Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Olayların içinden "İzmir'de neler oluyor?" sorusunu ona yönelttim. Çantasından bir rapor çıkardı: "İzmir Büyükşehir Belediyesi 2006-2017 Stratejik Planı". "Biz bunu yasal bir zorunluluk olarak değil, halka hizmet için yapılması zorunlu bir planlama olarak Ege Üniversitesi öğretim üyelerinin desteğiyle hazırladık" dedi."Stratejik Plan"da önceliği olan projelerin, gelecek belediye seçimlerinden önce tamamlanacağını söyledi. Ve de İzmir'i nasıl raylı taşımaya geçireceklerini anlattı.Osmanlı döneminde yabancılar tarım ürünlerini limana taşımak için Menderes (Cumaovası)-Aliağa arasında çift hat demiryolu inşa etmiş. Sonra Demiryolu İdaresi bu hattı elektrikli hatta dönüştürmüş. Şimdi belediye bu hattı şehir içi ulaşımı için kullanılır hale getiriyor. İzmir'deki Milliyet Bürosu'nun başı Bülent Zarif'e "İzmir'de neler oluyor?" diye sordum. "Bana değil, başkana sor" dedi. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı (CHP'li) Aziz Kocaoğlu'nu daha önce görmemiş, tanımamıştım. Doğrudan konuya girdim. Menderes (Cumaovası)-Gaziemir, Alsancak, Karşıyaka, Çiğli-Aliağa arasında 80 km'lik hat boyu 30 yeni durak yapılıyor. 20 eski istasyon onarılıyor. 3 km ve 2 km uzunlukta 2 tünel açılıyor. Üst geçitler inşa ediliyor. 200 milyon YTL'lik bir harcamayla altyapı tamamlanacak. Sonra Büyükşehir Belediyesi ve Demiryolu İdaresi'nin ortaklığıyla kurulan şirket 250 milyon YTL harcama yaparak lokomotif ve vagonları alacak. Hattı işletecek. Sistemin 2008 yılında faaliyete geçmesi bekleniyor.İzmir'i kuzeyden güneye geçecek bu hat Aliağa'dan 40 km uzatıldığında Bergama'ya, Menderes'ten 40 km uzatıldığında Selçuk'a ulaşacak.Bir de halen işleyen, yolcu taşıyan doğu-batı metro hattı var. Bu hattın yapımı Çakmur zamanında başlatılmış, Özfatura devam etmiş. Piriştina tamamlamış. Bornova (Üniversite)-Üçyol (Hatay) arasında 11.5 km'de yolcu taşıyor. Bu hattın Üç Yol-Üç Kuyular arasında 5.5 km uzatılması işi ihale edilmiş. Bornova-Otogar arası 3.5 km uzatılması için proje tamamlanmış. O zaman metro hattı 21 km'ye çıkacak. 80 km'lik raylı ulaşım Ege nüfusunun üçte biri İzmir'de yaşıyor. İzmir ilinde yaşayan 3.7 milyon insanın 3.1 milyonu Büyükşehir Belediyesi hudutlarında oturuyor. Bu insanların şimdilerde yüzde 85'i karayolu, yüzde 5'i denizyolu, yüzde 10'u metro ve demiryoluyla evlerine, işyerlerine gidip geliyor. İşte bu nedenle sabah akşam saatleri şehir içi trafik kilitleniyor.İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin 2006 yılı bütçesi 800 milyon YTL. İzmir'de yaşayanların bütçeye katkısı sadece 150 milyon YTL. Devlet bütçesinden İzmir'in payına ayrılan para ise 650 milyon YTL. Belediyenin personel giderleri 60 milyon YTL. Kalan para sosyal, kültürel hizmetlere ve altyapıya ayrılıyor. Güzelyalı'da Adnan Saygun Kültür Merkezi yapılıyor. Beş bin kişilik kongre merkezi için proje hazırlanmış. Büyükşehir Belediyesi her ay 10 bin ihtiyaç sahibinin hesabına 100 YTL yatırıyor. Bunun için bütçeden 25 milyon YTL ayrılmış. Her ay 13 bin öğrenciye 100 YTL burs veriliyor. Bu ayrılan para da 13 milyar YTL. guras@milliyet.com.tr Deniz var, ulaşım yok