Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Dün Milliyetin Ege Bölge Temsilcisi Bülent Zarif ve Milliyetin günlük Ege eki yazarı Deniz Sipahi ile İzmir çevresindeki organize sanayi bölgelerindeki bazı tesisleri gezdik.Ege Bölgesindeki gelişmeleri yakından izleyen Deniz Sipahiden öğrendiğime göre İzmir, ihracatımızın yüzde 16sını gerçekleştiren bir ekonomik büyüklüğe ulaşmış. Yabancı sermayeli teşvikli yatırımların yüzde 12si Ege Bölgesine yönelmiş. Bu payın yüzde 20lere çıkması bekleniyormuş. Son dört yılda Türkiyeye giren yabancı sermayede en büyük payı Ege Bölgesi almış. İngiliz Tesco Kipayı, Danimarkalı Carlsberg Tuborgu, İtalyan Cementir Çimentaşı, Belçikalı Deceunick, Ege Peni satın almış. Deceunick daha sonra Sabancıların Winsasına da sahip olmuş.Daha önce Çine gitmek isteyen İngiliz deri grubu West York Shire Fellmongers Menemen Deri Serbest Bölgesinde yatırım yapmak için Alkan Deriyle anlaşmış. Selçuk Gıda, Fransız Bigaroyla Ödemişte, Alman Real Union Kütahya Organize Sanayi Bölgesinde, Avusturyalı Mayr Menlnhof Graphia Tirede yatırım yapıyormuş. Özdoğan Plastik, İtalyan Sireayla ortaklık kurmuş. Pınar Süt ile Fransız Alsece işbirliğine gidiyormuş.Milliyetin pazar günleri gazeteyle birlikte okuyucularına sunduğu "Kariyerim" ekinin tanıtım için geçen çarşamba akşamı İzmirde düzenlenen toplantıdan sonra İzmirin önde gelen işadamları ve sanayicileriyle yemek yedik. İzmirdeki gelişmeleri konuştuk. Ailesi üç yüz yıl önce Fransadan İzmire gelerek Bornovaya yerleşen ve üç yüz yıllık aile evinde yaşamını sürdüren Lucien Arkas, Türk ihraç ürünlerini Avrupaya taşıyan en büyük grup oldu. Yirmiye yaklaşan deniz filosu ve de 300 dolayındaki TIR filosuyla ihracata dönük konteyner taşımacılığının yüzde 50sinden fazlasını yapar hale geldi. Toplam ihracatımızın bu yıl yüzde 20sine, konteyner taşımacılığının yüzde 30una yakınını gerçekleştirmesi beklenen İzmirin en önemli sorunu liman.Alsancak Limanının zemini dolduğu için büyük tonajlı gemiler İzmirde yükleme boşaltma yapamıyor. İzmir liman işini Pireye kaptırmış. Büyük tonajlı gemiler Pire Limanına giriyor, oradan İzmire aktarma yük getiriliyor veya küçük tonajlı geminin Alsancak Limanında yüklediği mallar Pirede büyük tonajlı gemilere aktarılıyor. Alsancak Limanının dip taraması on yıldır tartışılan bir konu. Devletimiz 100 - 150 milyon dolar ödenek ayıramadığından bu yapılamıyor.Lucien Arkas, Ege şehirleri için limanın hayati önem taşıdığını hatırlatıyor. Diyor ki, tarihte Efes ve Truva şehirleri Egenin liman şehirleri olarak büyümüştü. Ama limanları dolduktan, liman şehri olma özelliklerini kaybettikten sonra birer harabe oldular. Lucien Arkas İzmir Körfezinin uygun görülecek bir yerinde bir liman inşa etmek için devletten izin istemiş. Otuz kırk kapı dolaşmış. Çevre şartlarını dikkate alarak kıyıdan 3 km uzakta ada limanı yapmayı bile önermiş. Ama yaklaşık 300 milyon dolarlık bu proje için izin alamamış.Öğrendiğim bu güzel şeyleri okuyucularımla paylaşmak istedim. guras@milliyet.com.tr İzmir uykudan uyanmaya başlamış görünüyor. İzmirin çevresinde 21 organize sanayi bölgesi var. Sanayi bölgesi demek fabrika demek. İş demek, aş demek.