Müzikali’ni izleyiniz.