Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Her ne kadar elektrikli araç satışları eski ivmesinden uzak kalsa da, Batılı üreticiler, menzil kaygılarını giderecek ve Çinli rakipleriyle arayı kapatacak “solid state” bataryalar konusunda gaza bastı. Hedef, 1000 km’ye kadar menzil sunmak.

Avrupa ve ABD’de elektrikli otomobil satışları durgun, hatta aşağı yönlü bir hareket izlerken, Çinli rakipleri karşısında oldukça geride kalan Batılı üreticiler, “katı hal” olarak da bildiğimiz “solid state” bataryalara yöneliyor. Belli başlı üreticiler, bu yolla, tek şarjla 1000 km’ye menzilin yanı sıra daha akıcı tasarımlar ve hafifletilmiş araçlar sunmayı hedefliyor.

Haberin Devamı

BMW ve Mercedes’in yanı sıra bünyesinde pek çok markayı barındıran Stellantis de, gelişmiş özelliklere sahip katı hal bataryalarıyla ilgili çalışmalarını hızlandırdı. Daha yüksek enerji depolama yeteneği, daha yüksek sıcaklıklarda dayanıklı olması, araç menzillerini 1000 km’ye kadar çıkartabilme potansiyeli bulunan katı hal bataryalarının hızlıca kullanıma alınabilmesi amacıyla yol testlerine ağırlık veren üreticiler, ayrıca bu konuya daha fazla Ar-Ge kaynağı ayırmaya hatta yeni ortaklıklara gitmeye başladı.

1000 km için yarış başladı

Tasarımı etkileyecek

Üreticiler, söz konusu bataryaların yüksek maliyet ve üretim zorlukları gibi dezavantajlarının üstesinden gelmeye çalışırken, örneğin Mercedes, AMG’nin de desteğiyle, katı hal bataryayı “EQS”
prototipine yerleştirmeyi başardı.

Bu bataryanın laboratuvar çalışmalarını 2024 sonunda, gerçek yok testlerinin ise Şubat ayında başlatan Mercedes, bu bataryaların yüzde 25 daha fazla enerji depolayabildiğini, ayrıca daha hafif batarya paketi kullanma ve daha akıcı tasarımlar yapma imkanı sunduğunu belirtiyor.

BMW ise ABD’li bir şirketle birlikte geliştirdiği katı hal batarya hücrelerini, “i7” prototipine yerleştirerek Almanya’da test etmeye başlarken, Stellantis’in de, gelecek yıl "Dodge Charger Daytona"lardan oluşan bir filoya bu bataryalardan yerleştirerek test edeceği belirtiliyor.

Ancak üreticiler, bu teknolojinin seri üretime geçmesinin 2028-2030 yıllarını bulabileceğini belirtiyor. Toyota’nın ise, bu bataryalara sahip modellerini 2027’de, Nissan’ın da 2028’de pazara sürmeye başlayacağı konuşuluyor.

Haberin Devamı

Skoda'dan elektrikli atağı

1000 km için yarış başladı

Uzun süre sonra arta arkaya Türkiye pazarına sunduğu tam elektrikli modelleriyle hızlı bir giriş yapan Skoda, “elektrikli mobilite dönüşümünün merkezinde yer almak” amacıyla adımlarını hızlandıracak.

Türkiye pazarında satışa sunulan yeni “Elroq”, “Enyaq” ve “Enyaq Coupe” modelleriyle ürün yelpazelerini “tam elektrikli yeniliklerle genişlettiklerini belirten Yüce Auto Skoda Genel Müdürü Zafer Başar, “Bu modellerimizle sadece yüksek teknoloji sunmakla kalmıyor, aynı zamanda hızlı şarj altyapımız ve mobil şarj istasyonlarımızla kullanıcılarımızın menzil ve şarj ihtiyaçlarını da karşılıyoruz. İlk etapta 4 araçla hizmet vermeye başladığımız mobil şarj araçlarımız İstanbul ve Ege Bölgesi’nde elektrikli araç kullanıcılarına aktif olarak hizmet veriyor. Bu araçlarımızın gördüğü yoğun ilgi bizi daha da mutlu ediyor” dedi.

Haberin Devamı

Skoda, devreye almaya başladığı mobil DC şarj üniteleriyle, özellikle yoğun şehir içi trafiğinde veya uzun yolculuklarda kullanıcıların hızlı şarj imkanına erişimini sağlamayı hedefliyor. Mobil şarj üniteleri, 150 kW’ye kadar DC hızlı şarj kapasitesi sunarak, kısa sürede batarya dolumu gerçekleştirebiliyor. Bu hizmet, sadece Skoda kullanıcılarına değil, tüm elektrikli araç sahiplerine yönelik.

2.el dalgaya kapıldı

1000 km için yarış başladı

İkinci el araç pazarında bu yılın ilk yarısını dalgalı bir seyir izlerken, belirgin nedenlerden ötürü değişimler yaşandığı, bunun da tüketicilerin satın alma alışkanlıklarını, dolayısıyla da 2.el pazarını etkilediği belirtiliyor.

2025 yılının ilk 6 ayında ikinci el araç pazarı, ekonomik belirsizlikler, yüksek faiz oranları ve krediye erişimdeki zorlukların etkisiyle dalgalandığını belirten Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, yılın başında baskılanan talebin, nisan ayında belirgin bir yükselişe geçtiğini ancak bunun Mayıs ayında yeniden düştüğünü belirtti. Haziran ayında ise 2. elde tekrar bir toparlanma eğilimi gerçekleştiğini belirten Yalçın, “Krediye ulaşamayan tüketicilerin daha düşük fiyatlı ve yaşlı araçlara yönelmesi, pazarın alt segmentlerinde hareketliliğe yol açarken, yüksek fiyatlı ya da düşük kilometreli araçlarda satış sürelerinin uzadığı, fiyatların ise reel anlamda gevşemeye başladığı gözlendi” dedi. Firmaların sıfır kilometre araçlarda düzenlediği kampanyaların satışları artırdığını ancak takasla gelen araçlarla birlikte 2. elde arz bolluğu yarattığını da kaydeden Yalçın, yılın ikinci yarısında toparlanma olabileceğini belirtti.

Avrupa üretimini bekledi, yeni getirdi

1000 km için yarış başladı

Volvo’nun kompakt ve tam elektrikli SUV modeli “EX30”, Avrupa üretiminin beklenmesi nedeniyle gecikmeli olarak Türkiye’de satışa sunuldu. Temmuz ayından itibaren Türkiye’de yollara çıkacak EX30, 150 kW’lık arkadan itişli versiyonuyla, 1.913.000 TL’lik fiyatla geldi. Bununla birlikte aracın 428 HP’lik çift motorlu versiyonu da geliyor. Ayrıca 476 km’ye kadar menzil sunan 204 HP’lik tek motorlu ve “Uzatılmış Menzil” seçeneği de mevcut.