Bugün İstanbul’da Çağlayan Meydanı’nda “Korsan Taksiye Hayır” mitingi var. Taksi sahipleri ve taksilerde çalışanlar giderek sayıları artan korsan taksilerin çalışmalarının engellenmesi için emniyet güçlerinin kontrollerini artırmalarını istiyor.
Korsan taksi, kayıt içi taksi sahipleri ve taksilerin çalışanları için haksız rekabet ortamı yaratıyor. Taksi müşterileri için de “emniyet/güven” riski ortaya çıkarıyor.
Bu sadece İstanbul’un, Türkiye’nin sorunu değil. Medeni ülkelerde, medeni şehirlerde şehir yönetimlerinin ve emniyet güçlerinin önem verdikleri konunun başında şehirlerdeki taksilerin “emniyetli/güvenli” olmasıdır. Bu nedenle taksiler kayıt altına alınır. Denetlenir. Kullanıcıların (şoförlerin) sicili tutulur. Hangi aracı hangi şoförün kullandığı kayıt altına alınır. Taksileri kullanacak şoförlere özel hüviyet verilir. Şoför aracı kullanırken bu resimli hüviyeti (lisansı) taksinin içinde müşterinin göreceği yere asar.
İşte bu sıkı denetim düzeninin icabı olarak taksi plakaları (lisansları) bir çok ülkede sınırlandırılır. İşte bunun için her isteyen aracını taksi olarak işletemez.
Bizde plaka sayısı sınırlandırılıyor. Ama bizde kullanıcılar (taksi sahipleri, şoförler) için lisans (denetim), taksi içinde resimli hüviyeti müşterinin göreceği biçimde bir kenara asma mükellefiyeti yok.
Önce güvenlik
Taksileri kullananlar için emniyet/güven çok önemli. Çünkü günün her saatinde, şehrin her köşesinde bir taksiye binen küçüğün, büyüğün, genç kızın, kadının, ailenin, işadamının hiçbir endişe, korku duymadan gideceği yere ulaştırılması gerekiyor.
Korsan taksi sorununu taksi sahipleri ve çalışanları haksız rekabet ve gelir kayıbı yönü ile ele alıyor. Ama taksiye binenler için daha da önemli olan emniyet/güven sorunudur.
Bizde taksi sahipleri ve kullanıcıları başka ülkelerdeki kadar denetlenmese de kayıt içi taksiler korsanlara (ne olduğu bilinmeyen araçlara) göre daha emniyetli/güvencelidir.
Türkiye genelinde 95 bin taksi var. İstanbul’da kayıt içi taksi sayısı 18 bin. Her şehirde korsan taksi sorunu var ama İstanbul’da bu daha yaygın. Plaka sahipleri korsan taksi sorununa taksi plakalarının değerinin 600 bin liradan 400 bin liraya gerilemesi açısından yaklaşıyor. Taksilerde plaka kiralayarak çalışanlar, günlük gelirlerinin düşmesinden yakınıyor. Fakat korsan taksi sorunu emniyet/güven yönünden tüm İstanbulluları ilgilendiriyor.
Semt halkıyla bütünleşir
İstanbulluların taksi konusundaki şansları semt taksileridir. Çoğu kooperatif şemsiyesi altında toplanan ve belli durakları olan bu taksiler semt halkı ile bütünleşir. O semtte yaşayanların bir parçası olur.
Yıllar önce Bebek’te otururken, kızımın “Orhan Abi”si vardı. Mahallenin diğer çocuklarıyla kızımı yuvaya, okula o taşırdı. Çocukların ve mahallelinin en sevdiği kişilerden biri idi. Bebek Taksi’nin de yöneticisi idi.
Yeniköy’e taşındık. Bizim taksi durağımızın yöneticisi Rauf Baba’yı tanıdık. Rauf Baba bizim durağın maskotu idi. Turgut Özal geçerken aracını durdurur, Rauf Baba ile sohbet ederdi. Bizim durakta şimdilerde 17 araç var. Her bir aracı kullananı tanırız. Her biri bizi tanır. Durağın önünden geçerken selamlaşırız. Araçlarına bindiğimizde önce hal hatır sorar, sonra ekonomiden konuşur ve tabii ki “memleketi kurtarırız”.
Mitinge katılamayacağım ama gönülden haykırıyorum: Korsan taksiye hayır!
Tunca Bengin
Trump-Musk-Derin Devlet üçgeni...
9 Haziran 2025
Cem Kılıç
Yeni mezuna GSS borcu 2 yıl yok
9 Haziran 2025
Abdullah Karakuş
Bayram notları ve bayramlaşmalar
9 Haziran 2025
Hakkı Öcal
Netanyahu’nun intikamı çok acı olacak
9 Haziran 2025
Dr. Demet Erciyes
Çok uyku akıl sağlığını bozabilir mi?
9 Haziran 2025