Hakan Atis

Hakan Atis

info@hakanatis.com

Tüm Yazıları

Giresunlu kaptan ve tekne yapımcısı Murat Gül, bölgenin unutulmaya yüz tutmuş tarihi deniz taşıtlarından Agribar’ı maviliklerle yeniden buluşturdu. Karadeniz’de görenleri hayran bırakan teknenin omurgasından yelkenlerine kadar tüm ayrıntıları aslına sadık imal edildi

Giresun denilince akla Görele pidesi, kiraz kavurması, hamsi böreği ve niceleri gelir. Çünkü bu güzel kentimiz, doğasıyla olduğu kadar lezzet dolu sofralarıyla da ünlüdür. Öte yandan sahip olduğu bu haklı şöhret, denizcilik alanında da yaygındır. Kentte balıkçılıkla uğraşan ve tekne imal eden deneyimli kaptan Murat Gül, yörenin zengin tarihinden ilham alarak örnek bir projeye imza attı. Dr. Rıfat Karabacak’ın kendisine sponsor olduğunu vurgulayan Murat kaptan, Agribar adı verilen yöreye has modeli yeniden inşa ettiğini söyledi.

Haberin Devamı

Teknenin bir sene önce denize indirildiğini anlatan tecrübeli denizciye Agribar’ı neden seçtiğini sordum. Murat Gül, iki buçuk yıl süren projesiyle ilgili şu bilgiyi verdi: “Beraber çalıştığım reislerden ve babamdan dinlediklerime göre bu model bir zamanlar efsaneydi. Bu nedenle Rıfat Bey’le birlikte kent ve kıyı kültürümüze ait bu hafızayı hayata geçirmek istedik. Omurganın kurulmasından yelkenin dikilmesine kadar her şeyi bizzat yaptım. Agribar’ı eskiden kullanmış yaşlı kaptanlarla konuştum. Aslına sadık kalarak inşa ettim. Uzunluğu 10.80 metre, motoru 200 HP, ağırlığı 8 ton ve 4 yatak kapasiteli. 1940’lı ve 1950’li yıllarda Karadeniz’in Türk sularında bulunan şehirler, Agribar ile ticaret, yük ve yolcu taşımacılığı alanlarında birbirlerine bağlanırmış. O yıllarda sadece yelkeni vardı. Daha sonra yavaş yavaş motorlar eklendi. Hatta ‘Taka’ tanımı da onların çıkardığı seslerden türetildi.”

Karadeniz’in tarihi teknesi

Karadeniz'in tarihi teknelerinden Agribar, uzun uğraşlar sonucu yeniden maviliklere kavuştu.

Seyir rotası

Geçen yıldan bu yana yelken açtıklarını, ağırlıklı rotalarının Doğu Karadeniz olduğunu belirten Murat Gül, sözlerini şöyle tamamladı: “Tirebolu Beşikdüzü, Trabzon Faroz Limanı ve Sürmene Balıkçı Barınağı’nda tekne ilgiyle karşılandı. Agribar’lar yöre denizcilerin anılarında silinmez izler bırakmıştır. Örneğin, İkinci Dünya Savaşı yıllarında bütün ihtiyaçlar bunlarla getirildiği için kıyıda bekleyenler tekneleri direklerinden tanırmış. Biz de kültürel denizcilik ve araştırmalarda kullanacağız.”

Haberin Devamı

Karadeniz’in tarihi teknesi

Tekne yapımcısı Murat Gül

Murat Gül ve Dr. Rıfat Karabacak’ı kutluyorum. Denizcilik tarihimiz için önemli bir çalışma gerçekleştirdiler. Değerli okurlar, Mavi Dünya yazılarımı www.hakanatis.com sayfasından takip edebilirsiniz. Haftaya pazar yeniden buluşuncaya kadar pruvanız neta, rüzgâr kolayınıza olsun.

Yarış: Yaşar Üniversitesi’nin 20. kuruluş yıldönümü etkinlikleri kapsamında TYF ve KSK’nin ev sahipliğinde gerçekleştirilen yelken yarışları İzmir Körfezi’ni renklendirdi. Optimist Genel’de KSK Yelken’den Uğur Yıldırım ilk sırayı elde ederken onu Göztepe’den Defne Isabel Ramirez Zambrano ve Foça Yelken İhtisas Kulübü’nden Yağız Karaca izledi. Bu branşın kızlar kategorisinde ise ilk üç şöyle oluştu: Göztepe Yelken’den Defne Zambrano, aynı kulüpten Simay Canakay ve FYİK’den Elif Güldoğan. Optimist Junior sıralamasında ise Deniz Eraslan (FYİK) birinci, Göztepe’den Ege Ekin ikinci, A.R.M Urla Yelken’den Alp Çınar üçüncü oldu. Bu branşın kızlar etabında ise FYİK adına yarışan Deniz Eraslan ilk sırayı alırken onu Dikili Yelken ve Kano Spor Kulübü’nden İlay İmamoğulları ve Foça Yelken İhtisas Kulübü’nden İklim Özçelik izledi. Yaşar Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Ahmet Yiğitbaşı, Optimist Genel kategorisinde dereceye giren sporculara ödüllerini verdi; konuşmasında ise yelkenciliğin gençlerin sorumluluk alma, kendi başına karar verme ve yardımlaşma özelliklerini geliştirdiğini vurguladı.

Haberin Devamı

Karadeniz’in tarihi teknesi

Türk malı: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü’ne bağlı Denizdibi Tarama Mühendisliği güç tazeledi. Kurum bünyesinde hizmet veren “Ahmet Atahan” adlı emektar römorkör, DYO deniz boyalarıyla yepyeni bir görünüme kavuştu. Kurum yetkililerini yerli ve millî tercihlerinden ötürü kutluyorum.

Karadeniz’in tarihi teknesi

Yenilik: Eskişehir’de çeyrek asırdır fiberglas tekne ve yat üreten Esmarin, salgın sürecinde, bu alandaki tecrübesini karavan sektörüne de taşıdı. Edindiğim bilgiye göre, O1 ve O2 sınıfı çekme karavan üreterek dış pazarlara açılmayı hedefliyorlar. Yolları açık, başarıları daim olsun.

Karadeniz’in tarihi teknesi