Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

Otomotiv markalarının Kovid-19’dan sonraki en büyük sorunu haline gelen çip krizi devam ederken, üreticiler, bundan daha az etkilenmek uğruna donanımlardan kısmaya başladı

Tüm dünyada otomotiv üreticilerinin Kovid-19 pandemisinin ardından en büyük sorunu haline gelen ve üretimde ciddi aksaklıklara ve durmalara neden olan çip sorunu sürüyor. Bu, Türkiye de dahil olmak üzere araç bulunurluğuna olumsuz etki yaparken, markalar buna çözüm bulmak için fikirler bulmaya çalışıyor. Örneğin bazı donanımlardan ve özelliklerden feragat etmek gibi...

Bu konuda çeşitli üreticilerden farklı haberler gelmeye devam ederken, örnekler de giderek artıyor. Nitekim Nissan, özellikle ABD’de ürettiği binlerce aracında navigasyon sistemlerinden bir süreliğine vazgeçerken, Fiat Automobiles çatısı altındaki ABD’li ticari araç markası Ram, “1500” modeli pick up serisinde standart olarak sunduğu akıllı “geri görüş kamerası”nı sunmayı bıraktı. Renault ise, Türkiye’de satılmayan Arkana modelinin dijital bilgi ekranını kaldırdı. 

Eskiye dönüş

Fransız üretici Peugeot ise, güncel 308 modelinde sunduğu dijital gösterge panelini, yılsonuna kadar klasik analog göstergelerle değiştirdi. Yani 308’in bu nesli, üretime analog göstergelerle veda edecek, dijital gösterge paneli yeni nesilde olacak. Tabii aksilik olmazsa.

General Motors ise, Chevrolet Silverado pick upların bazı versiyonlarında yakıt ekonomisi sağlayan modüller kullanmayacağını açıkladı. Bu da yakıt tüketiminin bu araçlarda bir miktar artacağı anlamına geliyor.

Çip üreticilerinin yakın zamanda üretim kapasitelerini artırması veya hemen eski seviyelerine dönebilmeleri beklenmiyor. Zira bazı fabrikalar yangın, deprem gibi nedenlerle çip üretimlerini kısmıştı. Bununla birlikte özellikle pandemi döneminde artan akıllı telefon, televizyon üretimi, çip kıtlığının bir başka nedeni. Elektrikli araçlara planlanandan daha hızlı geçilmesi, otomobil üreticilerinin yeni modellerindeki elektronik donanımları artırmaları da, aynı sıkıntıyı körüklüyor. Nitekim tanıtılan her bir yeni nesil modelin birçoğu, dokunmatik eğlence sistemleri ve dijital gösterge panelleri, bir dolu elektronik güvenlik donanımıyla tanıtılıyor, üretiliyor.

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

Ferrari’nin yeni bebeği 812 Competizione

İtalyan süper spor otomobil üreticisi Ferrari, geçtiğimiz günlerde 812 Superfast üzerine geliştirdiği yeni modeli 812 Competizione ve bu aracın üzeri açılabilir versiyonu olan “Competizione A”yı tanıttı. Standart 812’lere göre daha performanslı olarak gelen bu yeni versiyonlar, 6.5 lt atmosferik V12 motoru kullanıyor. 830 beygir güç ve 692 Nm tork üretebilen bu motorda, 30 beygirlik güç artışı gerçekleşmiş. Ferrari 812’nin bu yeni versiyonları, maksimum güçlerini 9.250 devir gibi son derece yüksek bir devirde verebiliyor. Bu da aracı, markanın trafiğe çıkabilen otomobilleri arasında en yüksek devir çevirebilen modeli yapıyor!

812 Competizione, 1.487 kg’lık bir ağırlığa sahip ve bu sayede 0-10 km/s hızlanmasını 2.85 saniyede tamamlayabiliyor. Sınırlı sayıda üretileceği belirtilen araçların üretim adedi ve fiyatı belli değil. Ancak ucuz da olmayacağı kesin.

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

Koltuktan bile bilgi alıyor!

İkinci el araçların gerçek kilometre bilgisini şüpheye düşmeyecek şekilde belirlemek amacıyla Bosch tarafından yeni bir cihaz geliştirildi. “Bosch KTS 250” arıza tespit cihazı, otomotiv işletmelerinin ve bilirkişilerin aracın farklı kontrol ünitelerinde saklanan kilometre bilgilerini okuyabilmelerini sağlıyor. Cihaz sayesinde bu veri, kilometre sayacında gösterilen km bilgisi ile karşılaştırılıyor ve sayacın inandırıcı olup olmadığını belirlenebiliyor. Cihaz, aracın kilometre bilgisinin saklı olduğu koltuk hafızası veya park yardım kontrol ünitesi gibi farklı üniteleri de kontrol ederek, bu sağlamayı yapıyor.

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

Yeni nesliyle Türkiye’de

Citroen’in orta sınıftaki temsilcisi C4, yeni nesliyle Türkiye’de satışa sunuldu. Daha önceki “yaşamında” hatchback olan C4, yeni neslinde crossover halini alırken, Türkiye’de güçleri 100 ile 155 PS arasında değişen üç 1.2 lt benzinlinin yanı sıra 1.5 lt dizel motor seçenekleriyle satışa sunuldu. Özgün tasarımı, teknolojik özellikleri ve üst seviye konforuyla dikkatleri çeken yeni C4, yerden yüksek tasarımıyla SUV ile hatchback arası bir otomobil. Markaya özgü “Kademeli Hidrolik Destekli Süspansiyon Sistemi”ne standart olarak sahip bulunan araçta, “Akıllı Tablet Desteği” yenilikler de yer alıyor. Ülkemizde Yeni C4, 219 bin TL’den başlayan fiyatlarla satışa sunuluyor.

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

Japonların dayanışması!

 

Otomotiv endüstrisi büyük bir teknolojik dönüşümden geçerken dünya devi otomotiv şirketleri de beklentilere daha hızlı ve güvenli şekilde yanıt vermek üzere güçlerini birleştiriyor. Özellikle sürekli gelişen ve yenilenen bağlanabilirlik teknolojilerine hızlı şekilde yanıt vermek isteyen Suzuki, Subaru, Daihatsu, Toyota ve Mazda markaları yeni nesil araç iletişim cihazlarına ait çözümleri ortak geliştirmek üzere anlaştı. Anlaşma kapsamında, daha güvenli ve daha uygun bağlantılı hizmetler için iletişim sistemleri standartlaştırılacak. Bu sayede, ortak iletişim sistemleri ve bağlantılı hizmetler kullanılarak otomobillerle toplumların birbirine daha kolay şekilde bağlanması hedefleniyor.

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

Kasım ayında gelecek

Skoda’nın B sınıfındaki temsilcisi Fabia, yeni nesliyle Kasım ayında Türkiye’de satışa sunulacak. Sınıfının en geniş otomobil olan Fabia, artırılmış konfor özellikleri, gelişmiş güvenlik ve asistan sistemleriyle birlikte iddiasını daha da artırmış. Büyüyen ve iç mekanı genişleyen otomobil, dijital göstergelere de sahip oldu. Araçta 4 farklı güçte 1.0 lt ve 150 PS’lik 1.5 lt benzinli motorlar yer alacak. Yeni Fabia, motor seçeneklerine göre 5 ileri manuel, 6 ileri manuel ve 7 ileri DSG çift kavramalı otomatik şanzımanla eşleştirilecek. Aynı zamanda Fabia, istenirse 50 litrelik yakıt deposuyla da alınabilecek.

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

Otomotiv üretimi arttı

Otomotiv üretimi, bu yılın ilk 4 ayında 2020’nin aynı dönemine göre yüzde 28 artarak 415 bin 187 adet, otomobil üretimi de yüzde 18 yükselişle 288 bin 211 adet oldu.

Otomotiv Sanayii Derneği’nin (OSD), Ocak-Nisan 2021 dönemine ilişkin verilerine göre geçen yıl salgın tedbirleri kapsamında otomotiv sanayinin üretimine büyük ölçüde ara vermesi nedeniyle oluşan baz etkisi, Ocak-Nisan 2021 döneminin artış oranlarına yansıdı. Yılın ilk 4 ayında toplam otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 28 artarak 415 bin 187 adet, otomobil üretimi de yüzde 18 yükselişle 288 bin 211 adet olarak gerçekleşti. Traktörle birlikte toplam üretim 470 bin 859 adet oldu. İlk 4 ayda otomotiv sanayisinin kapasite kullanım oranı yüzde 69 olarak kayıtlara geçti.

Bu arada yılın ilk 4 ayında otomotiv ihracatı da, 2020’nin aynı dönemine göre adet bazında yüzde 18 artarak 339 bin 197 adet oldu. Otomobil ihracatı, yüzde 6 artarak 212 bin 56 adet, traktör ihracatı da yüzde 110 artarak 8 bin 469 adet olarak kayıtlara geçti. İlk 4 ayda geçen yılın aynı dönemine göre toplam otomotiv ihracatı dolar bazında yüzde 34, euro bazında da yüzde 23 arttı. Söz konusu dönemde otomotiv ihracatı 10.3 milyar dolar olarak gerçekleşti. Ocak-nisan döneminde dolar bazında ana sanayi ihracatı yüzde 30, tedarik sanayi ihracatı da yüzde 40 arttı.

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü

‘Yılın Otomobili’ne geri sayım sürüyor

Otomotiv Gazetecileri Derneği’nin (OGD) 6. kez düzenlediği “Türkiye’de Yılın Otomobili-2021” yarışmasının takvimi belirlendi. OGD üyeleri Haziran ayındaki ikinci oylama öncesinde 21 Mayıs Cuma günü test sürüşü için İstanbul Park’ta bir araya gelecek. Pandemi önlemlerine uygun olarak gerçekleşecek organizasyonda, 7 finalist otomobil test edilecek.

Tasarım da ödüllenecek

En fazla puan alarak kazanan aday, ödül töreninin gerçekleşeceği 29 Haziran Salı günü sosyal medyadan canlı yayınlanacak programda açıklanacak. “Türkiye’de Yılın Otomobili” için Dacia Sandero Stepway, Fiat Egea Cross, Hyundai i20, Peugeot 208, Renault Captur, Skoda Octavia ve Toyota Yaris yarışıyor.

Öte yandan OGD, bu yıl yarışmada bir başka yeniliğe daha imza atacak. “Yılın Otomobili” dışında, “Yılın Tasarımı” ödülü de verilecek. OGD üyeleri, bu yıl aday olan 27 otomobil arasından tasarımını beğendikleri üç otomobili seçecek. En fazla oy alan otomobil “Yılın Tasarımı” ödülünü kazanacak. “Yılın Tasarımı” ödülü için yarışacak aday otomobiller ise şöyle sıralanıyor:

“Audi A3, BMW 4 Serisi Coupe, BMW 2 Gran Coupe, Dacia Sandero, Fiat Egea Cross, Ford Puma, Ford Kuga, Hyundai i10, Hyundai i20, Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Mercedes-Benz EQC, Mercedes-Benz GLA, Mercedes-Benz GLB, Mercedes-Benz S Serisi, Mini Cooper SE, Nissan Juke, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Captur, Renault Zoe, Seat Leon, Skoda Kamiq, Skoda Scala, Skoda Octavia, Toyota Yaris ve Volvo S60.”

Çip krizi çıkınca donanımlar düştü