Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İlk "Serçe" modeli otomobil, Tofaş fabrikasından 1971 yılında çıktı. Bizler o zamanlarda Ankara Devlet Planlama Teşkilatında çalışıyorduk. Koç topluluğunun otomotiv sorumlusu rahmetli Bernar Nahum fabrikadan ilk çıkan otomobillerden birini Ankaraya getirdi. Bizlere gösterdi. Genç yaşta ölen plancı arkadaşımız mühendis - iktisatçı Yavuz Yılmaz (bekardı ve birikimi vardı) bir "Murat 124" satın aldı. Bizi gezdirirdi. Çok beğenirdik.O zamandan bu yana Murat 124 modelini beğenirim. 1976 yılında üretimine son verilince (o zamanlar İstanbulda tanıma şansı bulduğum) rahmetli Vehbi Koçun başının etini yedim. "Halkın otomobili budur. Neden üretilmiyor?" diyordum. 1981 yılından sonra Tofaştan çıkan otomobillere "kuş" ismi verildi. "Murat 131" modeli otomobil, "Şahin" ve "Doğan" adı ile, bu modelin kuyruklusu Kartal adı ile üretilmeye başlandı. Bilemem benim ısrarım etkili oldu mu ama, benim "Murat 124" modeli otomobilimin 1983 yılından sonra "Serçe" adı ile tekrar üretimine geçildi. Ama 1984 yılında "Serçe"nin üretimi gene durduruldu. Çünkü "Serçe" ile "Şahin" arasında önemli bir fiyat farkı yoktu. Halkımız Şahini tercih ediyordu.Otomotiv Sanayii Derneğinden Hakan Yontazdan üretim rakamlarını rica ettim. Rakamları topladım. Çıkardım. 1963 yılından bu yana Türkiyede 3 milyon 921 bin otomobil üretilmiş. Aralık başına kadar Tofaşın ürettiği toplam otomobil 1 milyon 898 bin adet. Bunun 163 bini benim "Serçe"m. 520 bini "Şahin", 298 bini "Doğan" ve 207 bini "Kartal". Aralık başına kadar üretilen kuş sayısı 1 milyon 189 bin adet.Sayın okuyucularım, kuşların çoğu Anadolu yollarında... Yarısı taksi olarak çalışıyor. Halkımız "kuş"ları seviyor. Neden seviyor? Kuşların bagajı bizim halkın "döküntüsünü" kaldırıyor. Bırakınız "Doğan" ile "Şahin"i, benim "Serçe"nin bile bagajına koyunuz bir çuval unu, koyunuz bir kaynak makinesini, koyunuz üç torba çimentoyu, koyunuz bir taş silme makinesini, koyunuz ayağı bağlı bir koyunu ve hatta danayı... Taşır... İçine doldurunuz çoluğu çocuğu, sıkıştırınız öne kaynanayı, kayınpederi, "bana mısın" demez. Parçaları en küçük yerleşim yerinde bakkal dükkanında bile (abartıyorum, parçacı demek istiyorum) bulunur. Motorunun derdinden bakkal çırağı bile anlar. Halkımız neresini eleştiriyor? "Şu kadar yıl oldu, bu kadar kuş ürettiler, şunun geri vitesi hala doğru dürüst çalışmaz. Kapı kilidi doğru dürüst işlemez." Düzelt be şunu birader!..Dünkü gazetelerde Tofaş CEOsu Jan Nahumun beyanatı yayımlandı. "Kuşlar Tofaşa zarar vermeye başladı. Kullanıcıların eleştirisi önlenemedi" diyor... Eleştiriliyor diyerek halkın beğendiği, talep ettiği modelin üretimine son mu verilir, yoksa halkın istediği iyileştirmeler mi yapılır?Eski Fordçu Ali İhsan İlkbahar diyor ki, "- Piyasa 44 markaya bölündü. Piyasanın yarısı ithal otomobil. Yerli üreticilerin bu kadar bölünmüş ve küçük piyasada kalıp masrafını göze alarak yeni model geliştirmeleri imkansız..." Bu anlatım "kuş"ların önemini artırıyor. Bu yazıyı hazırlarken listelere baktım. Şahin 8 milyar 300 milyon liraya, Kartal 10 milyar 700 milyon liraya, Doğan 11 milyar 300 milyon liraya satılıyor. Demek ki, yapılması gereken maliyeti düşürmek.Bu yazıyı yazmadan önce bindiğim taksi "Şahin" idi. Şoför Nuri Sargın "Abi, şu Şahinin vitesini işler hale getirsinler. Kapı kolunu düzeltsinler. Başka araba kullanmam..." diyordu. Benim bir "Serçe"m var. Kıpkırmızı. Pırıl pırıl. Cik cik ötmüyor ama, tıkır tıkır çalışıyor. Çünkü yıllar önce Tofaşın CEOsu Jan Nahumun ilgisi ile yenilendi. Serçe 163.295Şahin 520.413Doğan 298.645Kartal 207.333Toplam kuş üretimi 1.189.686Tofaş'ın toplam üretimi 1.898.705Türkiye'de toplam otomobil üretimi 3.921.095 Bugüne kadar Tofaş'ta kaç "kuş" üretildi? guras@milliyet.com.tr