Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Sorunun üç boyutu var: (1) Ülke tanıtımı için her yıl ayrı bir ihaleyle, en ucuz fiyatı veren reklam ajansı aranmaz. Bu iş devamlılık ister. (2) Tanıtım işi ciddi profesyonel deneyim ister. Bunu her firma yapamaz. (3) Reklam şirketinin her yaptığı kabul edilemez. Bu konuda ülkenin saygınlığı, ciddiyeti ön planda tutulmalı, ciddi değerlemeler yapılmalıdır. Bunlar yapılmazsa ülke parasıyla "rezil" olur. Turizm ve Tanıtma Bakanlığı, Türkiye'nin tanıtılması için "yıllık ihale" açıyor. Kollarını açarak ortalıkta dolanan birtakım insanların resimlerinin sağına "urkey" kelimesini yazan, ellerini yana açmış insanları "T" harfi olarak değerlemelerini bekleyen "aklı evvel" reklam ajansı, ihaleyi kazanıyor. Görenler bilmece çözsün diye mi para harcayacağız, afiş bastıracağız, yoksa ülkemizi tanıtmak için mi, belli değil. Türkiye'nin tanıtımı çok çok önemli. (1) Turizm geliri bizim en önemli, döviz kaynağımız. Giderek artarken, azalmaya başladı. (2) Türkiye'nin AB ile ilişkileri bakımından çok yönlü tanıtımı zorunlu.Türkiye'nin tanıtımını 2000-2005 arasında 5 yıl Arhan Kayar'ın dDf ajansı, 2006 yılında 1 yıl Atilla Aksoy'un Bunderman ajansı yaptı. Bu yıl ihaleyi Alman SEA ile Rus Manifesta ajansı ortaklığı kazandı. Bu yıl tanıtıma ayrılan 120 milyon dolar kolları açık dolaşanların resminin yanına "urkey" diye yazarak Türkiye'yi tanıtacak olan işte bu Alman-Rus ortaklığına verilecek. Hedef para harcamak değil... Türkiye'nin tanıtımı yıllardır gündemden düşmeyen bir konudur. 1975 yılında Türkiye'nin ABD'de tanıtımı için TÜSİAD, Washington'da Inter Public isimli bir halkla ilişkiler firması ve Mc.Can Ericson isimli reklam ajansıyla temasa geçti.Amerikalı şirket yetkilileri TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Feyyaz Berker'e şunları söyledi: "Tanıtım işi uzun solukludur. Türkiye'nin tanıtımı için en az 10 yıllık mukavele yapacaksınız. Ülke tanıtımına 3 yıl sonra başlarız. İlk 3 yıl 10 Türkü ABD kamuoyuna tanıtmakla geçecek. Bize isim vereceksiniz. Bir şarkıcınızı, bir tarihçinizi, bir gazetecinizi, bir edebiyatçınızı, bir bilim adamınızı, bir bestecinizi, bir işadamınızı, bir politikacınızı, bir şairinizi, bir ressamınızı, bir halk kahramanınızı 3 yıl ABD kamuoyuna tanıtacağız. Sonra sadece turizmle değil, kültürü, sanatı, tarihi, ekonomisi ve ticaretiyle Türkiye'nin tanıtımına başlayacağız". TÜSİAD proje için yola çıktı. Ankara'da toplantılar yapıldı. Dışişleri ve Turizm bakanlıklarındaki sorumlular "Bu bizim işimiz" diyerek projenin gerçekleşmesini önledi. guras@milliyet.com.tr Tanıtım işini ciddiye alamadık