Güney Koreli eğlence devi HYPE, rakip eğlence devi SM Entertainment’ta yer alan hisselerini satışa çıkardı. Ve hemen alıcı bulundu. Çinli teknoloji ve eğlence devi Tencent Music.
Asya şu ara ekonomi savaşları gibi kültür savaşlarına da sahne oluyor. Aslına bakarsanız ne ekonomik savaş sadece ekonomik ne de kültür savaşları ekonomiden bağımsız.
Dünyayı artık tamamen etkisi altına alan K-Pop rüzgârının temelinde yer alan Güney Koreli şirketlerden söz ediyoruz. HYPE, SM, YG ve JYP, ülkenin K-Pop üretimini yöneten dev yapılar. Hem yetenek avcılığı yapıyorlar, hem yayıncı ve dağıtıcı olarak faaliyetleri var. Sanatçılarının haklarını ve faaliyetlerini 360 derece kontrol eden, temelinde menajerlik ve kariyer yönetimi mantığıyla hareket eden şirketlerden oluşan iç içe geçmiş bir yapı bu. Teknik olarak K-Pop’u yaratan ve dünyaya sunan şirketler.
Geçenlerde HYPE, SM’deki hisselerinin yüzde 9.38’ini satışa çıkardı ve Çimli müzik devi Tencent 2 milyon 210 bin hisseyi, 243.35 milyar Güney Kore Won’u karşılığında (177 milyon dolar) satın aldı.
Bu noktada Çinli Tencent’ı anlatalım. Tencent Music’in çatı şirketi Tencent Holdings, Shenzen merkezli çokuluslu bir teknoloji devi. Oyun başta, eğlence ve müzik alanında büyük yatırımları var. Çin’in en büyük mesajlaşma ve sosyal medya ağı WeChat’in ve en büyük müzik stream platformları QQ ve KuGou’nun sahibi. Toplamda 800 milyon kullanıcısı ve 120 milyon ücretli abonesi var bu platformların.
Peki bayram değil seyran değil Tencent Music neden bu hisseleri satın aldı? Çin 2017’de, ABD’nin Güney Kore’ye yerleştirdiği hava savunma sistemine karşı çıkmış, bir yaptırım olarak Güney Kore kültür ürünlerinin Çin’e girişini yasaklamıştı. Yani dünyayı ele geçiren K-Pop, Çin’e giremiyordu. Gelen son haberlere göre bu yasağın yakında kalkacağı anlaşılınca Tencent HYBE’ın hisselerini satmasını fırsat bilerek K-Pop’a yatırım yapmaya karar verdi. Şu an Güney Kore’nin en büyük müzik şirketlerinden birinin ikinci büyük hissedarı konumunda.
Tencent Holdings’in de SM’in rakibi YG’de hisseleri bulunuyor. Yasağın kalkmasıyla K-Pop grupları Çin’de konserler verebilecek, büyük turneler ve bilet satışları gerçekleşecek, merch satışları mümkün olacak.
Sonuç? 1. Müzik sadece müzik değildir. 2. Kültürel hegemonya artık Batılı merkezlerden dışarı pompalanan tek yönlü bir harekete sahip değil. K-Pop ve Asya önemli bir güç.
Atlantic’ten J-Pop hamlesi
Atlantic Records, yeni J-Pop gruplarından One Or Eight’e yatırım yapma kararı aldı. Şirket One Or Eight’in, ABD, Brezilya Meksika ve Arjantin turnelerini organize edecek. Giderek daha çok Batılı şirket Kore ve Japonya çıkışlı gruplara yatırım yapıyor. Asya çıkışlı pop gruplarının, sadece Batı’yı değil Latin Amerika’yı da ele geçirdiğini gösteren gelişmelerden sadece en günceli.
İtalyanca’nın yükselişi
Geçenlerde Spotify, Loud & Clear adını verdiği düzenli raporlardan birini daha yayınladı. Bu rapor İtalya, İspanya pazarları mercek altın alınıyor. Rapordaki en ilginç bilgi, İtalyanca şarkıların elde ettiği toplam gelirin 2024 yılında ilk kez global çapta 100 milyon doları aşmış olması. İtalyanca bu şekilde yıllık 100 milyondan fazla gelir sağlayan diller arasına girmiş oluyor. Bu diller İngilizce, Fransızca, Almanca, Japonca, Korece, Portekizce, İspanyolca’ydı şimdi İtalyanca da eklendi. Korecenin ve Japoncanın bu listede olması bu ülkelerin iç pazarlarındaki dinlenme kadar K-Pop ve J-Pop’un dünyadaki başarısını gösteriyor. Portekizce Brezilya’nın, İspanyolca Latin Amerika’nın lisanı. Almanca, dünyanın en büyük müzik pazarlarından biri olan Alman pazarının büyüklüğünü gösteriyor.
İtalyanca’ya gelince, İtalya sınırları dışında konuşulan bir dil pek değil. İngilizce, Fransızca, İspanyolca gibi sömürgelerde konuşulmuyor. Yani İtalya için üretilen şarkılar global olarak da çok dinlenmiş ve başarı kazanmış olmalı. Peki Türkçe? Belki bir gün.